تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی در نشست خبری:

دولت من متعلق به یک جریان و جناح خاص نخواهد بود/ سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و در برجام هم محدود نخواهد شد

منتخب مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید به عهدی که با مردم بستیم باید وفادار باشیم یعنی با همه وجود تلاش برای خدمتگزاری به مردم و رفع مشکلات پیش روی را داشته باشیم.

پیام ملت ایران پیام تغییر بود/ دولت من متعلق به یک جریان و جناح خاص نخواهد بود

رویداد۲۴ سید ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، اظهار کرد: دهه کرامت را به ملت ایران تبریک عرض می‌کنم از رسانه‌ها و مدیران مطبوعات و خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی تشکر می‌کنم، حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد امسال به دنبال حماسه‌های بسیاری بود که مردم در مقاطع مختلف خلق کردند. این حضور جلوه‌ای از حضور با اراده مردم است و پیام مهمی این حضور برای همه جهانیان داشت.

وی افزود: این حضورِ با معنای مردم و گسترده‌شان علیرغم شرایط کرونایی انجام گرفت و علیرغم دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی از سوی دشمنان انجام گرفت، حضور ملت بزرگ ایران که ساعت‌ها پای صندوق‌های رای قرار داشتند، علیرغم گلایه‌شان انجام شد که پیام‌های مختلفی داشت.

پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر بود

رئیس‌جمهور منتخب عنوان کرد: پیام اول وحدت و انسجام ملی بود، پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در اقتصاد و زندگی‌شان بود، پیام ملت ایران پیام مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. پیام ملت ایران، پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب و تداوم راه امام و شهدای انقلاب و به ویژه سردار دل‌ها حاج قاسم بود.

رئیسی گفت: این پیام را ملت ایران با حضور خود به عنوان وفاداری به خون شهیدان در لبیک گفتن به پیام رهبری داشتند و برای دولت مردمی و همه مدیران و مسئولانی که به عنوان دولت خدمتگزار مردم‌اند باید شنیده شود و به عهدی که با مردم بستیم باید وفادار باشیم یعنی با همه وجود تلاش برای خدمتگزاری به مردم و رفع مشکلات پیش روی را داشته باشیم.

وی گفت: اطمینان داریم با توکل به خدا، با اعتماد به داشته‌های بسیار ملت ایران و با اعتماد به نیروی انسانی متراکم و با ذخایر ارزشمند که کشور از آن برخوردار است، وضعیت و شرایط به نفع مردم و برای گشایش در زندگی تغییر خواهد کرد.

رئیسی ادامه داد: سیاست داخلی و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم و بهبود شرایط و معیشت مردم خواهد بود. همچنین با بهبود شرایط در دولت، نظام اداری کارآمدی رقم زده خواهد شد که از بوروکراسی که مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده بود، پایان خواهد یافت تا نظام کارآمد سالم توسط نیرو‌های کارآمد و انقلابی شکل بگیرد.

وی افزود: من ضمن ارج نهادن به همه خدماتی که توسط دولت‌های مختلف انجام شده در این ۴۰ سال شاهد زحمات بسیار و تلاش‌ها و اقداماتی در جهت توسعه یافتگی بودیم لیکن علیرغم همه زحمات و علیرغم همه تلاش‌هایی که شده ما در برخی حوزه‌ها به جایگاه بسیار عالی و قله‌هایی دست پیدا کردیم، اما در برخی حوزه‌ها به دلیل سوءمدیریت و عدم توجه به داشته‌های داخلی و نیروی کارآمد جوان مشکلاتی داریم. من جمله در جهت اجرای عدالت که باید کشور در جهت اجرای عدالت که محور تحول در این دوره از مدیریت دولت ایجاد تحول است که در بستر گام دوم انقلاب اسلامی و حتما به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی سیاست‌های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد.

دولت من متعلق به یک جریان خاص و جناح خاص نخواهد بود

رئیس جمهور منتخب گفت: همچنین در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت و مجلس دنبال خواهیم کرد و امکانات ما در جهت بهبود شرایط و امید را به مردم بازگرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده این اعتماد به مردم عزیزمان برگردد به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امید آفرین است و دولت متعلق به یک جریان خاص و جناح خاص نخواهد بود. در این دولت کسانی هستند که وطن دوست هستند و دغدغه مردم و انقلاب دارند. این‌ها در سراسر کشور در جای جای کشور همکاران ما خواهند بود. هرکس دلش برای مردم بتپد همکار ما خواهد بود.

دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و در برجام هم محدود نخواهد شد

رئیسی گفت: در بعد سیاست خارجی دنیا باید بداند وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم تغییر کرده و وضعیت جدید پیش روی دنیا است. باید در سیاست خارجی بدانند تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده و باید تجدیدنظر کنند. ملت ما نشان داده مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و در برجام هم محدود نخواهد شد. ما تعامل را با همه دنیا به عنوان اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

رئیسی افزود: در مذاکرات نیز هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، مورد حمایت خواهد بود. اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره باشد. اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد، بلکه باید هر نشستی با نتیجه همراه باشد. نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد. در راستای آورده برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها، تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مسئله را دنبال خواهیم کرد.

وی درباره اولین دستور در روز اول ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در روز نخست دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بستر‌های فسادزا و به نحوی بستر‌هایی که در کشور ایجاد رانت می‌کنند، باید خاتمه داده شوند و تمام دستگاه‌های اداری موظف هستند که زمینه‌های رانت‌خواری و فساد را در کشور از بین ببرند. این ساز و کار‌ها توسط دولت اصلاح می‌شود. مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم نیز از دیگر اقداماتی خواهد بود که انجام می‌دهیم و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف باید در این رابطه حضوری فعال با مشارکت مردم عزیزمان داشته باشد.

آمریکا برگردد و تعهدات خودش را اجرا کند

رئیس‌جمهور منتخب دوره سیزدهم در پاسخ به اینکه برجام چقدر برای دولت آینده اهمیت دارد که آن را احیا کنید و اینکه چه پیامی برای آمریکا و کشور‌های اروپایی دارید، گفت: کشور‌های اروپایی و آمریکایی باید نگاه کنند که نسبت به آن چگونه اقدام کردند. آمریکایی‌ها آن را نقض کردند و اروپایی‌ها نیز به تعهداتشان عمل نکردند. تاکیدم به آمریکا این است که بر اساس برجام موظف به رفع همه تحریم‌ها بوده، اما این کار را نکرده است، برگردید و تعهدات خودتان را اجرا کنید. به اروپایی‌ها نیز می‌گویم که حتماً تحت فشار‌ها و سیاست آمریکا قرار نگیرید و به آنچه که در برجام متعهد شده‌اند عمل کنید. خواسته مردم آن است که دولت احقاق حق آن‌ها را انجام دهد و ما حق آن‌ها را استیفا خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای رفع موانع تولید چه برنامه‌ای دارید، گفت: ما برای رفع موانع تولید که مسئله محوری در کشور است و شعار امسال و سال‌های اخیر بوده است، برنامه داریم.

منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: موضوع رونق اقتصادی و تولید بسیار مهم است ما هم در دولت محور اقتصادی و رونق تولید را خواهیم داشت. نقدینگی باید در کشور رعایت شود و ما هم وضعیت نقدینگی را در اولویت قرار می‌دهیم و هم ساز و کاری که بتواند نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که هم تولیدکننده و کارآفرین می‌گوید نقدینگی کافی ندارد و هم از سوی دیگر کارشناسان معتقدند افزایش نقدینگی باعث مشکلات است، ما تولید را با جاذبه خواهیم کرد و اقدامات اقتصادی غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد، به نحوی که نقدینگی به طرف تولید برود البته این نیاز به ساز و کار‌هایی دارد که با بخشنامه و سخن نمی‌شود این کار با اقدامات امکان پذیرد.

رئیسی گفت: باید بتوانیم مالیات را به طرف مولد‌ها ببریم و از رفتن به طرف ارز و طلا و زمین و مسکن به نحوی که بخواهد کار‌های سوداگرانه انجام دهد خودداری کنیم؛ باید به سمت ایجاد یک عدالت مالیاتی برویم.

تیم سیاست خارجی من هم در حال بررسی گزارشات است

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به اینکه این سوال که کل تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های ترامپ باید رفع شود و اینکه شما قصد دارید کل تیم مذاکره‌کننده را حفظ کنید، گفت: تیم مذاکره‌کننده و تیم هسته‌ای کار را دنبال می‌کند و گزارش هم به ما می‌دهد، تیم سیاست خارجی من هم در حال بررسی گزارشات است.

وی ادامه داد: درباره تحریم‌ها هم باید بگویم آمریکا موظف است تمامی تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند و آن چیزی که بار‌ها تاکید شده این است که هم این دولت و هم دولت آینده آمریکا باید به تعهدات خودش عمل کند و اروپا باید توضیح دهد چرا همراهی با آمریکا را مورد تاکید قرار داده است.

منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند و ما در این قضیه که حقوق ملت ایران است همه موارد را دنبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار‌های مربوط به وضعیت کشور و اینکه آیا گزارش صد روزه خواهد داد، گفت: وضعیت و آمار در کشور روشن است، مردم باید بدانند در چه شرایطی دولت جدید شروع به کار می‌کند ما هم وضع مطلوب و موجود را ترسیم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به مطلوب نزدیک‌تر کنیم آنچه مردم از دولت می‌خواهند این است که عمل به وعده‌ها را در دستور کار قرار دهند.

ارتباطم را با مردم و اصحاب رسانه حفظ می‌کنم

رئیسی افزود: با ارتباطی که با مردم دارم در ابتدا هفته‌ای یکبار بعد ماهی یکبار و بعد ارتباطم را با مردم و اصحاب رسانه حفظ می‌کنم این نشست، نشست آغاز است نه انجام. رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی دغدغه‌ها را دنبال کنند. محور کار ما در دولت محور به عمل خواهد بود.

وی تاکید کرد: وضعیت شرایط و آمار و ارقام در کشور روشن است و مراکز رسمی هستند که آمار می‌دهند و نهاد‌های تجمیع‌کننده وجود دارد آمار‌ها از دید ملت ایران و از دید متخصصان و کارشناسان پنهانی نیست. اختلاف آماری ممکن است وجود داشته باشد، اما آمار امر پنهانی نیست و مردم عزیز ما باید بدانند در چه شرایط وضعیتی دولت جدید شروع به کار کرده است.

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوالی پیرامون کارنامه حقوق بشری خود و مشکلاتی که شاید برای وی ایجاد شود، اظهار کرد: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم، حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که من همواره در همه مسئولیت‌ها دنبال کردم. به آن‌هایی که اتهام می‌زنند باید گفت که ما امروز در جایگاه مدعی قرار داریم. تمام اقداماتی که من در دروه مسئولیت خودم انجام دادم همواره در جهت احقاق حقوق انسان بوده است و در مقابل آن‌هایی ایستادم که دست به اقدامات ضدامنیتی زدند. من مدعی حقوق انسان‌ها بودم و در جایگاه دفاع از حقوق بشر بودم.

وی افزود: کسانی که امروز نقض حقوق بشر می‌کنند باید در دنیا پاسخگو باشند. اگر یک حقوقدان یا یک قاضی از حقوق مردم در مقابل تهدید‌ها و رفتار‌های داعشی دفاع کرده باید مورد تقدیر قرار گیرد. افتخار من آن است که در کسوت دادستان هرکجا و در هر جایگاهی که بودم و اکنون در جایگاه ریاست‌جمهوری خود را موظف به حقوق انسان‌ها از هر زبان و نژاد و از جغرافیایی که باشند، می‌دانم. اگر ایجادکنندگان داعش و گروه‌های مسلح از آن قبیل خودشان مورد مواخذه قرار بگیرند، قطعا بدانید که ملت‌ها در صلح و آرامش و دوستی به سر خواهند برد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات و برنامه‌های خود در دولت آینده برای کاهش حجم ناراحتی و دلخوری‌های مردم که منجر به ناامیدی و کاهش مشارکت در انتخابات شده است، بیان کرد: من به عنوان رئیس‌جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم؛ چه کسانی که به من رأی دادند یا کسانی که به دیگران رای دادند یا کسانی که به هر دلیل پای صندوق رأی حاضر شدند. من خودم را خادم همه ملت می‌دانم و موظف می‌دانم که نسبت به حقوق مردم، کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه اجماعی تلاش و اقدام کنم.

دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا؟ خیر

وی در پاسخ به سوالی پیرامون برقراری رابطه و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در صورت لغو تحریم‌ها و کاهش تنش میان دو کشور، گفت: خیر.

دولت، بورس را به عنوان قلک برای خود قرار نخواهد داد

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوالی در رابطه به با بورس که سرمایه مردم در آن با مخاطره مواجه شد و همچنین راهکار‌های ایجاد امید و جبران خسارت‌ها، ابراز داشت: ما اعتماد را در مورد بازار سرمایه به مردم بازخواهیم گرداند. این کار با انجام اقداماتی صورت می‌پذیرد؛ از جمله اینکه دولت، بورس را به عنوان قلک برای خود قرار نخواهد داد که کسری بودجه خود را از آن تامین کند. همچنین نظارت و سازوکار‌های نظارتی را فعال خواهیم کرد که این اقدام خودش عامل مهمی است و در کنار فعال شدن صندوق توسعه و صندوق تثبیت از ایجاد تکانه‌هایی که بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد، جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: اقدامات دیگری هم در دست برنامه‌ریزی و آماده‌سازی است، از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس؛ شرکت‌هایی پشت درب بورس در انتظار مجوز حضور هستند و حضورشان می‌تواند عمق فعالیت در بورس را افزایش دهد.

منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا علاقه دارید با دولت بایدن به طور مستقیم مذاکره کنید و چه انتظاراتی دارید و چه نظری در خصوص پیشنهاد آمریکا برای داشتن توافق جامع‌تر با ایران دارید، گفت: سوال قبلی را مجددا تکرار می‌کنم که چرا آقای بایدن به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست و چرا نسبت به تعهدات پاسخگو نیست. پیشنهاد جدید من به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند و نشان دهند که صداقت دارند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد؛ چراکه آورده‌ای که در برجام پیش‌بینی شده بود با کارشکنی آمریکا و عمل نکردن تعهدات اروپا نصیبش نشد. ما تاکید می‌کنیم که آمریکا به تعهداتش پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست. آمریکایی‌ها به مساله‌ای که مذاکره شده متعهد نشدند چگونه می‌خواهند وارد مسائل جدید شوند.

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی در خصوص آینده برجام و گفتگو‌های وین و پافشاری آمریکا در خصوص عدم لغو همه تحریم‌ها و نابودی سانتریفیوژ‌ها گفت: آنچه که سیاست جمهوری اسلامی بود آن است که اقدامات هسته‌ای ما مسالمت‌آمیز بوده و سازمان‌های بین‌المللی هم این مساله را تائید کرده‌اند که اقدامات ایران در چهارچوب قوانین بوده است.

رئیس دولت منتخب ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شما آیت‌الله بهشتی را الگوی حکمرانی عنوان کرده‌اید، چگونه این الگوی حکمرانی را می‌خواهید پیاده کنید، گفت: در آستانه شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی هستیم؛ شهادت ایشان جلوه‌ای از سیاه‌دلی منافقین و جنایت هولناک آن‌ها و حمایت کشور‌های اروپایی از آن‌ها است. سوال ما این است که چرا قاتلان شهید بهشتی و شهید رجایی در برخی کشور‌های اروپایی پناه گرفته‌اند و چه پاسخی برای افکار عمومی دارند برای پناه دادن به گروهکی که اعتراف کرده‌اند ۱۷ هزار نفر را در این کشور به خاک و خون کشیده‌اند. از جلوه‌های مهم شهید بهشتی اخلاص ایشان و عقلانیت ایشان بود و عدالت‌خواهی و حق‌خواهی از محور‌های جلوه ایشان بود و من به عنوان شاگرد مکتب ایشان می‌گویم آن چیزی که ایشان را شاخص می‌کرد مساله توجه ایشان به مردم و مردم باوری بود.

به طور مستقل وارد میدان شدم/ کسی در خصوص دولت گمانه‌زنی نکند

رئیسی در پاسخ به سوالی در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت سیزدهم و اینکه گروه‌های زیادی از شما حمایت کرده‌اند اقدام شما برای راضی نگاه داشتن آن‌ها چیست، گفت: همانطور که بار‌ها اعلام کرده‌ام به طور مستقل وارد میدان شدم و از همه گروه‌ها که حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم، اما برای تشکیل دولت، خود را در مقابل خدا مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود. در این دولت کارآمد بودن، انقلابی بودن و مردم دار بودن از مشخصات مدیران خواهد بود. توصیه من این است که کسی در خصوص دولت گمانه‌زنی نکند؛ چرا که ما سامانه‌ای را در خدمت شما قرار می‌دهیم که هرکسی را که فکر می‌کنید می‌تواند تاثیرگذار باشد به ما پیشنهاد کنید چرا که محور ما شایسته‌سالاری خواهد بود.

وی درباره توسعه روابط ایران و چین تاکید کرد: دولت‌های مختلف روابط با چین را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دنبال می‌کردند و امروز نیز رابطه بسیار خوبی با کشو چین داریم. ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و ما حتماً در جهت احیای ظرفیت‌ها تلاش کنیم. روابط بسیار خوبی با کشور چین را دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی اجرایی کردن طرح جامع را به عنوان یکی از اسناد بین دو کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ارتباط سفره مردم و کالاهای اساسی با دلار را  قطع میکنیم

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره مطالبه مرم در زمینه معیشت و گرانی روزافزون کالا‌ها اظهار داشت‌: موضوع کالا‌های اساسی اولویت دولت است. نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالا‌های اساسی مردم تا مصرف جزو اولویت‌های دولت خواهد بود، چرا که اساس قضیه آن است که ما باید ارتباط سفره مردم با کالا‌های اساسی را با دلار و به نحوی آنچه که خارج از کشور است در یک کار میان‌مدت و بلندمدت قطع کنیم، به نحوی که ملت ما به تامین کالا‌های اساسی خود به خودکفایی واقعی برسند. این کار را در کشور اجرایی می‌کنیم. خودکفایی ملت کشور را نسبت به کالا‌های اساسی کشور را در برنامه‌ها خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره رژیم صهیونیستی اظهار داشت: جمهوری اسلامی بار‌ها گفته که طرح ما مراجعه به آرای عمومی مردم فلسطین است. رژیم صهیونیستی از فلسطین گروه‌های مقاومت و کسانی که حق آن‌ها را ضایع کرده باید بترسد و امروز آن‌ها هستند که ابتکار عمل در میدان را در دست مجاهدان فلسطینی خواهند بود.

رئیسی با اشاره به قانون اساسی ایران و سخنان امام خمینی گفت: حمایت از کشور‌های مظلوم وظیفه ما خواهد بود. یمن نیز هر چه زودتر باید توسط خود یمنی‌ها تدبیر و مدیریت شود و از هرگونه دخالت سعودی‌ها و کشور‌های حامی سعودی در یمن از پروژه‌هایی که به کودکان زنان یعنی سرزمین آن‌ها می‌شود باید متوقف شود. جمهوری اسلامی تاکید می‌کند توقف هرچه سریعتر جنگ علیه مردم یمن را و یمن باید به دست خود یمنی‌ها و توسط خود آن‌ها اداره شود. حکومت آن‌ها به آن‌ها تصمیم بگیرند چگونه می‌خواهند یمن رااداره کنند. ما بر توقف هرچه سریعتر جنگ تاکید و نسبت به حملات سعودی‌ها نسبت به یمن اعلام می‌کنم.

در بازگشایی سفارت عربستان محدودیتی از سوی جمهوری اسلامی نیست

وی ادامه داد: ارتباط با همه کشور‌های دنیا را اعلام کرده که کشور‌های همسایه در اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود، نسبت به کشور عربستان نیز بازگشایی سفارت این کشور محدودیتی از سوی جمهوری اسلامی نیست؛ این سیاست را نیز قبلا اعلام کردیم و الان نیز تاکید کردیم که روابط و گفت‌وگویی با هماهنگی کشور‌های منطقه هستند، هیچ مانعی ندارد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان