تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۰

نگهداری، خرید و فروش و عرضه جانوران وحشی تاکسیدرمی شده جرم است

خرید و فروش تروفه‌های شکار و جانوران وحشی تاکسیدرمی شده و هم چنین عرضه و نگهداری آن‌ها مستلزم اخذ مجوز و تحصیل پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست است و برای متخلفین مجازات سنگین در نظر گرفته شده است.

نگهداری، خرید و فروش و عرضه جانوران وحشی تاکسیدرمی شده جرم استرویداد۲۴ به گزارش پایگاه اطلاع رسلنی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به استناد مصوبه شماره ۱۰۹ شورای عالی حفاظت محیط زیست، خرید و فروش تروفه‌های شکار و جانوران وحشی تاکسیدرمی شده و هم چنین عرضه و نگهداری آن‌ها مستلزم اخذ مجوز و تحصیل پروانه از سازمان است.

همین موضوع در ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید مصوب‌های سال ۱۳۹۸ هیئت محترم وزیران هم مورد تاکید قرار گرفته و برای متخلفین این ماده، مجازات سنگین در نظر گرفته است.

وی با اشاره به این که متاسفانه عده‌ای در فضای مجازی اقدام به فروش نمونه‌های تاکسیدرمی شده بدون ارائه هیچگونه مدارک مثبته می‌نمایند افزود:همه افرادی که در فضای مجازی و یا فروشگاهی اقدام به عرضه نمونه‌های تاکسیدرمی شده می‌نمایند موظف هستند مجوز معتبر خود را در معرض دید عموم قرار داده و برای هر نمونه هم پروانه اخذ نمایند.

تخطی از این امر تخلف بوده و متخلفین علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده مشمول مجازات‌های موضوع ماده ۱۰ قانون شکار و صید هم می‌شوند.

مدادی با اشاره به اینکه موضوع خرید و نگهداری نمونه‌ها هم مستثنی از این امر نسیت یاد آور شد: از مردم و علاقمندان حیات وحش اکیداَ درخواست می‌شود اولاَ از خرید نمونه از مراکز سایت‌های بدون هویت و فاقد مجوز خوداری نمایند و ثانیاَ هر نمونه‌ای هم که از مراکز مجاز خریداری می‌کنند باید دارای پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست به نام و مختص آن نمونه باشد در غیر اینصورت غیر مجاز تلقی می‌شود و مشمول جریمه خواهد بود.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اضافه کرد: امیدواریم به زودی با راه اندازی سامانه شناسنامه دار کردن تروفه‌ها شاهد تحولی در زمینه ضابطه‌مند کردن نگهداری، خرید و فروش و ارائه خدمات تاکسیدرمی باشیم. اما تا آن زمان اقدامات و صدور مجوز‌ها مطابق معمول و متعارف به صورت ... مکانیز انجام می‌شود.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان