تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۵ تير ۱۴۰۰

ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان ۵ برابر شد

یکی از مهمترین مشکلات در حوزه متوفیان بیماران کرونایی تاخیر در زمان مراجعه بیماران بوده که خیلی مهم است که در این زمینه وحدت رویه داشته باشیم و به مردم سیستان و بلوچستان بگوییم که در صورت ایجاد علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان ۵ برابر شد

رویداد۲۴ سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در ۲ موج قبلی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود، ولی در این موج جدید به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر یعنی پنج برابر تعداد موارد مثبت قبلی است.

دکتر محمدعباسی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: طبیعی است که وقتی آمار موارد مبتلا به کرونا بالا باشد تعداد موارد نیازمند بستری و بیماران بدحال به این نسبت افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش پنج برابری ورود و مراجعات به بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان از نظر شاخص فوت به بستری و شاخص فوت به جمعیت هنوز به متوسط کشوری نرسیده‌ایم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: حوزه رسانه در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و در زمینه انعکاس دستاورد‌های نظام سلامت دارای اهمیت است، چون نظام سلامت مجموعه پیچیده‌ای محسوب می‌شود که بهداشت و درمان یکی از اجزای آن بوده و سیستم رسانه و فرهنگی نیز جزو اجزای اصلی این نظام است.

وی بیان کرد: سیستم‌های کمک کننده مانند بسیج، سپاه و نیرو‌های مردمی در حوزه کرونا مجموعه‌هایی که کمک‌های مومنانه و حمایت از اقشار آسیب پذیر می‌کنند همه آن‌ها جزو سامانه نظام سلامت هستند و نقش بهداشت و درمان هماهنگ کننده این موارد است که آنان را براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان و همه امور را به سمتی می‌برد که آسیب‌هایی که از نظر جسمی و روانی به مردم در بیماری‌ها وارد می‌شود به حداقل ممکن کاهش یابد.

عباسی ادامه داد: یکی از محور‌هایی که بخش رسانه و اطلاع‌رسانی در نظام سلامت باید به آن توجه کند موضوع امنیت روانی بوده که دارای اهمیت است و در حالیکه مردم را به سمت آگاهی و ارتقای سلامت می‌بریم باید به این امنیت روانی هم توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر همزمان با افزایش مراجعات شاهد توانمندی در سیستم بهداشت و درمان که فرزندان این مرز و بوم هستند بوده‌ایم این افراد موفق شدند دستاورد‌های خودشان را ثابت کنند که مهمترین آن در حوزه تاب آوری و تشخیص و پذیرش بیماران بوده است.


بیشتر بخوانید: انتقاد تند نماینده مجلس از وزیر بهداشت/ وقتی می‌گوییم تخت خالی نداریم، بلوا نیست واقعیت است


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: به رغم پنج برابر شدن تعداد موارد بستری همزمان با افزایش نیاز به تخت‌های بستری ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کردیم همچنین اگر بیمار دیگری اضافه شود تخت‌های جدید اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: تصاویری واقعی از مراکز درمانی منتشر شد که مردم از نزدیک ببینند برخلاف سیاه‌نمایی‌ها هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نیست و یا اینکه هیچ بیماری منتظر تخت نیست و بیماران نیازمند واقعا بستری می‌شوند.

عباسی تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه متوفیان بیماران کرونایی تاخیر در زمان مراجعه بیماران بوده که خیلی مهم است که در این زمینه وحدت رویه داشته باشیم و به مردم سیستان و بلوچستان بگوییم که در صورت ایجاد علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: تلاش ما باید این باشد که با کم کردن حجم اطلاعات غیرضروری اطلاعات علائم بیماری را به مردم گفته و این نگرش را برای آنان ایجاد کنیم که اگر مراجعه کردند به مراکز غربالگری و تنفسی بهتر است و باید از روند درمان تبعیت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دلایل ورود سیستان و بلوچستان به پیک سوم، ورود سویه‌های دلتا و بتا بعد از آن پایین بودن میزان برخورد استان با ویروس‌های قبلی که خیلی کم بوده و ایمنی اکتسابی مردم را پایین می‌آورد و دلیل بعدی با وجود فرهنگ غنی منطقه، تمام مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند این عوامل باعث شد که استان و منطقه جنوب شهر در این پیک قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که کادر درمان به تاب آوری و روحیه نیاز دارند و ۱۷ ماه فشار شدید به کار درمان و بهداشت وارد شده نیاز به تشکر و ارتقای تاب آوری دارند در این شرایط فردی ادعا می‌کند و بیمارستانی مثل بیمارستان بوعلی زاهدان را که جزو افتخارات نظام سلامت است خدمات آن را زیر سوال می‌برد بهترین پاسخ برای چنین فردی این است که از اصحاب رسانه کمک گرفته تا آنان واقعیت‌ها را بیان کنند.

به گزارش ایرنا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در راستای سخنان وزیر بهداشت مبنی بر اینکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان وجود دارد؛ تور خبری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بازدید از این تخت‌ها برگزار کرده تا در این زمینه هیچ گونه شائبه‌ای وجود نداشته باشد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان