تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۴ تير ۱۴۰۰

اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی ۹۸ شهرداری همچنان در گروی بانک/ مناف هاشمی: به سازمان بازرسی گزارش دادیم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: بانک عامل انتشار اوراق مشارکت سال ۹۸ توسعه حمل و نقل عمومی هنوز راضی به پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان پول باقی مانده به شهرداری تهران نشده و آن را گرو نگه داشته است.

اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی ۹۸ شهرداری همچنان در گروی بانک/ مناف هاشمی: به سازمان بازرسی گزارش دادیم

رویداد۲۴  انتشار اوراق مشارکت، یکی از راه‌های کمکی به توسعه امور زیرساختی است که در سال‌های اخیر نیز دولت در راستای حمایت از حمل و نقل عمومی، به شهرداری‌ها اجازه داده تا در سقف مشخص نسبت به انتشار اوراق مشارکت اقدام کنند و از آنجایی که ۵۰ درصد این اوراق را خود دولت تضمین می‌کند، معمولا انتشار اوراق مشارکت مورد استقبال شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی قرار گرفته و در سال‌های اخیر استفاده از این ظرفیت مهم در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته است.

اما در دو سال اخیر اوراق مشارکت شهرداری تهران پس از انتشار، در حوزه نقد شوندگی دچار مشکلاتی می‌شود به گونه‌ای که بانک‌ها وثایق ارائه شده از سوی شهرداری را نمی‌پذیرند. یکبار بانک آینده و حالا بیش از چندین ماه است که بانک رفاه به دلیل نپذیرفتن وثایق زیر بار پرداخت پول اوراق مشارکت نمی‌رود. تاکنون از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری که عاملیت آن بر عهده بانک رفاه است حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. پرداخت‌های خردی که هرکدام در ازای وثیقه‌های متعدد انجام شده و می‌شوند.

شهرداری تهران یک سازمان بسیار بزرگ با گردش مالی چندصد میلیاردی است، اما در سال‌های اخیر این بنگاه بزرگ اقتصادی به دلیل حجم بالای بدهی‌های مختلف چندان در سیستم بانکی خوشنام نیست و همین موضوع سبب شده تا بانک‌ها مجبور شوند، در رابطه مالی با شهرداری تهران اصطلاحا "میخ شان را سفت‌تر بکوند" تا مبادا بعدا درگیر بدهی و ... شوند که همین امر سبب طولانی شدن روند نقدشوندگی پول اوراق مشارکت شده است.

مشکلی که سبب شده شهرداری نتواند به تعهدات خود در تکمیل و بهره برداری ایستگاه‌های مترو که بار‌ها وعده داده بود، عمل کند و حالا شهرداری برای آنکه مشکل اوراق ۹۷ و ۹۸ پیش نیاید می‌گوید برای انتشار اوراق سال ۹۹ تدبیری اندیشیده تا مشکلات گذشته به وجود نیاید. در ابتدا بنا بود املاک مرغوب شناسایی و بلافاصله از سوی شهرداری به بانک عامل معرفی شوند، اما حالا از صدور هولوگرام برای نقد شدن پول اوراق مشارکت سخن گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: شهرداری ملزم به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش شد


عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران پیش از این در گفتگو با جامعه۲۴ در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ و وصول باقی مانده پول اوراق مشارکت سال ۹۸ گفته بود که؛ از پول اوراق مشارکت سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد تومان باقی مانده و بانک بر سر وثیقه‌های ارائه شده هنوز توافق نکرده است.

او با بیان اینکه بنا داریم روش وثیقه‌گذاری را تغییر دهیم تا دیگر مشکلات اینچنینی ایجاد نشود، تاکید کرده بود که؛ با توجه به مصوبه شورا بنا داریم در ازای مجوز صدور عوارض شهرسازی (TDR) باقی مانده پول اوراق مشارکت ۹۸ و اوراق ۹۹ را نقد کنیم. این روش به بانک این فرصت را می‌دهد تا در سررسید پول خود برای مشتری یا نیروهایش در هر نقطه‌ای که مدنظرش بود، سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز کند. تا پیش از اجرایی کردن این اقدام، هر وثیقه‌ای که ارائه می‌دادیم بانک ایراد می‌گرفت، اما حالا با این روش دیگر مشکلی نخواهد بود و احتمالا تا پایان خردادماه بتوانیم فرایند انتشار اوراق ۹۹ را نیز نهایی کنیم.

گروکشی پول اوراق مشارکت سال ۹۸ از سوی بانک عامل

بعداز گذشت چند روز از این خبر حالا مناف هاشمی بار دیگر خبر از گروکشی بانک عامل اوراق مشارکت سال ۹۸ داده و می‌گوید علی رغم همه تلاش‌ها باز هم شهرداری تهران موفق به دریافت پول نشده است.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره سرانجام اوراق مشارکت شهرداری تهران در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به جامعه۲۴ می‌گوید: اوراق مشارکت سال ۹۹ با بانک شهر نهایی شد و در مراحل اتمام قرارداد است و به زودی منابع آن به دست شهرداری می‌رسد.

او با بیان اینکه اوراق مشارکت سال ۹۹ در مراحل نهایی است، اظهار می‌کند: قرارداد که امضا شود اوراق منتشر می‌شود و پول به حساب ما واریز خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از منابع متعلق به مترو و ۴۵۰ میلیون تومان برای اتوبوسرانی است، اضافه می‌کند: از اوراق سال ۹۸ نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان باقی مانده داریم که علی رغم همه تلاش‌هایی که داشتیم متاسفانه اختلافاتی بین تامین اجتماعی و شهرداری تهران وجود دارد که منجر شده این پول که متعلق به مردم تهران است توسط بانک رفاه پرداخت نشود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه می‌کند: به جرات می‌توانم بگویم بانک رفاه این پول را گرو گرفته است و واقعا از نظر اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در شان این بانک نیست. اسم آن بانک رفاه است، اما رفاه شهروندان را از دست ما گرفته است چرا که این منبع فقط و فقط برای خرید اتوبوس و واگن مترو است و هیچ ارتباطی به اختلافات بین تامین اجتماعی، وزارت رفاه با شهرداری تهران ندارد.

هاشمی ادامه ادامه می‌دهد: اینکه، چون ما متولی هستیم برای یک موضوع بخواهند موضوع دیگری را گرو بگیرند به نظرم دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند و گزارشات مفصلی هم به رئیس بازرسی کل کشور داده‌ایم و امیدواریم با خاطیان این مسیر برخورد شود.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان