تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۷ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
عضو کارگروه مردم‌نهاد مهار کرونا:

واکسن کرونای ایرانی باید تاییدیه جهانی داشته باشد/ پشت سنگر خودکفایی پنهان نشویم

عضو کارگروه مردم‌نهاد مهار کرونا معتقد است درخواست تاییدیه جهانی واکسن کرونای ایرانی یک مطالبه به حق است و نباید پشت سنگر خودکفایی پنهان شویم.

عوارض واکسن ایرانی برکت

رویداد۲۴ عضو کارگروه مردم‌نهاد مهار کرونا با اشاره به لزوم نظارت‌های قوی و دقیق بر ساخت واکسن‌های ایرانی گفت: تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا نباید پشت سنگر خودکفایی پنهان شوند و برای خود به پاس تلاش‌های ارزشمند و شایسته‌ای که داشته‌اند عبور از اصول بهداشتی و اخلاقی را مطالبه کنند.

احمد قویدل مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ با اشاره به خطر سیاست‌زدگی در موضوع واکسن کرونا اظهار کرد: واکسیناسیون مردم ایران در مقابله با بیماری کرونا هر چند یکبار در رسانه‌های گروهی و شبکه‌ای اجتماعی مطرح می‌شود و مانند بسیاری مسائل کشور این مباحث چنان سیاست‌زده می‌شود که حاصلش را فقط سودجویانی می‌برند که در سنگر خودکفایی خود را ایمن از نقد کرده‌اند.

در تزریق واکسن ایرانی نباید پشت سنگر خودکفایی پنهان شویم

وی با بیان اینکه سیاست کمک به تولید واکسن در کشور‌های مختلف جهان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در همه کشور‌های جهان به شیوه اصولی از سیاست‍گذاری‌های سازمان بهداشت جهانی است، گفت: این سازمان از تولید واکسن در هر کشوری استقبال می‌کند و دبیرکل این سازمان در پاسخ به این سوال که کدام نوع واکسن از دیگری بهتر است به صراحت می‌گوید که اولین واکسنی که در دسترس است.

قویدل در ادامه با اشاره به تجربیات ایران در زمینه واکسن‌سازی اظهار کرد: انیستیتو پاستور و شرکت رازی سوابق ارزشمندی در این حوزه دارند. سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ مانند برکت و دیگران در سایه این سرمایه تحقق پیدا کرده است.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران افزود: کوبا هم از کشور‌های پیشرفته در صنعت واکسن‌سازی است و کار مشترک آن‌ها با کشور ما بسیار مبارک است. چین نیز در زمره اولین تولیدکنندگان معتبر واکسن است که مناسبات نزدیکی در سایه تحریم‌های آمریکا و دیگر کشور‌های غربی با کشور ما داشته و دارد؛ ضمن اینکه سینوفارم چینی مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده است.


بیشتر بخوانید: واکسن کرونا دزی چند؟/ واکسن‌های تولید داخل چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟


قویدل با بیان اینکه ساخت واکسن مقررات و ضوابطی دارد و شامل سه مرحله کارآزمایی بالینی است، گفت: مردم و مسئولان وزارت بهداشت باید توجه کنند، نامه هشدارآمیز معاونت تحقیقات وزیر بهداشت حاوی موضوعات بسیار جدی است و باید به آن توجه شود. تولیدکنندگان واکسن داخلی باید از این توجه استقبال کرده و برای تحقق شرایط تلاش بیشتری کنند. تولیدکنندگان داخلی نباید در سنگر خودکفایی بنشینند و برای خود به پاس تلاش‌های ارزشمند و شایسته‌ای که داشته‌اند عبور از اصول بهداشتی و اخلاقی را مطالبه کنند.

به بهانه تولید داخلی واکسن کرونا سلامت مردم به خطر نیفتد

وی یادآور شد: مسئولان بهداشتی کشور در چارچوب وظایف نظارتی و مسئولیت اخلاقی که در قبال مردم دارند نباید تسلیم تولیدکنندگانی شوند که با سلاح تولید داخلی تلاش می‌کنند از مقررات و اصول قانونی عبور کنند. موضوع خودکفایی و تولید داخلی که از منویات رهبری است، بی تردید باید به گونه‌ای اجرایی شود که موجبات به خطر انداختن سلامت مردم و بستر گرانفروشی تولید داخلی برای دولت را فراهم نکند. سیاستمداران هم نمی‌بایست با تحلیل‌های یک بعدی اقتصادی و اشاره به تحریم‌های ناجوانمردانه و غیر انسانی آمریکا سخت‌گیری‌های به جای کارشناسان بهداشتی را به حمایت از تولیدات خارجی نسبت دهند. هر خطایی در حوزه تولید دارو و اقلام بهداشتی مسئولیت کیفری و حقوقی برای دولت و کارکنانش در حوزه مسئولیت مدنی دولت دارد. آراء قضایی پرونده‌های موسوم به هموفیلی دقیقا با توجه به اهمال وزارت بهداشت در حوزه نظارت بر تولید و ورود دارو صادر شد و در حال حاضر شکایت‌ها جاری است.

عضو کارگروه مهار کرونا با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت برای پاسخ دادن به نیاز فوری جامعه بشری، سازوکاری با عنوان «مجوز اضطراری» دارد، گفت: این سازمان با تأمین کارشناسان برجسته بین‌المللی و بی طرف برای واکسن‌های ساخت کشور‌های مختلف مجوز اضطراری مصرف صادر می‌کند، لذا چرا نباید تولیدکنندگان واکسن در کشور ما برای اخذ این مجوز، هدایت و برای اخذ مجوز به آن‌ها کمک شود؟

وی تأکید کرد: اخذ مجوز مصرف اضطراری یک مطالبه به‌حق و عادلانه از طرف مردم است. در عین حال مشروط شدن خرید دولت از تولیدکنندگان واکسن داخلی به اخذ مجوز اضطراری، انعکاسی از وفاداری وزارت بهداشت به حفظ سلامت مردم و استاندارد‌های بهداشتی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی است. این انتظار شایسته از بزرگان عرصه بهداشت به جاست که از شرط صدور مجوز اضطراری سازمان بهداشت جهانی برای خرید واکسن کرونا حمایت کنند که قرار است عموم مردم با آن واکسینه شوند.

قویدل همچنین با اشاره به حاشیه‌های قیمت واکسن داخلی کرونا، گفت: اعلام قیمت واکسن تولید داخل توسط شرکت‌های تولیدکننده و بالاتر بودن قیمت آن از قیمت واکسن‌های خارجی، یک موضوع قابل توجه و مهم در شرایط اقتصادی است که دولت با آن درگیر است و وظیفه دولت است که با درایت در این رابطه تصمیم درستی اتخاذ کند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
فعلا هرروزازکشف یک واکسن درکشورصحبت می شود ولی ازخودواکسن خبری نیست وحرف ازصادرات واکسن صحبت می شود واقعا معلوم نیست بابت واکسن کرونا چه هرچ ومرچی است رهبر اماده دخالت کرده ورود فایزر سپاه اماده ازکشف دستگاه کرونایاب وبعدازمدتی ازرونرفته حالا اماده واکسن کشف کرده ودرکشورهرروزباامارفوت بالا روبرو هستیم بدون اینکه کسی واقعا جوابگو باشد حالا دردولت امام زمانی ریسی خداعاقبت بخیر گرداند ملت برای شفا کرونابروند چاه جمکران شفابگیران واقعا روزهای سختی راکشورپیش رودارد ورسانه ها هم به علت سانسورشدید وسکوت محص
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
کاملا درست است..
نظرات شما
پیشخوان