تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۱ تير ۱۴۰۰

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

«دالای لاما» به معنی اقیانوس علم و کسی است که علم بی کران دارد. یعنی کسی که علم غیب و علم فراوان دارد. عرفان دالای لاما برای منطقه تبت، منطقه‌ی غرب چین (قسمت کوه‌های هیمالیا) است، تقریباً قسمتی که هم مرز با پاکستان است و نزدیک ایالت بلتستان پاکستان است.

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

رویداد۲۴ دالایی لاما، رهبر دینی بوداییان تبت پس از قیام نافرجام علیه حکومت کمونیستی چین در سال ۱۹۵۹ به هند گریخت.

دولت چین دالایی لاما را متهم می‌کند که به دنبال جدا کردن تبت از خاک اصلی چین است، اما اوضمن رد اتهامات دولت چین بیان کردکه وی خواستار استقلال تبت از سرزمین چین نیست، اما به این نکته ایمان دارد که دولت مرکزی پکن باید خودمختاری لازم را در اختیار تبتیان بگذارد تا مردم تبت بتوانند از آزادی مذهب و آزادی فرهنگ برخوردار شوند.

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

با این حال دولت چین به مخالفت با وی تاکید دارد؛ و حتی سعی بر این دارد تا ازسفر‌های غیر سیاسی او به سایر کشور‌ها جلوگیری کند.

همچنین از راهپیمایی‌ها وتظاهرات مردم تبت (که اغلب با خشونت وآشوب همراه می‌شود) با استفاده از سلاح گرم جلوگیری می‌کند؛ و در نتیجه عده‌ای از مردم تبت در این گونه فعالیت‌ها کشته می‌شوند.

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاماتبت سرزمین وسیعی واقع در شمال رشته کوه هیمالیا است و ساکنین آن در سال ۱۹۵۱ طی جنبش آزادی‌خواهانه خود به سرزمینی خودمختار از چین تبدیل شده و کماکان در مسیر استقلال طلبی قرار دارند.

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

مردم در دوران باستان اعتقادات مذهبی برایشان مانند غذایی معنوی بود که به آن احتیاج داشتند. ولی امروزه این گونه نیست دولت با میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری خود در جاده‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن، مدارس و بیمارستان‌ها، امید به زندگی را در بین مردم افزاریش داده، شغل و فرصت‌هایی را برای منطقه‌ای مانند تبت که مدت‌ها عقب مانده است به ارمغان آورده است.

در سال ۲۰۱۹ دولت فقر شدید را در تبت از بین برد و زندگی بهتری برای مردم فراهم شد. بحران تبت، مسائل را برای چین به وجود آورده و آن را وادار به نگرشی جدید در رابطه با قلمرو خود کرد. شدت گرفتن نا آرامی‌ها در آن سوی فلات در سال ۲۰۰۸ باعث شد تا در آن‌جا برخورد شدید امنیتی همراه با محدودیت‌های شدیدتری صورت گیرد.

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

دولت تلاش کرد “عشق حزب کمونیست ” را از خانه تا دانشگاه را در ذهن و قلب نوجوانان و جوانان تبتی بکارد و این حزب را به آن‌ها القا کند و همین باعث شده عکسی ازدالایی لاما بر روی دیوار‌های خانه‌ها و معابد نباشد.

مدیریت دقیق مدارس یک کارزار تغییر ذهنیت نسل‌های بعدی تبتی است تا دیگر پیرو دالایی لاما نباشند و سخن هایش را گوش نکنند و به یک رهبر مذهبی نیاز دارند که به عنوان نماینده دولت چین برای کنترل تبت عمل می‌کنند.

در حالی که دالایی لاما می‌گوید او تحت حاکمیت چین تنها به دنبال خودمختاری معنادار است، پکن وی را به حمایت از تروریسم و تقسیم تبت از چین متهم می‌کند و همه تماس‌ها را با نمایندگان خود قطع کرده است.

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

دالایی لاما به زودی ۸۶ ساله خواهد شد، و انتخاب جانشین وی به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است. جانشین به طور سنتی توسط مریدان ارشد رهبانی، بر اساس نشانه‌ها و چشم انداز‌های معنوی شناسایی می‌شود.

اما چین می‌گوید که فقط پکن می‌تواند دالایی لامای بعدی را در مراسمی با استفاده از یک کوره طلایی برای انتخاب از میان نامزد‌های مورد تأیید دولت مرکزی تعیین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در سال ۲۰۱۹ گفت: “تناسخ مجدد بودا‌های زنده از جمله دالایی لاما باید مطابق با قوانین و مقررات چین باشد و از آیین‌های مذهبی و کنوانسیون‌های تاریخی پیروی کند. ”

در کالج بودایی تبتی ساخته شده توسط دولت در خارج از لهاسا، بیش از ۹۰۰ دانشجو دین را به همراه سیاست، حقوق، علوم کامپیوتر، چینی و تبتی می‌آموزند. در میان آن‌ها هشت راهب ۷ تا ۱۱ ساله وجود دارد که به عنوان تناسخ یا “بودا‌های زنده” شناخته شده اند.

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

نگاه چین به زندگی بدون دالایی لاما

در همین حال، چین تلاش کرده است تا شخصیت‌های معنوی دیگر، به ویژه شخصیت رتبه بندی دوم بودایی تبتی، پنچن لاما را ارتقا دهد.

پسری که توسط دالایی لاما به عنوان پنچن جدید شناخته شد خیلی زود ناپدید شد و پکن جانشین خود را تولید کرد، که مشروعیت او بسیار مورد اختلاف است.

منبع: YPHC

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان