تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۰
حق‌شناس:

امتناع قالیباف از اعلام آمار بدهی‌ها و تعداد کارکنان شهرداری تهران/ حناچی در این‌باره کم‌کاری کرد

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دوره قبلی مدیریت شهری برجای مانده و در حال حاضر با وجود پرداخت بسیاری از آن‌ها که وام بانکی بوده‌اند، اما بر میزان‌شان افزوده شده است.

امتناع قالیباف از اعلام آمار بدهی‌ها و تعداد کارکنان شهرداری تهران/ حناچی در این‌باره کم‌کاری کرد

رویداد۲۴ به گزارش جامعه 24 شورای ششم شهر تهران با ترکیب یکدست اصولگرا، از ۱۴ مردادماه کار خود را آغاز می‌کند، شورایی که وعده بازگشت به دوره گذشته مدیریت شهری را داده و توقف فروش تراکم بیش از حد فعلی «۱۱ طبقه» و ساخت و ساز در باغات را یکی از عوامل رکود ساخت و ساز می‌داند. از طرفی همانطور که عملکرد گذشتگان را سراسر خیر برای شهر دانسته، بدهی‌های به جا مانده از همان دوره را گردن نگرفته و آن را ارثیه شورای پنجم برای خود و سد بزرگی برای تحقق اهداف خود می‌داند!

پرسشی که این روز‌ها ذهن کارشناسان شهری را به خود مشغول کرده این است که آیا تهران به روز‌های مرگ قطعی خود با روی کار آمدن شورای ششم نزدیک می‌شود یا اعضای منتخب نیز فارغ از دینی که به شهردار اسبق تهران بر سر ورود‌شان به لیست دارند، بر حفظ ظرفیت‌های سبز شهر و آسمان آبی تاکید خواهند کرد و بدهی‌ها را بهانه کم‌کاری همچون دوره فعلی نمی‌کنند؟

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال بازگشت به شهرداری سوداگر به جامعه ۲۴ می‌گوید: قطعا مسیری که در این مدت جلو رفت مسیری نیست که متوقف شود یا بخواهد به عقب برگردد. منافع شهر منافعی نیست که بخواهیم نسبت به آن‌ها اجازه چشم‌پوشی دهیم یا حقوق مردم شهر پایمال شده مورد اجحاف قرار گیرد.

او ادامه می‌دهد: تلاشی که در این سال‌ها شده به استحضار مردم رسیده است. ضمن اینکه فضای رسانه‌ای هم در این چهار سال فضای کاملا خوبی بوده است. طبیعتا مسیری که برای شفاف‌سازی و آگاهی ذینفعان به ویژه مردم و حضور تمام عیار اهالی رسانه به عنوان چشم و گوش آن‌ها طی شده به گونه‌ای نیست که بخواهد نسبت به آن در فضای آینده از آن چشم پوشی کنیم.


حق‌شناس با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم حذف جلسات غیر علنی شورای شهر در دوره پنجم بود، اضافه می‌کند: انتظار ما این نیست که دوباره شاهد برگزاری جلسات غیر علنی باشیم و تصمیماتی دور از چشم و اطلاع مردم اتخاذ شود. پیشنهاد می‌کنم شورای آینده از اکنون اعلام کند که مردم شهر را نامحرم نمی‌داند و جلسات غیر علنی برگزار نخواهد کرد. تمام جلسات و مصوبات شورای شهر با حضور نمایندگان رسانه، مطبوعات و روزنامه‌ها برگزار خواهد شد و این گام اول است برای اینکه مسیر را اشتباه نرویم و گامی به عقب برنداریم و تصمیمی برخلاف منافع شهر و به نفع گروه خاصی یا گروه اقلیت در نظر گرفته نشود.

این عضو شورا تاکید می‌کند: اینکه شورا اجازه نداده باغ‌های تهران تخریب شود و فضای سبز قربانی ساخت و ساز‌هایی شود که نهایتا قشر مرفه و طبقه ویژه‌خوار با تخریب محیط زیست، باغ‌ها و قطع درختان برای خودشان به دست آورده و زندگی ویژه، لاکچری و مرفه فراهم کنند، تصمیم اشتباهی بوده است؟! بله با این اقدام ورود بخشی از درآمد‌های غیر قانونی و درآمد‌های مسموم به منابع درآمدی شهر کاسته شده، اما در ازای آن باید تلاش کنیم درآمد‌ها را به سمت درآمد‌های پایدار، قانونی و منطقی سوق دهیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ صد هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، می‌گوید: باید برای این خانه‌های خالی فکری شود و شورا می‌تواند برای اینکه این خانه‎ها تبدیل به مکانی برای اسکان و سبب کاهش قیمت مسکن در تهران شوند مقرره‌ای بگذارد نه اینکه با قطع درختان و از بین بردن فضای سبز به گرانی و ایجاد فضا‌های غیر قابل استفاده کمک کنیم که مخالف اهداف انسانی برای حفظ محیط زیست است.

افزایش میزان بدهی‌های شهرداری تهران

حق‌شناس همچنین به موضوع بدهی‌های شهرداری تهران ورود کرده و تاکید می‌کند: قبل از شروع به کار شورای پنجم از آقای قالیباف خواستم که پیش از ترک پستش دو عدد را اعلام کند؛ یکی میزان بدهی‌های شهرداری و دیگری تعداد کارکنان شهرداری؛ که متاسفانه بیان نشد و گزارش‌ها و اعداد متفاوتی ارائه شد. در آن مقطع هم مسئولان وقت شهرداری عدد‌های متفاوتی در مورد بدهی‌ها ارائه می‌دادند و بعد از اینکه شورای جدید مستقر شد بدهی‌ها آرام آرام بیرون آمد. حجم بزرگی از طلبکاران بیش از سه سال جلوی شهرداری تظاهرات کرده و بدهی‌هایشان را مطالبه می‌کردند.

او می‌گوید: در نهایت مشخص شد بیش از ۶۰ هزار میلیارد بدهی انبوه برای شورا و شهرداری به جا گذاشته‌اند و متاسفانه هیچ وقت حاضر نشدند این بدهی‌ها را بپذیرند. البته بخش بزرگی از نپذیرفتن آن‌ها ناشی از کم کاری آقای حناچی و همکارانشان است که در این مدت شفاف‌سازی نکردند. در تمام این سال‌ها به دلیل اینکه عمده بدهی‌ها بانکی بوده و سود بر روی آن‌ها می‌آمده، نه تنها از میزان آن‌ها کاسته نشده بلکه علی رغم پرداخت بدهی‌های بانکی در سررسید، به آن‌ها اضافه نیز شده است.

حق‌شناس می‌گوید: خواهش من این است که شهرداری طی یک سند و گزارش رسمی حجم بدهی‎ها را اعلام کند و مسئولیت این بخش را حتما شورا و مدیریت پیشین بپذیرد و شورای آینده که جانشین خلف شورای پیشین است برای بازپرداخت این بدهی‌ها تلاش کند تا شهر از بدهکاری در بیاید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان