تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۷ تير ۱۴۰۰

هشدار ایران درباره برنامه پنهانی هسته‌ای عربستان

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هشدار داد که قصور در اجرای توافق‌های پادمانی، به عربستان اجازه می دهد تا برخی فعالیت های خاص هسته ای خود را با دور نگاه داشتن آنها از بازرسی های آژانس، پنهان کند.

 برنامه پنهانی هسته‌ای عربستان

رویداد۲۴ کاظم غریب آبادی روز پنجشنبه با انتشار توییتی به اظهارات نماینده عربستان سعودی در وین درخصوص پیشرفت اخیر هسته ای ایران پاسخ داد و نوشت: در مورد پادشاهی عربستان سعودی، آژانس بین المللی انرژی اتمی از حداقل اختیارت لازم برای راستی آزمایی نیز برخوردار نمی باشد.

وی تصریح کرد: هرگونه قصور در اجرای پادمان ها، به این پادشاهی اجازه می دهد تا برخی فعالیت های خاص هسته ای خود را با دور نگاه داشتن آنها از بازرسی های آژانس، پنهان کند.

سفیر کشورمان پیشتر به دنبال انتشار اطلاعاتی در خصوص ساخت کارخانه تولید کیک زرد توسط عربستان سعودی، از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست درباره برنامه پنهانی هسته ای این کشور شفاف سازی کرده و گزارشی را به اعضای آژانس ارائه کند.

«غریب آبادی» با یادآوری این که عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته‌ای است، افزود: به رغم اینکه عربستان عضو ان. پی. تی است و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجرا با آژانس دارد، ولی متاسفانه هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می کند و با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس نیز تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.


بیشتر بخوانید: فراز و نشیب روابط ایران و عربستان/ سیدجلال ساداتیان: عربستان به مذاکرات وین چشم دوخته است


نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین المللی انرژی با یادآوری این که عربستان سعودی هیچ رآکتور فعال تحقیقاتی و قدرت ندارد که بخواهد دنبال تولید کیک زرد باشد، افزود: این موضوع در کنار اقدام های پنهانی سعودی ها در حوزه هسته ای و عدم اجازه ورود به بازرسان آژانس و همچنین فعالیت های بی ثبات کننده آن در منطقه، نگرانی ها درخصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته ای در این کشور را تقویت می کند.

سفیر کشورمان نزد سازمان های بین المللی تاکید کرد که دولت‌ها و آژانس انرژی اتمی بایستی برای عربستان سعودی شفاف کنند که جامعه بین المللی هرگونه انحراف را از یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز قبول نکرده و با آن مقابله خواهد کرد.

غریب آبادی گفت: عربستان سعودی چنانچه دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، بایستی تعهدات مربوطه آژانس را بپذیرد و کاملا شفاف عمل کند.

نشریه نیویورک تایمز پیشتر گزارش داد که عربستان در حال توسعه نخسین تاسیسات هسته ای در این کشور است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان