تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۵ تير ۱۴۰۰

خطر طالبان ایران را تهدید می‌کند؟/ تهران باید چه سیاستی در پیش بگیرد؟

پس از پیشروی طالبان و سقوط بسیاری از مناطق، برخی از مردم می‌گویند نگران چگونگی رابطه ایران با طالبان هستند.

خطر طالبان ایران را تهدید می‌کند؟

رویداد۲۴ با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیروی طالبان در این کشور پیشروی کرد. بسیاری از مناطق سقوط و‌ کنترل آن به دست این گروه تروریستی افتاد.

طالبان در مرزهای افغانستان با کشورهای دیگر از جمله ایران و‌ پاکستان نیز پیشروی‌هایی داشته است. از جمله کنترل گمرک ابونصر فراهی (گمرک هم‌کرز با ماهیرود در خراسان جنوبی) و تصرف یکی از گذرگاه‌های مرزی بین ایران و افغانستان.

برخی مقامات امریکا از جمله جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین امریکا خروج نیروهای امریکایی و ناتو را یک اشتباه می‌خواند. برخی دیگر هم ماندن در افغانستان را هزینه بی‌نتیجه می‌دانند. در این میان وزیر دفاع بریتانیا گفته آماده همکاری با طالبان است اما اگر آنها رفتاری برخلاف حقوق بشر داشته باشند در رابطه خوب با آنها تجدیدنظر می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: تغییر استراتژی اصولگرایان مقابل طالبان / دولت رئیسی با افغانستان چه خواهد کرد؟


ایران باید چه سیاستی در پیش بگیرد؟

ایران هم چندی پیش میزبان طالبان و‌ نمایندگان دولت افغانستان برای گفت‌گو درباره وضعیت افغانستان بود. هرچند که هنوز بسیاری از کاربران ایرانی نسبت به تسلط طالبان در افغانستان نگرانی‌های جدی دارند.

در چنین شرایطی برخی از کارشناسان می‌گویند احتمال موج مهاجرت افغانستانی‌ها به کشورهای دیگر از جمله ایران وجود دارد. از سوی دیگر برخی از مردم نگران هستند که نیروهای طالبان در قالب مهاجر به کشور بیایند، یا تفکرات آنها به مرور در ایران نفوذ کند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسایل سیاسی در این مورد گفت: «ایران رابطه معناداری با طالبان را آغاز کرده و مردم هم این‌ موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنند. یک حقیقت واضح این است که در حوزه سیاست خارجی بسیاری از رقبا حتی در شرایط دشمنی ارتباط خود را قطع نمی‌کنند اما مردم همگرایی برخی افراد در کشور با طالبان و تطهیر تفکرات طالبانی را نمی‌پذیرند.»

محمد نعیم، نماینده طالبان در قطر درباره رابطه طالبان با کشورهای دیگر گفت:«جنبش طالبان خواستار روابط خوب با همه کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا است. روابط ما با کشورهای همسایه خوب است و به دنبال توسعه آن هستیم. همانطور که به دیگران اجازه نمی‌دهیم در امور ما دخالت کنند؛ نمی‌خواهیم در امور دیگران مداخله کنیم.»

برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان