تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۹ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

بروز مشکل جنسیتی در جمعیت ایران/ وجود ۱۰۰ زن به ازای هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج!

معاون وزارت ورزش گفت: به ازای هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج در کشور تنها ۱۰۰ خانم آماده ازدواج داریم.

آمار ازدواج و طلاق در ایران

رویداد۲۴ محمد مهدی تندگویان در نشست خبری که به مناسبت آغاز روز و هفته ازدواج و با حضور نماینده‌ بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: ترکیب جنسیتی جمعیت در استانهای مختلف متفاوت و ممکن است در برخی استانها اینگونه نباشد و آمار زنان آماده ازدواج بیشتر باشد اما  میانگین کشوری ما میانگین خوبی نیست که می‌تواند بر کاهش فرزند آوری و تولد فرزندان دختر اثر بگذارد  و امیدوارم برای این چرخش جمعیتی در بحث های جنسیتی فکری شود. 

وی با اشاره به افزایش میزان فوت در ایام پاندمی کووید ۱۹، افزود: این آمارها هشدارهای جامعه شناختی بحث ازدواج است که اگر حتی تمام مشکلات ازدواج را حل کنیم باز هم بحث فرزند آوری و توجه به ترکیب جنسیت جمعیت اثرات خود را بر ازدواج می‌گذارد.

در شیب بد کاهش جمعیتی قرار گرفتیم

تندگویان مساله جمعیت را از جمله بحث‌های "جدی" این معاونت دانست و ادامه داد: کاهش امر ازدواج به موضوع جمعیت معطوف می شود. در شیب بد کاهش جمعیتی قرار گرفتیم که یکی از اثراتش به آمارهای کشوری باز می‌گردد. شیب مشخصی از دهه ۶۰ شروع شده و تمام فاکتورهای جمعیتی که یکی از آنها هم ازدواج است به تبع آن کاهش پیدا خواهد کرد. اگر مشکلات ازدواج را کم کنیم اما آمار کلی جمعیت رو به کاهش باشد، باز هم به تبع ازدواج جوانان رو به کاهش خواهد بود. 

اعتبارت صندوق ذخیره ازدواج جوانان جای دیگری هزینه شد 

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به "قانون تسهیل ازدواج" ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه این قانون در دولت نهم مصوب شد و باید صندوق ذخیره اندوخته جوانان شکل می‌گرفت که مسکن جوانان با مدل درستی برقرار شود اما هم بحث وام ها  و هم تسهیلات تا دولت دهم شکل نگرفت و اتفاق بدتر اینکه اعتبارات صندوق ذخیره ازدواج شاید به غلط و شاید در عدم تبعیت از قانون جای دیگری هزینه شد. مسکن مهر در دولت نهم شکل گرفت و دولت ما به ازای طرح مسکن جوانان وارد پروژه مسکن مهر شد و اعلام کرد مسکن زوجین و جوانان را در مسکن مهر حل خواهد. 

وی تصریح کرد: همچنین دولت نهم به جای تشکیل صندوق اندوخته جوانان، صندوق مهر امام رضا را ایجاد و اعتبارات آنجا رفت. تمام اعتباراتی که باید در این صندوق قرار می‌گرفت تا قانون به قوام درستی برسد نه تنها در صندوق نیامد بلکه جاهای دیگری هزینه شد و شاید اگر از سمت مجلس پیگیری می‌شد دولت پاسخ درستی نمی‌داد و زمانی این شرایط تحویل دولت بعد شد که اعتبارات جاهای دیگری هزینه شده بود و نهایتا پرونده وارد دادگاه شد و در قوه قضاییه مطرح است. 

تندگویان با بیان اینکه پیش نویس اساسنامه صندوق اندوخته جوانان در دولت است، گفت: امیدوارم با تغییر نگرشی که در ازدواج شکل می‌گیرد و تعیین تکلیف بحث منبع و تامین صندوق ذخیره جوانان که موضوعاتش باید توسط وزارت اقتصاد و سایر نهادهای درآمدی تعیین شود به قانون تسهیل ازدواج برسیم.

وی مهاجرت جوانان را از جمله دغدغه‌های خویش دانست و گفت: مهاجرت جوانان اثر بدی بر روی بحث جمعیتی ازدواج می‌گذارد که اگر آمار دخترانی که مهاجرت می‌کنند افزایش پیدا کند مشخص است تاثیر بدتری در ازدواج و جمعیت خواهد گذاشت. 

افزایش ۳.۶۱ درصدی طلاق در سال گذشته

به گفته تندگویان علیرغم اینکه آمار ازدواج سال ۹۸ نسبت به سال قبل خود با ۴.۴۲ درصد رشد همراه بوده است اما همزمان ۳.۶۱ درصد نیز افزایش طلاق را در سال ۹۹ شاهد بودیم. 

وی معتقد است که تقریبا توانسته‌ایم ازدواج را به سمت مثبت شدن پیش ببریم اما طلاق با همان شیب سالهای گذشته افزایش داشته است. 

تندگویان یادآور شد: طلاق های زیر یک سال و دو سال و پنج سال جزء ۶۰ درصد آمار طلاق هستند. در این مباحث تاکیدمان بر عدم شناخت زوجین از یکدیگر است و از این رو به مشاوره قبل ازدواج و عدم شکل گیری زندگی غلط بین جوانان تاکید داریم چراکه چنین طلاقهایی زیر یک سال یا پنج سال نشان از عدم شناخت زوجین از یکدیگر است. بحثمان در دفاتر مشاوره ازدواج نیز شکل گیری زندگی درست هست. این امر به معنای آن نیست که حتما این مشاوره‌ها منجر به ازدواج می‌شوند.


بیشتر بخوانید: موانع و مشکلات ازدواج جوانان/ ۵ میلیون دختر مجرد در سن ازدواج


افزایش ازدواجها در سال 99 پس از 17 سال 

وی  افزایش شیب ازدواج در سال ۹۹ را پس از ۱۷ سال که شیب نزولی داشت را حرکت و همراهی تمام دستگاه‌ها دانست و توضیح داد: سعی شد نهادهای مختلف گام به گام کنار هم حرکت کنند، پس از ۱۷ سال شیب نزولی ازدواج، آمار ازدواج سال گدشته تقریبا در مجموع کشوری به میانگین پنج درصدی رشد رسید که نشان‌دهنده هم فکری تمام نهادها در کشور بوده که خود معطوف فرهنگ سازی و استفاده از رسانه و ترویج سادگی ازدواج و استفاده از ظرفیت خیرین حوزه ازدواج می‌شود.

وام ازدواج؛ مشوقی مقطعی که باعث بدهکاری جوانان به بانکها می‌شود

تندگویان پرداخت تسهیلات ازدواج تحت عنوان وام ازدواج را مشوق‌های مقطعی دانست و خاطر نشان کرد: این مدل مشوق‌های مقطعی وام آنچنان کمک ارزشمندی را به بحث ازدواج ندارد. پیشنهاد ما در مدل پرداخت این وام‌ها به صورت بلند مدت بود چراکه آیا تاب آوری شبکه بانکی این امکان را دارد که طی سالهای آتی وام ۵۰۰ میلیونی به جوانان بدهد؟. این مدل برخورد منجر به بدهکاری جوانان برای بازپرداخت اقساط می‌شود. 

وی در عین حال این را هم گفت که در مجموع باید عملکرد دولت و بانک مرکزی در دو سه سال اخیر به ویژه سال ۹۶ مورد تقدیر قرار گیرد چراکه در بحث تسهیلات،  وام ها و اعتبارات ورود کردند و پیش تر نظم فعلی در مدل پرداخت وام‌ها وجود نداشت. 

معاون جوانان تصریح کرد: از سال ۹۶  وام ها بروز شد و هر سال شاهدیم مجلس رقمی را نسبت به سال ۹۶ افزایش می‌دهد، امسال نیز برای زوجین زیر ۲۵ سال آقایان و ۲۳ سال خانم ‌ها وام ۱۰۰ میلیونی در نظر گرفته شد و این یعنی مبلغ وام ازدواج ظرف این چند سال به ۱۰ برابر رسیده است و مشکلی را در بحث صف انتظار طولانی مدت نداشتیم. 

تندگویان در ادامه با تبریک روز ازدواج و برتر دانستن مدل ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، افزود: عمده فعالیت این معاونت در حوزه ازدواج جوانان به بحث‌های سیاست گذاری، فرهنگ سازی و آموزش معطوف می‌شود. 

وی گفت: ما در قالب ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و ستادهای شهرستانی و استانها موضوعاتی که به بحث‌های اقتصادی ازدواج کمک  می‌کند را از طریق مصوباتمان در این ستادها به دستگاه های عضو ستاد ابلاغ و گزارش گیری می‌کنیم و به نهادهای لازم برای برخورد گزارش می‌دهیم. 

به گفته تندگویان، مجمع خیرین ازدواج در تمام استانها وجود دارد و حدود دو سال است که مجمع ملی خیرین ازدواج در کشور شکل گرفته است. 

وی در بخش دیگر سخنان خود به خیرین مسکن ساز نیز اشاره کرد و این را هم گفت که در برخی استانها خیرین مسکن ساز به طور موقت به زوجین مسکن تحویل می‌دهند.

پاندمی کووید ۱۹ و حذف تشریفات در ازدواج

تندگویان با اشاره به پاندمی کووید ۱۹ و حذف تشریفات در ازدواج، ادامه داد: این افزایش پنج درصدی در ازدواج نشان دهنده این است که تمام دستگاه ها در کنار هم توانستند این اقدام را انجام دهند، البته کرونا به حذف مراسمات و تشریفات زاید ازدواج و تحمیل هزینه بی خود به جوانان  کمک کرد که امیدوارم وارد زندگی شدن و فرزند آوری را به تعویق نیاندازند.

تندگویان در انتها به بحث "سرباز مهارت" نیز اشاره کرد و گفت: ما به سربازان مهارتهای زندگی را آموزش دادیم. در ابتدای دوره به آنها فرمی می‌دهیم تا مشخصاتشان را ثبت کنند. سوالات این فرم نسبت به نگرشهایشان است. اینها پایش می‌شود. ۱۲۰ هزار سرباز را در سال گذشته آموزش دادیم و دو کتاب در این رابطه چاپ کردیم. یکی بحث مهارت های اشتغال و دیگری مهارت زندگی است. طبق نظرسنجی ما در دوره‌ها ۳۵ درصد از سربازانی که دوره ما را طی کرده‌اند، نگرششان نسبت به آینده و تشکیل زندگی و ازدواج تغییر کرده  و اینها گام های مثبتی است. 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
1
مملکت را به آنجا رسانده اند که همه چیز وارد می شود، مرد هم وارد کنید ! شما که زنان را صادر کرده اید، حالا مرد وارد کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
1
پس چی شد تا پارسال که میگفتن تعداد زنان در سن ازدواج چند میلیون بیشتره و دنبال طرح چند همسری بودن
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
3
دیگه زن هم باید وارد کنیم، خدا کنه ارز جهانگیری بهش تعلق بگیره!!!
نظرات شما
پیشخوان