تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۷ تير ۱۴۰۰

تقدس‌گرایی عجیب اصولگرا‌ها از رئیسی

همفکران رییسی از هر تریبونی و از هر روشی استفاده می‌کنند تا با تقدس‌گرایی و بزرگنمایی این پیروزی مشارکت پایین انتخاباتی را که از سر گذشت، جبران کنند. مسیری که اصولگرایان یک‌بار پس از پیروزی در دو انتخابات ۸۴ و ۸۸ در مورد احمدی‌نژاد آزمودند و گویی بنا دارند آزموده را دوباره بیازمایند.

تقدس‌گرایی عجیب اصولگرا‌ها از رئیسی

رویداد۲۴ انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری که در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد، از دو جهت کم‌سابقه بود. آنچه باید اتفاق می‌افتاد تا «رقابت» به معنای واقعی کلمه در یک کارزار سیاسی شکل گیرد، به مدد تصمیم‌گیری نهاد‌های نظارتی رخ نداد و این موضوع و مجموعه شرایط بحرانی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کم‌مشارکت‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری را رقم زد. محصول آن هم انتخاباتی بی‌رمق با مشارکتی ۴۸ درصدی شد و انتخاب کاندیدای اصولگرایان که با اعوان و انصار در مناظرات شرکت کرد و در یک انتخابات بدون رقیب جدی، تنها چند میلیون رای بیشتر از سال ۹۶ بر صندوق آرایش افزوده شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، شاید مجموعه همین شرایط است که همفکران رییسی از هر تریبونی و از هر روشی استفاده می‌کنند تا با تقدس‌گرایی و بزرگنمایی این پیروزی مشارکت پایین انتخاباتی را که از سر گذشت، جبران کنند. مسیری که اصولگرایان یک‌بار پس از پیروزی در دو انتخابات ۸۴ و ۸۸ در مورد احمدی‌نژاد آزمودند و گویی بنا دارند آزموده را دوباره بیازمایند.

دفاعیه خانوادگی

جمعه‌ای که گذشت سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر رییس دولت سیزدهم در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با تحلیل و حساب و کتابی عجیب رقم رسمی مشارکت در انتخابات را بالاتر از آنچه بود، اعلام کرد. او گفته بود: «البته حضور شما در انتخابات، هر چند حدود ۴۹ درصد اعلام شده، اما آنچه در بسیاری از آمار به دست آمده است، مشارکت در انتخابات حدود ۵۴ درصد بوده و در خراسان رضوی مشارکت حدود ۶۰ درصد تخمین زده شده است.» او البته این مقدار مشارکت من‌درآوردی را هم راضی‌کننده ندانست و تمام تقصیر را بر گردن کرونا انداخت. علم‌الهدی گفت که از قبل هم مشخص بود که ۱۱ درصد مردم به دلیل ترس از کرونا در انتخابات مشارکت نمی‌کنند.

البته علم‌الهدی مطابق معمول دولت مستقر را هم بی‌نصیب نگذاشت و عملکرد دولت را دیگر دلیل کاهش مشارکت اعلام کرد. علم‌الهدی همچنین در این دفاعیه خانوادگی کم نگذاشت «رای ۶۲ درصدی و حتی در برخی نقاط ۷۵ درصدی» رییسی را تبریک گفت و نشانی از بصیرت و بینش مردم توصیف کرد. البته این اولین‌بار نیست که اصولگرایان با ادله‌هایی عجیب میزان مشارکت را عددی غیر از عدد رسمی اعلام می‌کنند یا بیش از هر چیز روی رای ۶۲ درصدی رییسی در این مشارکت زیر ۵۰ درصد تمجید می‌کنند. یک روز پس از انتخابات، خبرگزاری فارس نیز در یادداشتی اعدادی مشابه اعداد اعلامی علم‌الهدی را ذکر کرده بود تا به نوعی جبران مافات کند. سید احمد علم‌الهدی البته در مسیر تقدیس نامزد جریان راست هم گفته بود: «آقای رییسی یک طلبه است و سر سفره امام زمان بزرگ شده و باانگیزه خدمت به ساحت مقدس، ولی عصر آمده است و انگیزه خدایی او بر همه انگیزه‌هایش غلبه دارد.»


 بیشتر بخوانید: سهم خواهی نمایندگان از کابینه رئیسی/ فصل کوچ از بهارستان به پاستور


حمایت؛ به هر روش، با هر سخن

سیداحمد خاتمی، از فق‌های شورای نگهبان هم نه‌تن‌ها به عنوان عضوی از نهاد نظارتی علنا از رییسی حمایت و از او تمجید کرد، بلکه در سخنرانی که در جمع اساتید بسیج دانشگاه داشت، گفت که بعد از انقلاب استقبال فوق‌العاده مردمی را از نامزدی ابراهیم رییسی در مورد دیگری سراغ ندارد. اظهاراتی که با نگاهی به رای ابراهیم رییسی و میزان مشارکت مردم جز بزرگنمایی و مبالغه نیست. این اظهارات آنچنان با واکنش‌هایی روبه‌رو شد که سایت این عضو مجلس خبرگان و شورای نگهبان مصاحبه‌ای با سیداحمد خاتمی منتشر کرد و در این مصاحبه خاتمی تاکید کرد که به هیچ دولتی چک سفید امضا نداده و نخواهیم داد.

با این حال خاتمی از سخنش عقب‌نشینی هم نکرد و گفت که استقبال مردمی از نامزدی رییسی یک حقیقت است و اگر این استقبال نبود، رییسی از دستگاه قضایی راهی پاستور نمی‌شد. او البته در توضیح سخنانش گفت: «من نگفتم حضور بالاترین بود یا رای ایشان بالاترین بود که پاسخ دادند ۶۸، ۷۶، ۸۴ و ۹۲ آرا بیشتر بوده است. بر این اساس سخن من از استقبال از نامزدی ایشان بوده است. الان هم بر همان باورم. تملق و زیاده‌گویی در ستایش است، ولی به اندازه سخن گفتن تملق نیست من یک واقعیت را گفته‌ام و محور حرفم استقبال از نامزدی ایشان بوده نه حضور یا میزان آرای ایشان. من این عنوان تملق را بی‌انصافی می‌دانم.»

پیشگو‌های سیاستمداران

اصولگرایان پیش‌بینی می‌کردند که می‌توانند در آخر همه کاندیدا‌ها را به نفع رییسی کنار بزنند. محسن رضایی تکلیف‌شان را خیلی زود مشخص کرد، زاکانی و جلیلی کنار رفتند، اما قاضی‌زاده‌هاشمی حاضر به کناره‌گیری نشد که نشد. حتی در روز انتخابات اعضای ستادش که در وزارت کشور مستقر بودند، گزارش می‌دادند که بداخلاقی‌هایی در حوزه‌های رای‌گیری در مورد قاضی‌زاده‌هاشمی صورت گرفته و به برخی رای‌دهندگان گفته می‌شود که قاضی‌زاده‌هاشمی کنار رفته است. به هر حال او کنار نرفته بود و در ادامه نیز چنین نکرد. چندی پیش عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگویی گفته بود که قاضی‌زاده‌هاشمی از یک رمال شنیده بود که رییس‌جمهوری می‌شود و به همین دلیل کنار نرفت.

البته قاضی‌زاده‌هاشمی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «سلیمی‌نمین پیش‌بینی کرده بود که انصراف می‌دهم، حالا که تا آخر ماندم شایعه می‌سازد که با پیشگو‌ها در ارتباط بودم!» البته اولین‌بار نیست که بحث حضور رمال و پیشگو در زندگی سیاسی سیاستمداران به خصوص در موسم انتخابات شنیده می‌شود. پیش از این در مورد احمدی‌نژاد نیز حواشی اینچنینی شنیده و دیده شده بود. با این حال به نظر نمی‌رسد که طرح چنین ادعایی در مورد یکی از کاندیدا‌های اصولگرا که حاضر به کناره‌گیری به نفع رییسی نشد، بی‌دلیل باشد حتی اگر قاضی‌زاده‌هاشمی در یک برنامه تلویزیونی تلویحا آن را تایید و گفته باشد «نوجوان که بودم برخی به من می‌گفتند که شما رییس‌جمهور می‌شوید. یعنی به بنده گفته شده که به چنین مقامی خواهم رسید.»

به نظر می‌رسد اصولگرایان از هر تریبون و روشی استفاده می‌کنند تا میزان مشارکت و آرای منتخب‌شان را جبران کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان