تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵

وزارت خارجه آمریکا: رفع تحریم بانک سپه درچارچوب برجام بود

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعای روزنامه وال استریت ژورنال که لغو تحریم‌های سازمان علیه دو بانک ایرانی را با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران مرتبط دانسته است، اعلام کرد گفت که حمایت واشنگتن از رفع تحریم بانک سپه در چارچوب برجام انجام شده است.
رویداد۲۴-وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعای روزنامه وال استریت ژورنال که لغو تحریم‌های سازمان علیه دو بانک ایرانی را با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران مرتبط دانسته است، اعلام کرد گفت که حمایت واشنگتن از رفع تحریم بانک سپه در چارچوب برجام انجام شده است.

 مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره‌ی ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این که واشنگتن هم زمان با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران سندی محرمانه را درحمایت از حذف پیش از موعد نام بانک سپه و بانک بین‌المللی سپه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل امضا کرده است، گفت:‌ هیچ یک از موضوعاتی که در این داستان آمده است منحصرا جدید نیست اما می‌توانم به شما بگویم که ما این کار راکرده‌ایم و با خارج کردن نام بانک سپه از فهرست تحریم‌ها هم زمان با روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) موافقت کردیم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر در ادامه گفت: بنابراین، به عنوان بخشی از این روند، ما تمام نهادها را بررسی کردیم ما یک بررسی کاملا عادلانه و به ویژه در خصوص به روز رسانی اطلاعاتمان درباره‌ی بانک سپه انجام دادیم تا بیبنیم آیا آنها واجد شرایط هستند و ارزیابی‌مان این بود که هستند. این بانکها دیگر ارتباطی با برنامه موشکی بالستیک ( ایران ) ندارند. سپس سازمان ملل نام آنها را از فهرست سیاه تحریم‌ها حذف کرد.

وی تاکید کرد:‌ اما آنچه باید یادآوری کنم این است که ما همیشه توانایی اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه بانک سپاه یا هر نهاد دیگری در ایران را در صورت نیاز داریم.

تونر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه آمریکا فکر می‌کند، رفع این تحریم‌ها منجر به کند شدن برنامه موشکی بالستیک ایران می‌شود، بیان کرد:‌ نه لزوما از نظر من این اقدام بخشی از الزاماتی است که ما طبق برجام به آن متعهد شده‌ایم، این‌که چه نهادهایی همچنان باید تحت تحریم باقی بمانند این کاری است که ما تمام مدت در چارچوب برجام انجام می‌دهیم. ما نسبت به آنچه در خصوص بانک سپه انجام شد علیرغم این که این نهاد در برنامه موشکی ایران مشارکت داشت عذرخواهی نمی‌کنیم اما هنوز نگرانی‌هایی نسبت به برنامه موشکی بالستیک تهران داریم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی انتقاد اعضای کنگره نسبت به زمان اطلاع رسانی دولت آمریکا درباره‌ی این تصمیمات گفت: ما اطلاع دقیقی از چارچوب زمانی این اطلاع رسانی ها نداریم اما اطمینان دارم که ما همواره با کنگره همکاری می‌کنیم و آنها را از اقداماتی که قرار است انجام شود به ویژه در خصوص ایران مطلع می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما فرصت این را داشتیم تا یک سری مسائل باقیمانده را با ایران حل کنیم و به توافقاتی دست یابیم که این کار را انجام دادیم.

تونر در بخش دیگری از این نشست خبری به سوالی درباره‌ی تایید حکم زندان نرگس محمدی پاسخ داد و در اظهاراتی مداخله جویانه گفت که واشنگتن نسبت به این تصمیم دادگاههای ایران نگران است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان