تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۷ تير ۱۴۰۰

دولت ارز واردات تجهیزات پزشکی را مسدود کرد!

حدود دو نیم میلیارد دلار نیاز تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور هست که بخشی از این دو و نیم میلیارد در داخل تولید می‌شود و بخش دیگر از خارج وارد می‌شود.

ارز واردات تجهیزات پزشکی

رویداد۲۴ ابوالفتح صانعی، رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی گفت: حدود ۶۵ درصد از تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارز نیمایی و ۳۵ درصد هم با ارز بانکی یا دولت وارد کشور می‌شوند. در خصوص این ۶۵ درصدی که با ارز نیمایی هست، مشکل اساسی داریم. مراکز درمانی زمانی اعتبارشان بر اساس دلار ۴ هزار تومانی پیش‌بینی شده بود اما در حال حاضر باید این ۶۵ درصد را با ارز ۶ برابر تهیه شود. هیچ پیش‌بینی برای این شکاف در بودجه برای وزارت بهداشت و مراکز درمانی دیده نشده است. در نتیجه مراکز درمانی با کمبود شدید در تأمین تجهیزات پزشکی مواجه شده‌اند.

    شرایط خوبی در خصوص واردات تجهیزات پزشکی نداریم

    صانعی اظهار کرد: ۳۵ درصد واردات با ارز بانکی و دولتی با توجه به شرایط ارز کشور مشمول کالاهایی می‌شود که در سطح هشدار قرار دارند. ۳۵ درصد به همه کالاها نمی‌رسد، باید در نوبت ارز بانک مرکزی مطرح شود که این کار زمان‌بر هست. تجهیزات پزشکی کالایی است که باید در زمان لازم تأمین شود تا به موقع در دسترس مراکز پزشکی قرار گیرد. متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و بخشی از کالاهای تجهیزات پزشکی در زمان مناسب وارد کشور نمی‌شوند. به دلیل محدودیت ارزی شرایط خوبی در این خصوص نداریم.

    وی افزود: در حدود دونیم میلیارد دلار نیاز تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور هست که بخشی از این دو و نیم میلیارد در داخل تولید می‌شود و بخش دیگر از خارج وارد می‌شود. بخشی که از خارج می‌آید، گرفتار مشکلاتی است که ذکر کردیم.

    مشکلات ارسال کالا برای گارانتی

    رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در خصوص گارانتی گفت: بدون استثنا هر وسیله پزشکی، بر اساس استاندارد پزشکی یک سال گارانتی دارد. ممکن در دوره گارانتی قطعاتی از یک وسیله یا دستگاهی دچار مشکل شود. این وسیله باید برای کارخانه سازنده ارسال شود. شرکت سازنده کالا را دریافت می‌کند و یک کالای بدون عیب و نقص ارسال می‌کند. این پروسه طولانی و پرپیچ خم هست. به عنوان کالای خروج موقت کالا را ارسال می‌کنیم و اما در زمان ورود دردسرهایی را دارد. بروکراسی اداری خاصی در این رابطه وجود دارد.


    بیشتر بخوانید: بررسی صنعت داروسازی ایران/ وضعیت آشفته بازار دارو از کجا آب می‌خورد؟


    ضرورت اختصاص ارز نیمایی به واردکننده‌های تجهیزات پزشکی

    صانعی تأکید کرد: اگر بخواهیم به روند تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی استراتژی راهبردی بدهیم، نیازمند ارز نیمایی هستیم و امکان تهیه ارز نیمایی برای تجهیزات پزشکی به عنوان یک کالای حیاتی باید ارائه شود. اگر صادر کننده‌ای ارز نیمایی دارد، ما این امکان را داشته باشیم که در لحظه خاص از صادرکننده ارز تهیه کنیم یا از بانک مرکزی ارز مورد نیاز تأمین شود. اگر در حال حاضر به واردکننده ارز تخصیص دهند، باید منتظر ارز بماند. ممکن در زمانی که ارز تأمین می‌شود، واردکننده نقدینگی نداشته باشیم. در این زمان باید مجدد در نوبت تأمین ارز قرار بگیرد.

    وی افزود: در رابطه با تجهیزات و ملزومات پزشکی باید قوانینی غیراساسی را حذف کنیم. باید به واردکننده اختیار عمل در تأمین ارز بدهیم.

    بانک مرکزی روش واردات بدون انتقال ارز را برگرداند

    رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در پایان گفت: بانک مرکزی روش واردات به صورت بدون انتقال ارز را در مورد کالاهای اساسی مسدود کرد. به این علت که تقاضای ارز بالا می‌رود. در نتیجه باعث افزایش قیمت ارز می‌شود. بانک مرکزی این روش را مسدود کرد اما باز ارز افزایش پیدا کرد. کالای اساسی و تجهیزات پزشکی حدود ۵ میلیارد دلار ارز مصرف می‌ کند. این ۵ میلیارد دلار به عنوان تقاضا اثر سویی در نرخ بازار ارز ندارد.

    در نتیجه باید روش بدون انتقال ارز آزاد شود. این روش کمک می‌کند تا در زمان کمبود تجهیزات در انبار، منتظر تشریفات تأمین ارز نباشیم. زمانی که کالا به گمرک می‌رسد، به راحتی با شرکت خارجی تسویه‌حساب می‌کنم. برای واردات تجهیزات پزشکی سطح‌بندی داریم اما ۸۵ درصد این تجهیزات مهم و ضروری هستند. وسایل باید به اندازه کافی در اختیار مراکز بهداشتی و بیماران باشد.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان