تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۶ تير ۱۴۰۰

چرا اصولگرایان تلاش می‌کنند از اصلاحِ طالبان بگویند؟

تمایل اصولگرایان به طالبان به دلیل دشمنی با ایالات متحده امریکاست. از قرار معلوم آنان تلاش می‌کنند با همسویی با طالبان مچ امریکا را در افغانستان بخوابانند حال آنکه افکار عمومی و ناظران مستقل نگران افغانستان با طالبان، سرنوشت مردم، افول همین دموکراسی حداقلی در افغانستان و البته رسوخ این تروریست به مرز‌های ایران هستند.

چرا اصولگرایان تلاش می‌کنند از اصلاحِ طالبان بگویند؟

رویداد۲۴ طالبان که دوباره در افغانستان طغیان کرد و شهر به شهر و خانه به خانه پیش رفت. کاربران افغانستانی شبکه اجتماعی توییتر یکی پس از دیگری از خطر این گروه تروریستی نوشتند و خواستار مقابله همه‌جانبه دولت خود با آنان شدند. دولت‌شان، اما نه آن زمان و نه حالا به تنهایی توانایی ایستادگی مقابل آن‌ها را ندارد پس فارسی‌زبانان توییتر کنار هم قرار گرفتند و از خطر این گروه تروریستی برای کل منطقه و جهان گفتند. سابقه سیاه طالبان در برخورد با زنان از یک‌سو و اقدامات خرابکارانه آنان از سوی دیگر موضوعی نیست که ظرف یک روز و دو روز حتی دو یا سه سال از ذهن افغانستانی‌ها و حتی ایرانیان پاک شود. مردم هنوز طالبان را تروریست می‌دانند، اما در این میان کم نیستند رسانه‌های اصولگرایی که تلاش می‌کنند از اصلاح این گروه تروریستی بگویند.

اقدامات اصولگرایان و نیرو‌های وابسته به این جریان سیاسی چه در رسانه‌هایشان و چه در شبکه اجتماعی توییتر با واکنش‌های تند و تیز کاربران ایرانی و افغانستانی مواجه شد، اما توقفی در کار نبود. آنان عزم کرده بودند که از اصلاح طالبان بگویند، ولی میان نیرو‌های جوان خود نیز اتفاق نظری در این زمینه ندارند، اما در رسانه‌هایشان اوضاع متفاوت است. یک روز پایگاه خبری «مشرق» و روز دیگر روزنامه «جوان» از طالبان و اصلاح آنان می‌نویسند و به زعم ناظران، می‌کوشند طالبان را تروریستی خوب جلوه دهند و جالب آنکه مسوولان دولتی نیز از اظهارنظر صریح و اتخاذ موضع علیه تروریست‌های طالبان خودداری می‌کنند.

طالبان در مرز‌های ایران؟!

هم‌مرزی ایران و افغانستان سبب شده تا مسوولان ایران حتی در صورت تمایل نیز نتوانند خطرات طالبان را نادیده بگیرند. وزیر بهداشت دولت دوازدهم همین چند روز پیش در کنار اظهارات نه چندان واقع‌بینانه خود درباره سیستان و بلوچستان، ترس مردم افغانستان از طالبان و حضورشان در مرز‌های ایران و بعضا ورودشان به خاک ایران را یکی از دلایل اوج‌گیری کرونای دلتا اعلام کرد و همزمان اخباری مبنی بر حضور طالبان در مرز «دوغارون» منتشر شد.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم فیلمی در این زمینه منتشر کرد، ولی روز گذشته سخنگوی گمرک ایران به تکذیب این مساله پرداخت و جالب آنکه تاکید کرد هیچ سندی مبنی بر حضور طالبان در مرز دوغارون وجود ندارد حال آنکه فیلم‌های آن در توییتر میان کاربران دست به دست می‌شود. او گفته است: «تکذیب می‌کنیم چرا که هیچ گونه مدرکی مبنی بر حضور طالبان در این مرز دیده نمی‌شود. در صورت مشاهده هرگونه حضوری تمام فعالیت‌ها متوقف می‌شود، اما شاهد این هستیم که تمام فعالیت‌ها در جریان هستند. حتی فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده است، مربوط به گمرک افغانستان نیست و هیچ‌گونه سلاحی نیز دیده نمی‌شود. تقریبا ۱۵ روز گذشته درگیری محدودی در این مرز صورت گرفته بود که سریعا حل شد و خاتمه پیدا کرد.»

مذاکره با طالبان؛ بله یا خیر؟!

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، اما به‌رغم همه این نگرانی‌ها حاضر نشد در جریان نشست خبری روز گذشته خود به سوالی در این زمینه پاسخ روشن دهد. علی ربیعی در مواجهه با این پرسش که ایران و طالبان در حال مذاکره هستند یا در آینده مذاکره‌ای میانشان شکل خواهد گرفت، تنها به ذکر این مهم بسنده کرد که «مذاکرات در این زمینه تصمیمی است که در سطوح عالی گرفته می‌شود و در جهت منافع ملی است» حال آنکه هر تصمیمی بدون اقناع عمومی آنچنان که باید و شاید موفقیت‌آمیز نخواهد بود و می‌تواند موجبات بی‌اعتمادی هرچه بیشتر مردم به مسوولان را در پی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: رهبران طالبان و سران سیاسی افغان در تهران / مذاکرات بین الافغانی در ایران


اصولگرایان: طالبان اصلاح شده است!

اصولگرایان هم همانطور که گفته شد در این میان حداقل تعارف‌های مرسوم را کنار گذاشته‌اند و عملا در رسانه‌های خود از اصلاح طالبان می‌نویسند. طالبانی که همین یکی- دو روز گذشته در یکی از شهر‌هایی که در افغانستان تصرف کرده، اعلامیه‌ای پخش کرده بود که زنان جز با محارم خود از منازل‌شان خارج نشوند.

«مشرق»، اما بی توجه به این مساله در شرایطی ۱۴ تیر با سخنگوی این گروه تروریستی مصاحبه کرد که خود آنان به‌حق جزو منتقدان پخش مراسم گروهک منافقین از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران بودند.

ذبیح‌الله مجاهد در جریان این گفتگو با بیان اینکه «ایران به ما اعتماد کند»، از پرهیز طالبان از جنگ گفته و تضمین داده که خاک افغانستان محلی برای حمله به دیگر کشور‌ها نشود. روزنامه جوان نیز عکس یک شماره ۱۵ تیر خود را به طالبان اختصاص داد و به نقل از آنان نوشت که «اصلاح شده‌ایم». آنچه پیداست، تمایل اصولگرایان به طالبان به دلیل دشمنی با ایالات متحده امریکاست.

از قرار معلوم آنان تلاش می‌کنند با همسویی با طالبان مچ امریکا را در افغانستان بخوابانند حال آنکه افکار عمومی و ناظران مستقل نگران افغانستان با طالبان، سرنوشت مردم، افول همین دموکراسی حداقلی در افغانستان و البته رسوخ این تروریست به مرز‌های ایران هستند. باید دید در نهایت سرنوشت تقسیم تروریست طالبان به خوب و بد توسط اصولگرایان به کجا کشیده خواهد شد و در دولت سید ابراهیم رییسی، ایران با طالبان چه خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان