تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

«نفت» بن زاید ولیعهد امارات را به سعودی کشاند

با علنی‌تر شدن اختلافات اقتصادی امارات و عربستان سعودی، ولی‌عهد ابوظبی در رأس یک هیأت عازم ریاض می‌شود تا درباره مسائل مختلف با همتای سعودی خود رایزنی کند.

«نفت» بن زاید ولیعهد امارات را به سعودی کشاند

رویداد۲۴«محمد بن زاید»، ولی عهد ابوظبی دوشنبه (فردا) در سفری یک روزه وارد عربستان خواهد شد و با «محمد بن سلمان»، ولی عهد این کشور دیدار خواهد کرد.

شبکه «الجزیره» گزارش کرد، یک هیأت از وزرا، ولی‌عهد ابوظبی را به منظور بحث درباره مسایل مختلف بویژه سیاست تولید نفت همراهی خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده، بن‌زاید با همتای سعودی خود درباره پیامد‌های تصمیمات اخیر سعودی مربوط به واردات کالا، بر اقتصاد امارات عربی متحده بحث خواهد کرد.

بنا به این گزارش، از جمله این تصمیم‌ها ممنوعیت واردات کالا‌های تولید شده در «اسرائیل» یا ساخت شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاران اسرائیلی یا شرکت‌های مندرج در توافق تحریم اسرائیل توسط کشور‌های عربی هستند.


بیشتر بخوانید:  شکستن اتحاد عربستان و امارات چه پیامی برای منطقه خواهد داشت؟


اختلاف دو کشور بر سر تولید نفت در هفته‌های اخیر به سرتیتر اخبار تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۸ میزان تولید پایه‌ی عربستان (به عنوان سردمدار با سابقه‌ی اوپک و رهبر قدیمی این اتحاد کهنه) و روسیه (به عنوان پایه‌گذار و رهبر اتحاد جدید اوپک+) ۱۱ ملیون بشکه در روز برآورد شد و سهم امارات متحده‌ی عربی ۳.۱۶۸ میلیون بشکه در روز قرار داده شد. شرکت ملی نفت ابوظبی بنابر استراتژی انرژی، میلیارد‌ها دلار برای تقویت ظرفیت تولید نفت سرمایه گذاری کرد و ظرفیت خود را به بالای ۴ میلیون بشکه در روز رساند. امارات در نشست اخیر اوپک+ مطرح کرد که خواستار بازنگری در میزان تولید پایه کشورهاست و می‌خواهد که میزان تولید پایه آن از ۳.۱۶۸ میلیون بشکه در روز به ۳.۸۴۱ میلیون بشکه در روز ارتقاء یابد.

عربستان و روسیه در اجلاس اوپک پلاس دو پیشنهاد را در یک بسته قرار داده بودند. پیشنهاد اول: افزایش میزان روزانه تولید نفت و پیشنهاد دوم: تمدید توافق سال ۲۰۱۸ در مورد تعیین سهمیه‌ی اعضای اوپک پلاس. «سهیل محمد فرج المزروعی» وزیر انرژی امارات در مصاحبه‌ها گفت که او مخالف افزایش تولید نیست؛ اما نمی‌تواند با تمدید موافقت کند، مگر اینکه اعداد جدید تولید واقعی به جای ارقام منسوخ ۲۰۱۸ جایگزین شوند. در عین حال، وزیر نفت عربستان، در مصاحبه‌ای با «العربیه» اصرار داشت که نمی‌توان این دو پیشنهاد را از هم تفکیک کرد و گفت این تمدید اساس توافق است و مسئله‌ای ثانویه نیست.

پیشتر وزیر انرژی امارات گفته بود دیگر «ظلم و قربانی شدن را تحمل نمی‌کند، زیرا بیش از آنچه باید تحمل کرده» و امارات خواستار افزایش سهم فروش روزانه‌اش در سال ۲۰۲۲ است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان