تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۳ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رقابت با زامبیا، جزایر سولومون و ساحل عاج!/ به جز ایران کدام کشور‌ها معطل تولید داخلی واکسن کرونا مانده‌اند؟

در حالی که عمده کشور‌های دنیا پایان کرونا را جشن می‌گیرند، ایران وارد پیک پنجم کرونا شده است و هنوز خبری از واکسیناسیون عمومی نیست. گزارش رویداد۲۴ درباره مقایسه واکسیناسیون ایران با کشور‌های دیگر را بخوانید تا با نحوه مدیریت در ایران بهتر آشنا شوید!

واکسن کرونا تولید داخلی

رویداد۲۴ ایران نمونه منحصر به فردی در مدیریت کروناست. ایران ۱۲۳مین کشور در فهرست تعداد دوز‌های تزریق شده واکسن کرونا در جهان است و تنها موفق شده از کشور‌هایی نظیر زامبیا، جزایر سولومون، ساحل عاج وضعیت بهتری در واکسیناسیون داشته باشد. سرعت پایین واکسیناسیون کشور را درگیر موج جدیدی از شیوع کرونا کرده که به سونامی کرونا تعبیر شده است. با همه این آمار‌های تاسف بار در کمال تعجب رکورد تولید واکسن در جهان در دست ایران است.

مقامات بهداشتی دولت مدعی‌اند که نحوه مدیریت آن‌ها باید به کشور‌های جهان صادر شود. اخیرا یکی از فرماندهان نظامی هم از آمادگی ایران برای صادرات واکسن کرونا به آمریکا خبر داده و رئیس جمهور هم از اعلام آمادگی برای کمک به آمریکا سخن گفته است، اما آمار‌ها نشان می‌دهد از هر جهت ایران نمونه منحصر به فردی در مدیریت بحران بهداشتی اخیر است.

ایران بعد از کشور‌هایی نظیر زامبیا، سومالی، سودان، کنیا، ساحل عاج، جزایر سولومون، گوتامالا، لیبی، جیبوتی و بنگلادش در رده شصت و دومین کشور از آخر در فهرست درصد واکسیناسیون جهان است. تا امروز تنها ۴.۹ درصد جمعیت ایران واکسن کرونا را از نزدیک دیده‌اند. این در حالی است که اسامی واکسن‌های تولید ایران از شمار خارج شده است.

تا امروز اسامی ۷ واکسن تولید ایران اعلام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به واکسن کووبرکت (ستاد اجرایی فرمان امام)، کووپارس (شرکت سرم‌سازی رازی)، فخراواک (وزارت دفاع)، اسپایکوژن (شرکت سیناژن با همکاری شرکت استرالیایی واکسین)، پاستوکووک (موسسه پاستور با همکاری کوبا)، میلاد (ستاد کل نیرو‌های مسلح) و نورا (بیمارستان بقیه‌الله) اشاره کرد. همزمان تعداد قابل توجهی شرکت دانش‌بنیان در حال گذراندن فاز‌های مختلف تولید واکسن کرونا هستند و به احتمال زیاد بودجه‌هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

هیچ یک از واکسن‌های داخلی مجوز و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دریافت نکرده‌اند و آغاز واکسیناسیون عمومی با این واکسن‌ها مکررا از این هفته به هفته بعد موکول می‌شود. اگرچه واکسن برکت مجوز تزریق اضطراری را دریافت کرده و رهبر نیز مقابل دوربین‌ها این واکسن را به خودش تزریق کرده، اما هنوز خبری از توزیع عمومی آن نیست.

برای اینکه بدانید چرا مدیریت کرونا در ایران نمونه ویژه‌ای به حساب می‌آید کافیست فهرست واکسن‌های تولید شده در جهان را مرور کنید. چهار نوع واکسن در جهان وجود دارد؛ واکسن‌های RNA، واکسن‌های آدنوویروس، واکسن ویروس ضعیف شده و واکسن‌های ساب یونیت.


بیشتر بخوانید: اعتراض یک پزشک به بی‌کفایتی مسئولان: این چه وضع واکسیناسیون و بازی با رنگ‌هاست؟ +فیلم


به گزارش رویداد۲۴ از میان واکسن‌های کرونای تولید شده در جهان تنها ۱۵ واکسن نیز در درون کشور‌ها موفق به دریافت مجوز شده‌اند و ۶ تای این‌ها تاییدیه نهایی سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده‌اند. از میان این واکسن‌ها، دو واکسن فایزر و مادرنا تولید آمریکا از نوع RNA، واکسن‌های اسپوتنیک روسیه، آسترازنکا انگلیس، جانسون اند جانسون آمریکا، کویدکیا یا پک وک چین، اسپوتنیک لایت روسیه از نوع واکسن آدنو ویروس، واکسن‌های سینوفارم چین، کروناوک یا سینووک چین، کواکسین هند، سینوفارم چین، کوی‌وک روسیه، کزوک قزاقستان از نوع واکسن ویروس ضعیف شده و اپی وک و RBD Dimer چین از نوع واکسن پرتئین ساب یونیت هستند.

در تصویر زیر واکسن‌های خارجی و کشور‌هایی که واکسن‌ها در حال حاضر در حال توزیع در آن‌ها هستند دیده می‌شود

تولید واکسن کرونا

البته فهرست واکسن‌هایی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌اند کمی طولانی‌تر است. آمریکا با ۲۸ واکسن در راس کشور‌های واکسن ساز قرار گرفته است. بعد از این کشور به ترتیب چین با ۱۶ واکسن بیشترین تعداد واکسن‌های تولید شده یا در حال تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان کشور‌های تولید کننده عمده واکسن اغلب نام کشور‌های توسعه یافته به انضمام چین و روسیه به عنوان دو قدرت جهانی دیده می‌شود اگرچه کشور‌های کمتر توسعه‌یافته هم به این حوزه ورود داشته‌اند. ویژگی اغلب کشور‌های در حال توسعه‌ای که به حوزه تولید داخلی واکسن روی آورده‌اند این است که مقامات بهداشتی این کشور‌ها واکسیناسیون عمومی را معطل بلندپروازی‌هایشان در حوزه تولید داخلی نکرده و اغلب بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشورشان را تا امروز واکسینه کرده‌اند.

وضعیت واکسیناسیون در دنیا

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
2
3
خدا شما رو لعنت کنه که آسمون ریسمون بهم می بافید ضد ایران و ایرانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان