تاریخ انتشار: ۰۲:۰۸ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

برنامه فرهنگی رئیس سازمان تبلیغات در دست رئیسی/ طراح سایت همسریابی به وزارت ارشاد می‌رود؟

اطلاعات رسیده به رویداد۲۴ نشان می‌دهد که از سوی ابراهیم رئیسی از محمد قمی خواسته شده برنامه‌های فرهنگی خود را آماده کند و به دولت بپیوندد. اما محمد قمی کیست و چه اندیشه‌ای دارد.

محمد قمی سازمان تبلیغات

رویداد۲۴ در روزهای گذشته یک نام و ۲ اظهار نظر در فضای سیاسی ایران بسیار بازتاب داشت؛ محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یکبار گفته بود «سال گذشته شاید تعدادی از هیأت‌ها تعطیل شد اما امسال اجازه نمی‌دهیم یک هیأت هم تعطیل شود.»

او گفته «ما بچه‌های هیات تکلیف‌گریز نیستیم و با مسئولیت‌پذیری که داریم اجازه نخواهیم داد دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص شعائر دینی بر زمین بماند. هیات، روضه خانگی و ایستگاه‌های صلواتی که سال گذشته تعطیل شد امسال با شکوه بیشتری باید برگزار شوند. ما اهالی هیات، چون مسئولیت‌پذیر و قانونمدار هستیم اجازه نخواهیم داد با تعطیلی آیین‌های دینی در ماه محرم و صفر شعائر الهی تضعیف شود. تعظیم شعائر حسینی (ع) عهد امسال هیات‌های مذهبی با امام عصر (عج) است. ما امسال در ماه محرم باید تمام ایران را سیاه پوش کنیم و همه دستگاه‌های اجرایی باید ظرفیت‌های خود را در جهت تعظیم شعائر به کار ببندند.»

بار زمانی زمانی نام محمد قمی به میان آمد که اپلیکیشن همدم را رونمایی کرد که برای همسریابی و فرزند آوری بود. «ما خانواده را جدی گرفتیم و این را مقتضای حکمت می‌دانیم. ما در گام دوم انقلاب اسلامی رکن اصلی را خانواده می‌دانیم. عالم در حال تغییر است و کسی که تغییر را نمی‌بیند و حس نمی‌کند، نمی‌تواند مطابق با واقعیات عمل کند.»

اما اگرچه نام محمد قمی با ۲ اظهارنظر بسیار عمومی شد اما در محافل خصوصی‌تر نام او در ماجرایی دیگر برده می‌شود؛ اطلاعاتی به دست رویداد۲۴ رسیده که از سوی ابراهیم رئیسی از محمد قمی خواسته شده برنامه‌های فرهنگی خود را آماده کند و به دولت بپیوندد. با این وصف اگر مبنا برنامه‌های فرهنگی باشد، تنها وزاتخانه مهم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این یعنی جدی شدن نقل مکان محمد قمی از سازمان تبلیغات به وزارت ارشاد، تکلیف بسیاری از مسائل همچون لابی جریان زاکانی برای به دست آوردن وزارتخانه‌های فرهنگی را روشن خواهد کرد اما تنها چیزی که روشن نخواهد بود، وضعیت فرهنگ ایران در سال‌های پیش رو است.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تعداد روحانیون در دولت رئیسی افزایش خواهد یافت؛ چه آنکه حمایت بی‌سابقه حوزه‌های علیمه از رئیس سابق قوه قضائیه نیز نوید این بود که دولت بعدی ایران، جا برای حضور روحانیون در مسئولیت‌های اثرگذار بیشتر خواهد شد که یکی از این مسئولیت‌ها هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بعد از سیدمحمد خاتمی، وزیران فرهنگی دولت دانش‌آموختگان حوزه نبودند و از دانشگاه آمده بودند، اما حالا این صندلی قرار است به یک روحانی برسد؛ محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که در سال ۱۳۶۰ به دنیا آمد. او متولد قم و دارای تحصیلات است بوده و شاگرد چهره‌هایی همچون میرزا جواد تبریزی، شبیری زنجانی، جوادی آملی، شب‌زنده‌دار، هاشمی شاهرودی و آملی لاریجانی بوده است.


بیشتر بخوانید: فرهاد رهبر مسئول هماهنگی و انتقال قدرت در نهاد ریاست جمهوری کیست؟


دغدغه جدی مدیریت فضای مجازی!

قمی یکی از افرادی است که بار‌ها و بار‌ها از افسارگسیختگی فضای مجازی انتقاد کرده است. او در بین نمایندگان مجلس گفته بود «۵ آهنگ آخر یک خواننده ۱۹۸ میلیون بار دیده شده است! متاسفانه فضای مجازی رها شده است در کمتر از یک سال گذشته پهنای باند دو و نیم برابر شده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است. جایی که شاعری با ۲۰۰k فالور وقتی از حاج قاسم سلیمانی می‌گویند صفحه‌اش بسته می‌شود ما ادعای حکمرانی در فضای مجازی را داریم، اما آن‌ها هر کاری می‌خواهند می‌کنند. ۳۰ درصد جرایم رایانه، ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و درآمد‌های کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در همین فضا اتفاق می‌افتد. عشق مثلثی، مربعی، خیانت و خشونت و جرایم انسانی در این فضا عرضه می‌شود و جوانان از آن استفاده می‌کنند که مسئولیتش با تک‌تک شما و من است.»

او در یک سخنرانی دیگر هم گفته بود «دغدغه ما در فضای مجازی تنها ناسازگاری محتوای این فضا با احکام شرعی نیست. این فضا پر از مخاطره است و حتی کشور‌های غربی نیز نسبت به محتوای این فضا، ملاحظاتی دارند. اگرچه معتقدیم که باید نگاه بلند برای توسعه فضای مجازی داشت، اما نباید از صیانت کاربران در این فضا صرف‌نظر کرد. الزام پلتفرم‌ها به اجرای قوانین کشور، به مثابه استقلال کشور است.»

به نظر می‌رسد قمی جمیع ویژگی‌های لازم برای قرار گرفتن در کابینه ابراهیم رئیسی را دارد. اخبار رسیده به رویداد۲۴ هم موید این نکته است که او برنامه جامعی را برای ارشاد در وزارت فرهنگ تهیه کرده است. برنامه‌ای که البته در جامعه چند لایه ایران که شبکه‌های اجتماعی آن بیش از ۴۰ میلیون مخاطب دارند، کار بسیار دشورای خواهد بود.

وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه مدیریت فعالیت‌های فرهنگی در کشور را دارد. اما میان اهالی فرهنگ با مدیران این وزارتخانه، برای قسمت دوم نام یعنی «ارشاد» همیشه اختلاف‌نظر بوده و این سوال مطرح بوده که دایره ارشاد تا کجاست و این وزارتخانه تا چه اندازه اجازه دارد برای تولید محتوای فرهنگی، دخالت کند؟ در واقع سوال این بوده که تولیدات فرهنگی، تا چه اندازه بر اساس جوشش و کوشش هنرمندان باید باشد و تا چه اندازه، تبلیغات عقاید و اندیشه‌های نظام حاکم؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
2
4
امام حسین شهید نشد برای اینکه برای او گریه کنیم ما باید قبول کنیم که امام حسین پیروز شد پیروزی گریه ندارد گریه بخاطر شکست است اگر امام سجاد و بقیه ائمه سفارش به گریه بر امام حسین کردند بخاطر این بود که فقط از این طریق در زمان خلافت میشد راه امام حسین را زنده نگهداشتن راه امام حسین نیست است زیر بار زور نرفتن است احیای سنت الهی است نه گریه کردن
پاسخ ها
محب الحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
سلام بزرگوار.نظرتون رومطالعه کردم.اینکه طبق نظر شما باید از شهادت امام حسین درس بگیریم ومسیرایشون رو ادامه بدهیم بسیار عالیست و نشانه درک بالای شما نسبت به موضوع هست
اما دوست عزیز این مطلب نباید با مبحث عزاداری برای شهادت مظلومانه اونها خلط بشه .
بطورمثال شخصی در زمان شما زندگی میکنم که شما ایشون رو بعنوان یک فرمانده یا رهبر قبول دارین زمانیکه در اوج غربت ومظلومیت فارغ از نتیجه جنگ ،به شهادت برسه ،شما هر موقع بیاد مصیبت ایشون بیفتی دلت نمیگیره؟ برطبق معمول انسان درمصیبت عزیزش ناراحت میشه

حالا شما حساب کن بمراتب اولی وقتیکه شخصی برگزیده خدا بر روی زمینه ،و ولی امر تمام انسان های دنیاست
بخاطر جهل مردم زمانه اش در اوج مظلومیت به بدترین نوع به شهادت رساندن
به این اکتفا نکردن
هتک حرمت ب آبدان مقدسه نمودن
بعداز آن
به اهلبیت ایشون حمله کردن واونهارا به اسارت گرفتن
چادرها وخیمه های آنان را آتش زدن


بنظر شما میشه من خودم رو شیعه امیرالمومنین بدونم و با یاد اون مصائب ناراحت نشم؟!

طوریکه حدیث صحیح از امام رضاکه فرمودن:
ل الرضا صلوات الله علیه إن یوم الحسین أقرح جفوننا و أسبل دموعنا و أذل عزیزنا بأرض کرب و بلا و أورثنا الکرب و البلاء الى یوم الإنقضاء فعلى مثل الحسین فلیبک الباکون فإن البکاء علیه تحط الذنوب العظام.
که حضرت فرمودند مصیبت جدم تا قیامت مارا به اصطلاح عزادار کرده

روایت کثیره دیگری که بر اهمیت خودعزاداری بیان شده
لذا خودعزاداری برپایی شعائر الهیست


لذا خواهشمندم تحت تأثیر روشنفکرانی که متأسفانه بعلت عدم آگاهی از شریعت ،بنابر فهمیدن ناقص خودشون اظهارنظر می‌کنند رو نخوریم
برپایی عزاداری شعائرالهیست
عمل به آموزه های حضرت وظیفه و واجب
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
3
0
با این کار میخواهی چه چیزی را ثابث کنی کاسه داغتر از اش سال گذشته رهبری فرمود هرچه اعضای شواری درارتباط با کر ونا بگویند جان مردم برای اینها ارزش ندارد فقط در فکر موقعییت خودشان هستند نه به فکر قوانیین اسلام حرف رهبری فصل الخطاب است نه شمای تازه به دوران رسیده ها شما کی هستی که اجازه بدهی یا ندهی!!!!!!!!!!
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
0
4
سازمان تبلیغات رو ویران کرد حالا نوبت وزارت ارشاد است قحطی الرجال است
ناشناس
|
Belgium
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
0
9
اینها چرا در مصرف پارچه اینقدر اسراف میکنند ؟! از بالا تا پایین پارچه . مگه نگفتند که خداوند اسراف کاران را دوست نداره ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
3
0
مبارکه، انشالله کل وزرا روحانی باشند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
6
1
برپایی عزاداری خواست ملت ایران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
0
2
مرگ و میر مرددم از کرونا یک واقعیت تلخ است با عزاداری شیرین نمی شود مشی رهبری و مراجع را ببینید و اطاعت کنید دنباله رو چند نفر جویای نام که احساسات مردم را تحریک می کنند نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
0
0
خیلی‌کاری‌بجا‌می‌کنید‌جوانها‌چند‌سال‌است‌که‌خانه‌سان‌را‌خریده‌اند‌حتی‌طلا‌و‌جواهراتیکه‌باید‌به‌خانمشان‌هدیه‌بدهند‌خریده‌اند‌و‌چند‌سال‌است‌که‌نتوانسته‌اند‌همسر‌ایده‌آل‌خود‌را‌بیابند‌ خدایا‌کمی‌عقل‌عطاکن
نظرات شما
پیشخوان