تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

چه کسی شهردار تهران می‌شود/ سعید محمد یا رستم قاسمی؟

سردار سعید محمد نخستین نفری است که همگان اذعان می‌کنند که احتمال حضورش در شهرداری می‌رود و اگر بتواند موافقت لایه‌های بالایی قدرت را بگیرد می‌تواند چهل و هفتمین شهردار تهران باشد. البته از وی به عنوان یکی از مردان احتمالی کابینه رئیسی نیز نام برده می‌شود.

چه کسی شهردار تهران می‌شود/ سعید محمد یا رستم قاسمی؟

رویداد۲۴ هر چند که اصلاح‌طلبان مجدانه و پر قدرت به میدان آمدند تا با لیست جمهور موفقیت خود در انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران را تجربه کنند، اما این همت آن‌ها با حمایت مردم توام نشد و همین امر بود که موجب گردید اقبال عمومی و ذائقه رای دهندگان تهرانی از اصلاح‌طلبان به اصولگرایان تغییر یابد.

به گزارش آرمان ملی، در همین راستا نیز لیست ائتلاف نیرو‌های انقلاب با نام تهران سربلند با قاطعیت تمام هر ۲۱ کرسی شورای شهر تهران را از آن خود کردند تا پس از فتح بهارستان و پاستور این بار بهشت نیز از آن اصولگرایان شود. این در حالی است که اگر مقایسه‌ای میان آرای مردم در انتخابات شورا‌ها در سال ۹۶ و سال ۱۴۰۰ کنیم به وضوح شاهد خواهیم بود که این نه تلاش اصولگرایان که کاهش جدی مشارکت مردم در این انتخابات بوده که آن‌ها را وارد شورای شهر تهران کرده است.

چرا که کاندیدا‌های دوره پنجم شورای شهر تهران با رایی میلیونی وارد شورا شدند، اما در انتخابات شورای ششم آرای اصولگرایان فاتح بهشت رقمی بسیار پایین‌تر از دوره قبل را نشان می‌دهد که در نوع خود پیام معناداری دارد. اینکه اصولگرایان در صورت عدم حضور یا کاهش جدی مشارکت مردم پیروز میدان انتخابات هستند.

همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری نیز مقایسه میزان کل مشارکت در سال ۹۶ با سال ۱۴۰۰ گویای همین واقعیت تلخ است. با این حال پس از پایان انتخابات در ساحت‌های مختلف ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره‌ای مجلس و خبرگان رهبری امروز صحبت‌ها از سویی در مورد کابینه آینده و از سوی دیگر در مورد شهردار آینده است. جایی که نام‌های بسیاری برای تصدی کرسی شهرداری مطرح می‌شوند. هر چند که باید ببینیم شورای ششم با چه رویکردی شهردار را تعین می‌کند نگاه سیاسی، یا تخصصی.

شهردار چهل و هفتم

گزینه‌های مختلف و متفاوتی برای تصدی شهرداری تهران مطرح شده و اسامی و نام‌های بسیاری نیز در این زمینه به میان آمده‌اند. البته سودای حضور در کابینه سید ابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم بسیاری را به فکر فرو برده که از میان احتمال حضور در شهرداری تهران یا حضور در کابینه کدامیک را برگزینند. با این حال چند چهره هستند که نام آن‌ها بیش از سایرین برای تصدی شهرداری تهران به چشم می‌آید.

سردار سعید محمد نخستین نفری است که همگان اذعان می‌کنند که احتمال حضورش در شهرداری می‌رود و اگر بتواند موافقت لایه‌های بالایی قدرت را بگیرد می‌تواند چهل و هفتمین شهردار تهران باشد. البته از وی به عنوان یکی از مردان احتمالی کابینه رئیسی نیز نام برده می‌شود.

دیگر چهر‌ه‌ای که احتمال شهردار شدنش می‌رود مرتضی طلایی است. عضو سابق شورای شهر که در این انتخابات فرصت حضور در شورا را نیافت و حال بدش نمی‌آید که شانس خود را این بار در ریاست شهرداری تهران امتحان کند.

پس از او رستم قاسمی چهره‌های است که احتمال شهردار شدنش را می‌دهند. وزیر نفت احمدی نژاد که از او به عنوان گزینه احتمالی وزارت نفت رئیسی نیز یاد می‌شود.

اما چهره دیگری که در این میان نامش چندی است در رسانه‌ها مطرح شده، اما چندان معروف و مطرح نیست «مجتبی عبدالهی» است. چنانکه نامه نیوز آورده است: «خیلی‌ها او را جدی‌ترین گزینه مدیریت پایتخت بعد از پایان کار پیروز حناچی می‌دانند.» مجتبی عبدالهی از مدیران ارشد شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف بود. او از ابتدای حضور قالیباف در شهرداری تهران به عنوان مدیرکل پشتیبانی آغاز به فعالیت کرد، سپس به عنوان شهردار در مناطق ۲۰ و ۷ انتخاب شد و در نهایت براساس عملکردی که از خود نشان داد توانست در مسئولیت معاونت خدمات شهری و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران قرار گیرد. وی بعد از شهرداری به سازمان اوقاف رفت و به عنوان مدیرکل اوقاف استان تهران مشغول خدمت شد. باید منتظر ماند و دید در شهریورماه که شورای شهر ششم تهران رسما کار خود را آغاز می‌کند؛ چه کسی بر صندلی شهردار تکیه خواهد زد.


بیشتر بخوانید: از عیسی شریفی به جز تلاش چیزی ندیدیم/ قالیباف شرافت داشت که نگذاشت کارمندان شهرداری حقوق پایین بگیرند +فیلم


مدیران توانمند شهری می‌مانند

نایب رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه مدیریت شهری دوره پنجم دلیل عدم انجام مگاپروژه را بدهی‌های شهرداری خوانده‌اند، عنوان کرد: پروژه‌های کوچک برای محلات نیز بسیار ضروری است و ما نیز آن‌ها را انجام دادیم، اما پروژه‌های کوچک مقیاس برای ما جنبه تبلیغاتی نداشت و خود شهرداران محلات آن‌ها را افتتاح می‌کردند.

مهدی چمران گفت: آخرین رقم بدهی‌های اعلام شده شهرداری ۶۵ هزار میلیارد است البته رقمی که ما شهرداری را تحویل دادیم ۱۶ هزار میلیارد بود و این نهاد همواره بدهی داشته است. در سال آخر بدهی‌های دوره چهارم شهری قدری بیشتر شد چراکه به نفع شهر بود تا پروژه‌ها سریع‌تر تکمیل شود و به همین منظور از بانک قرض گرفتیم.

وی افزود: در دوره کنونی هرساله درآمد و بودجه وجود داشته، اما نه بدهی‌ها پرداخت شده و نه پروژه‌ها تکمیل شد. وی درباره آزمون دستیاران شهرداران گفت: ما در این باره هنوز فکر نکرده‌ایم. اما از تمامی افراد توانمند باید استفاده کرد. به هر حال از این افراد آزمون گرفته شده و آن‌ها نیز دارای زندگی هستند و نمی‌توان به این افراد آسیب زد، اما باید برای ساز و کار آن برنامه‌ریزی کنیم. چمران درباره شهردار آینده عنوان کرد: در این باره یک فرد تصمیم نمی‌گیرد و شورا باید تصمیم‌گیری کند.

در این باره نیز تفکری نشده و حال باید برای آن تصمیم‌گیری کنیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیم شورای ششم برای استفاده از مدیران شهری دوره پنجم گفت: مدیرانی که توانمند باشند باید در جایگاه خود به کارشان ادامه دهند حتی در دوره پیشین نیز مدیران دوره قبل از ما باز هم حضور داشتند لذا کسی که تجربه داشته باشد باید به کار خود ادامه دهد و تغییر همه افراد بسیار غلط است. منتخب دوره ششم شورای شهر درباره درآمد‌های شهرداری ابراز داشت: هنوز در شهرداری درآمد‌های پایدار تصویب نشده و متأسفانه همه شهرداری‌ها به درآمد ساخت و ساز متکی هستند. چمران در پاسخ به این سوال که ممکن است شورای ششم مصوبه برج باغ‌ها را لغو کند یا خیر عنوان کرد: وقتی مصوبه‌ای تصویب می‌شود کسی آن را لغو نمی‌کند، اما اگر نیاز به اصلاح داشته باشد آن را اصلاح خواهیم کرد. ما مصوبه‌ای درباره برج باغ‌ها نداشتیم و سپس ایجاد شد و ما مصوبه خانه باغ داشتیم. این قانون قطعا باید اصلاح شود و علاوه بر اینکه باغ و درخت باید حفظ شود مردم هم تشویق به داشتن ساختمان و حفظ درخت شوند.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر رویکرد شورای ششم در موضوع شفافیت چیست، خاطرنشان کرد: آنچه ما قبلا درباره شفافیت کار کردیم و آنچه در دوره پنجم اضافه شد را ادامه خواهیم داد و به آن نیز اضافه خواهیم کرد البته یک شفافیت واقعی نه یک شفافیت شعاری. چمران درباره برنامه خود برای شورای عالی استان‌ها ابراز داشت: در حال حاضر نمی‌توان برای این شورا فکر خاصی کرد، اما باید کسی در آنجا مستقر شود که ارتباط خوبی با دولت و مجلس داشته باشد. رئیس ادوار گذشته شورای شهر تهران درباره اینکه برنامه و رویکرد شورای ششم در اجرای پروژه‌های شهری چه خواهد بود، تصریح کرد: آنچه تاکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم این است در درجه اول پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم و طبق برنامه‌ریزی‌ها بتوانیم پروژه‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی را اجرا کنیم. وی درباره ارتباط خود با آیت‌ا... رئیسی گفت: ارتباط بنده با ایشان از قبل بسیار خوب بوده و امیدوارم در دولت نیز این ارتباط به صورت واقعی و مؤثر ادامه یابد. چمران در پاسخ به این سوال که آیا کاندید ریاست شورای شهر خواهید شد یا خیر گفت: در این باره تابع نظر دوستان و سایر اعضا هستم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان