تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

میانجی در ریاض؛ آیا پادشاه عمان، روند آشتی ایران و عربستان را تسریع می‌کند؟

اختلاف بین عربستان و عمان زمانی کاهش یافت که ریاض و تهران سر میز مذاکره نشستند؛ در این میان مسقط نقش برجسته ای را ایفا کرد، تا موضوع مورد اختلاف آن با ریاض، که همان نحوه تعامل دو طرف با ایران بود، حل شود.

میانجی در ریاض؛ آیا پادشاه عمان، روند آشتی ایران و عربستان را تسریع می‌کند؟
رویداد۲۴  الخلیج آنلاین  نوشت: هیثم بن طارق، پادشاه عمان در اولین سفر خارجی خود هفته آینده به دیدار پادشاه عربستان می‌رود و همین موضوع نشان دهنده پیشرفت در روابط دو کشور است. در ماه‌های اخیر هم شاهد یک نزدیکی روز افزون در رابطه ریاض و مسقط و سفر‌های متقابل مسئولان بلند پایه بوده ایم که رایزنی‌هایی را در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی انجام دادند.

در ادامه این مطلب آمده است: این اولین سفر رسمی پادشاه عمان به عربستان است و براساس گزارش خبرگزاریها، سلطان هیثم به همراه یک هیئت بلند پایه در سفری یک روزه به ریاض می‌رود و با پادشاه سعودی و، ولی عهد او دیدار می‌کند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که شاهد تلاش‌ها برای توقف جنگ یمن و ادامه مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران هستیم و مذاکرات سعودی و ایران نیز پیشرفت خوبی به دست آورده است.

طبق گزارشها، این مذاکرات در خصوص تحولات یمن در چارچوب تلاش عمان برای پایان دادن به این درگیری هفت ساله و شروع گفتگوی مستقیم بین طرفهاست، تا زمینه برای پایان دادن به اوضاع نابه سامان انسانی در یمن فراهم شود.

علاوه بر این، در دیدار دو پادشاه عمان و عربستان، نتایج مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران، همکاری بین دولت‌های شورای همکاری‌ها و تقویت همکاری دو جانبه بین دو کشور نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نزدیکی روز افزون

این سفر که هنوز از سوی پادشاهی عمان رسما اعلام نشده، در شرایطی انجام می‌شود که پرونده‌های مشترک بین مسقط و ریاض، مانند همکاری‌های اقتصادی، روابط دوجانبه یا مسائل مشترک منطقه‌ای پیشرفت ملموسی کرده است. پس از سال‌ها رکود، روابط بین دو کشور به سرعت بهبود یافته و در این میان مسقط در کنار کویت نقش مهمی را در جریان صلح کشور‌های عربی با قطر ایفا کرد.

اختلاف بین عربستان و عمان زمانی کاهش یافت که ریاض و تهران سر میز مذاکره نشستند و در این میان مسقط نقش برجسته‌ای را ایفا کرد، تا موضوع مورد اختلاف آن با ریاض، که همان نحوه تعامل دو طرف با ایران بود، حل شود.

در سطح روابط دو کشور، در هفته‌های گذشته شاهد دیدار‌ها و نشست‌هایی بین سران ریاض و مسقط بودیم که هدف آن‌ها تقویت همکاری‌های اقتصادی بود، بویژه آنکه مسقط در یک بحران مالی گرفتار شده که باعث اعتراض‌هایی در آن گردیده است.

حکومت عمان همچین از نزدیکی زمان افتتاح مسیر زمینی بین دو کشور به طول ۸۰۰ کیلومتر خبر داده که هدف از احداث این راه، تقویت حمل و نقل تجاری است که می‌تواند تاثیرات مثبتی روی سرمایه گذاران خارجی داشته باشد.

علاوه بر این، حکومت عمان در اواسط ماه گذشته به همتای سعودی خود تعدادی از طرح‌های سرمایه گذاری را پیشنهاد داد تا بتواند سرمایه گذاری خارجی را رونق بخشد.

پیش از این، سفیر عمان در ریاض گفته بود پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک تعداد توافق‌های تجاری بین دو کشور افزایش یابد، همانطور که حجم مبادلات تجاری بین عربستان و عمان در یک چهارم اول سال ۲۰۲۱ به ۲.۱۵۲ میلیارد دلار رسید.


بیشتر بخوانید: روابط ایران و عربستان در دوره رئیسی به کدام سمت و سو می‌رود؟ / سه فاکتوری که بر روابط تهران و ریاض تاثیر منفی می‌گذارد


زمان بندی قابل تامل

از نظر سیاسی، این سفر همزمان می‌شود با وقوع پیشرفتی در سطح مذاکرات جاری بین تهران و ریاض، به اضافه آنکه صحبت‌هایی در مورد توقف جنگ یمن با میانجیگری عمان هم شنیده می‌شود.

به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، مذاکرات به شکل دوستانه پیش می‌رود و دو طرف در حال بررسی موضوعات مورد اختلاف هستند.

دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس در ماه گذشته از ضرورت مشارکت در مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و غرب سخن گفته و خواستار جای گرفتن برنامه‌های موشکی ایران در این مذاکرات شدند. اما محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تاکید کرد این پرونده‌ها می‌تواند در چارچوب امنیت منطقه‌ای مورد گفتگو باشد.

در سایه شرایطی که پس از انتخابات ایران و پیروزی اصولگرایان ایجاد شده، سفر پادشاه عمان می‌تواند دروازه‌های تازه‌ای را برای کاهش نگرانی‌ها بگشاید و چه بسا دیدگاه‌هایی را برای حل مسائل مورد اختلاف، ارائه دهد.

در مورد شرایط یمن، وزیر خارجه این کشور، احمد بن مبارک می‌گوید: میانجی گری عمان موجب پیشرفت زیادی در روند توقف جنگ شده است. در ماه‌های اخیر هم مسقط تلاش‌های زیادی برای هماهنگی دیدار‌هایی بین ائتلاف عربی و حوثی‌ها انجام داد و با توجه به اینکه عمان با ایران و حوثی‌ها روابط خوبی دارد و در حال استحکام بخشیدن به روابط خود با ریاض است، می‌تواند در حل بسیاری از پرونده‌های سخت نفوذ زیادی داشته باشد.

عوض باقویر، تحلیلگر عمانی می‌گوید سفر پادشاه عمان به عربستان از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که می‌تواند به تحول بسیار مثبتی در روابط بین مسقط و ریاض در دو سطح اقتصادی و سیاسی منجر شود.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: این سفر دربردارنده مذاکرات مهمی بین سران دو کشور خواهد بود و پیش بینی می‌شود در آن، توافق‌های مهمی در زمینه‌های تجارت و گردشگری امضا شود.

باقویر، احتمال می‌دهد که سفر مذکور منجر به پیشرفت زیادی در پرونده‌های سیاسی بویژه پرونده‌های مربوط به یمن و ایران شود، همانطور که یک جهش نوعی در سطح روابط سعودی عمانی محسوب می‌شود.

این سفر منعکس کننده اهمیت رابطه بین دو کشور است، چرا که اولین سفر پادشاه عمان از زمان عهده داری حکومت است و انتظار می‌رود نتایج آن در تمام سطوح بویژه در زمینه همکاری مشترک، پدیدار گردد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان