تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

دوختن چشم پرندگان برای قاچاق به کشور‌های دیگر!

 سالانه تعداد زیادی از پرندگان شکاری که از خاورمیانه به کشور‌های عربی قاچاق می‌شوند در اثر دوختن پلک‌ها بینایی خود را از دست می‌دهند.

قاچاق پرندگان

رویداد۲۴ طی روز‌های گذشته تصاویری از ۲ پرنده شکاری با چشمان دوخته شده توسط قاچاقچیان پرنده در فضای مجازی منتشر شد که دل بسیاری از حامیان محیط زیست را به درد آورد.

شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این پرندگان که از نوع بالابان بودند در استان اصفهان با چشمان دوخته شده کشف شدند و در حال حاضر وضعیت سلامتشان خوب است و قاچاقچیان این امر دستگیر شده اند.

همچنین منتظمی در مورد علت دوختن چشمان بالابان‌ها افزود: شکارچیان این کار غیر انسانی را برای آرامش پرنده انجام می‌دهند, چون پرندگان شکاری در صورت باز بودن چشمشان ممکن است به خود آسیب بزنند، اما با بسته بودن چشمان این پرندگان آرامششان حفظ می‌شود و دچار استرس نمی‌شوند هرچند که این کار یک اقدام بسیار مخاطره آمیز است و ممکن است چشم حیوانات دچار آلودگی، عفونت یا کوری شود.

وی در مورد ارزش ریالی این حیوانات گفت: هیچ مبلغی ارزش این را ندارد که حتی یک پرنده از جمعیت پرندگان شکاری ایران برای سود جویی قاچاقچیان کاسته شود.

منتظمی گفت اطلاعات دقیق تری در این زمینه ندارم، اما با متولیان این موضوع با قدرت برخورد خواهیم کرد تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

همچنین حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق اعترافات قاچاقچیان این پرندگان در یکی از استان‌های شمالی کشور زنده گیری شده اند و برای فروش در حال انتقال به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس در مسیرشمال به جنوب در شهرستان نائین به دام محیط بانان محیط زیست افتاده اند و پس از دستگیری و ظبط پرندگان افراد مجرم تحویل مقام قضایی شدند.

وی در مورد مجازات این افراد گفت: علاوه بر کیفر خواست و جریمه زنده گیری پرندگان شکاری، ضرر و زیانی که در حین شکار، انتقال و فروش به پرندگان میرسد با نظر قاضی بیشتر می‌شود.

اکبری ادامه داد: هر گونه جانوری بر اساس ارزش زیست محیطی قیمت متفاوتی دارد، اما بر اساس قوانین و ظوابط زنده گیری و قاچاق، هر قطعه بالابان ۲۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی دارد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درمورد علت دوختن پلک بالابان‌ها گفت: قاچاقچیان حرفه‌ای از کلاه یا چشم بند استفاده می‌کنند و افراد غیر حرفه‌ای از عمل درد آور و غیر انسانی دوختن پلک پرندگان استفاده می‌کنند, اما با این حال تمام تلاش قاچاقچیان این است که پرنده را با سلامت به دست مشتری‌ها برسانند، چون در صورت آسیب رسیدن به پرندگان مشتری‌ها مبلغ زیادی را برای پرندگان شکاری پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: این افراد با رویای یک شبه پولدار شدن دست به چنین اقداماتی میزنند که منجر به خطر افتادن گونه‌های زیست محیطی ایران می‌شوند، که امیدوارم با برخورد جدی دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

اکبری در مورد وضعیت فعلی پرندگان کشف شده گفت: ابتدا پرندگان تحویل پزشکان محیط زیست شدند و پس از گذراندن مراحل درمانی، رها سازی در طبیعت انجام شد،

اکبری افزود: دوام آوردن این ۲ قطعه بالابان در طبیعت ۵۰ درصد است، چون ما اطلاعی از گذشته این پرندگان نداریم که از ابتدا در قفس به دنیا آمده اند یا اینکه چقدر با مخاطرات طبیعی آشنا هستند بر همین اساس این پرندگان را حذف شده از محیط زیست می‌دانیم.

سالانه تعداد زیادی از پرندگان شکاری که از خاورمیانه به کشور‌های عربی قاچاق می‌شوند در اثر دوختن پلک‌ها بینایی خود را از دست می‌دهند، عفونت ناشی از دوختن پلک‌ها به سادگی می‌تواند باعث کوری یا مرگ پرنده شود.

پرندگان شکاری به علت ترس از انسان می‌توانند آسیب‌های زیادی را به خود برسانند این آسیب‌ها شامل شاهپر‌ها، پر‌های دم، منقار، پنجه و ... است.

متاسفانه شکستگی شاهپر‌های پرندگان شکاری بسیار تاسف بار و غم انگیز است. چون پرنده برای ترمیم آسیب‌ها نیاز به گذشت و سپری کردن زمان زیادی دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
0
پرنده روحذف شده میدونندچون خودشون به فروش میرسونندش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان