تاریخ انتشار: ۰۱:۳۱ - ۱۷ تير ۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری هائیتی در خانه خود کشته شد

رئیس جمهوری هائیتی در حمله مسلحانه به خانه اش، کشته شد.

رئیس‌جمهوری هائیتی

رویداد۲۴ به گزارش دویچه وله، دولت هائیتی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد "جوونل موئیز" رئیس جمهوری این کشور توسط گروهی ناشناس در خانه خود به قتل رسیده است. همسر او نیز مجروح شده و در بیمارستان بستری است.

نخست‌وزیر هائیتی اداره امور را به دست گرفته است. هائیتی، کشوری کوچک است که در نیمی از یک جزیره در دریای کارائیب در منطقه آمریکای مرکزی قرار دارد.

این نخستین باری نیست که جوونل موئیز، رئیس جمهوری هائیتی مورد سوءقصد واقع می‌شود. در ساعات شبانه گروهی ناشناس وارد محل مسکونی او شده و او را ترور کرده‌اند.

خبر حمله مسلحانه و ترور رئیس جمهوری این کشور توسط کلود جوزف، نخست‌وزیر موقت هائیتی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

جوزف از مردم هائیتی درخواست کرده آرامش خود را حفظ کنند. او در عین حال گفته است که پلیس و ارتش هائیتی بر حفظ نظم و آرامش نظارت خواهند داشت. او ترور رئیس جمهوری این کشور را "اقدامی غیر انسانی و بربرمنشانه" خواند.

جوونل موئیز در اکتبر سال ۲۰۱۵ به مقام ریاست جمهوری هائیتی انتخاب شد. نهاد نظارت بر انتخابات پس از گسترش موج اعتراضات مردم و اپوزیسیون، انتخابات سال ۲۰۱۵ را نامعتبر اعلام کرد.

موئیز در انتخابات سال ۲۰۱۶ مجددا پیروز شد و در فوریه سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جمهوری سوگند یاد کرد.

هائیتی طی چهار سال گذشته دستخوش بحران‌های سیاسی متعددی بوده است. موئیز طی این مدت هفت بار اقدام به تغییر نخست وزیر آن کشور کرده بود.

هائیتی یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است. گفته می‌شود که حدود ۶۰ درصد مردم این کشور در سطحی پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند.

نظرات شما
پیشخوان