تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۷۰ به ۴۷.۹ درصد رسیده است

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت: در این مدت متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۲۲ درصد کمتر شده است و این در گسترش شیوع بیماری کرونا در کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۷۰ به ۴۷.۹ درصد رسیده است

رویداد۲۴ دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت که از ۲۶ خرداد تا دوم تیرماه سال جاری متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور از ۷۰ به ۴۷.۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، «بابک دین پرست» معاون وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در برنامه تلویزیونی تیتر امشب شبکه خبر افزود: در این مدت متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۲۲ درصد کمتر شده است و این در گسترش شیوع بیماری کرونا در کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا بیان کرد: در این مدت متوسط استفاده از ماسک با ۲۴ درصد کاهش به ۴۷ تا ۴۸ درصد رسیده است و متوسط رعایت پروتکل فاصله گذاری از ۷۰ به ۴۸ درصد رسیده است.

دین پرست به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر در این ۶ روز در استان‌های تهران و البرز اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه قرارگاه این محدودیت‌ها از سال ۱۸ امشب آغاز شد و تا ساعت ۷ صبح روز دوشنبه چهارم مرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و نیروی انتظامی برای اعمال قانون هم اکنون در ۱۴ نقطه خروجی این دو استان مستقر شده است.

وی ادامه داد: برای یک اقدام گسترده باید هماهنگی‌های لازم با تمام دستگاه‌های اجرایی به عمل آید، لذا تعیین یک ساعت مشخص برای اجرای دستورالعمل‌های صادره ضروری است و در این ابلاغیه وزیر کشور الزام به برگرداندن خودرو‌ها و اعمال مقررات برای رانندگان خاطی در نظر گرفته شده است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا توضیح داد که بند دیگر این ابلاغیه ۱۴ بندی تعطیلی شعب بانک‌ها به مدت ۶ روز در این دو استان است، زیرا مردم برای انجام امورات بانکی خود به شعب بانک‌ها مراجعات زیادی دارند و این در شیوع این بیماری در بین مردم بسیار موثر است.

به گفته دین پرست، با ابلاغ این مصوبه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این بانک به تمام شعب بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام کرده است که در این شش روز تعطیل خواهند بود و باید تلاش کنند کار‌های بانکی مردم بیشتر با استفاده از فضای مجازی و به صورت غیر حضوری انجام شود دین‌پرست تاکید کرد: در این مدت تمام ادارات دولتی و خصوصی در استان تهران و البرز تعطیل خواهند بود و همه باید برای اجرای این ابلاغیه با قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا تبعیت کنند و من از اینجا از همه هموطنان درخواست دارم که به اجرای این ابلاغیه توجه جدی داشته باشند، زیرا مصوبات این قرارگاه برای همه لازم الاجرا است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به تشدید محدودیت‌ها و تعطیلی ادارات دولتی و خصوصی در این شش روز در دو استان تهران و البرز اشاره کرد و ادامه داد: همانطوری که در جلسه ۷۶ ستاد ملی کرونا در ۱۹ تیرماه مصوب شده است در شهر‌هایی که وضعیت آن‌ها قرمز هستند تنها هفت گروه شغلی رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها، تالار‌های پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژ‌ها و بازار‌های سربسته، استخرها، شهربازی و باغ وحش‌ها و نمایشگاه‌ها فعالیتشان تعطیل خواهد بود.


بیشتر بخوانید: وضعیت بیمارستان‌ها نگران‌کننده است/ به یکدیگر رحم کنیم
دین پرست افزود: در اجرای طرح جامع مراجعه مردم به دستگاه‌های دولتی در طی دو ماه گذشته تعدادی از دستگاه‌های اجرایی کشور شناسایی و تذکرات لازم نیز به این ادارات داده شده است.

وی به محدودیت‌های اصناف اشاره کرد و گفت که اکنون در کشور ما ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی فعال هستند و تعطیل کردن این تعداد اصناف مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، زیرا درآمد برخی از اصناف در همان روز تامین می‌شود، بنابراین چطور می‌توانیم با این اصناف برخورد کنیم.

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا یادآورشد: مسئله تعطیلی اصناف در محدودیت‌های کرونایی اگر به شدت اعمال شود اصناف زیادی متضرر می‌شوند، لذا باید بتوانیم با تدبیر مناسب از این شرایط عبور کنیم.

دین پرست با بیان اینکه به طور متوسط هر ماه بیش از ۲۵۰ هزار بازرسی از اصناف انجام شده است، گفت: طبق آمار اتاق اصناف ایران در سه ماه گذشته ۹۳۴ هزار بازرسی از اصناف کشور انجام شده است و در این مدت بیش از ۵۰ میلیارد تومان نیز اصناف جریمه شده اند.

«محمدباقر مجتبایی» دبیر کل اتاق اصناف ایران نیز در این برنامه با بیان اینکه اصناف برای اجرای این ابلاغیه همکاری لازم را خواهند داشت، افزود: در این شرایط تالار‌های موجود در استان تهران و البرز مجاز به فعالیت نیستند و در این ۶ روز تعطیل خواهند بود.

وی تاکید کرد: در طی ۱۷ ماه گذشته که محدودیت‌های کرونایی در حوزه اصناف کشور اعمال شده است، اصناف با مشکلات زیادی مواجه شده اند لذا در این مدت فقط ۹ گروه از ۲۹۸۰ فعالیت شغلی در استان‌های تهران و البرز مجاز به فعالیت خواهند بود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران توضیح داد که در این مدت نانوایی ها، سوپرمارکت ها، فروشندگان محصولات لبنی، فروشندگان محصولات پروتئینی، بخش سوپر مارکتی فروشگاه‌های زنجیره ای، فروشندگان ملزومات پزشکی، میوه فروشی ها، آژانس‌های تاکسی کرایه و مراکز طبخ غذا به صورت بیرون‌بر مجاز به فعالیت خواهند بود.

این مقام مسئول در اتاق اصناف ایران تاکید کرد: در این مدت میادین میوه و تره بار و خرده فروشی‌های میوه جزو فعالان واحد‌های صنفی خواهند بود و بازرسان اتاق اصناف در شش روز آینده آماده هستند تا با اجرای گشت‌های مشترک با متخلفین برخورد کنند و درصورت تکرار و واحد‌های صنفی متخلفین به مدت سه هفته پلمب خواهد شد.

مجتبایی یادآورشد: متاسفانه به علت شرایط سخت کرونایی اصناف در اردیبهشت ماه سال گذشته تعداد ۱۶ هزار میلیارد تومان چک برگشتی داشتند که در آذرماه به ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در نهایت میزان چک‌های برگشتی اصناف به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

دبیر کل اتاق اصناف ایران افزود: در مجموع ۹ میلیون و ۳۰۰ اصناف در سراسر کشور وجود دارد و با احتساب خانواده آن‌ها تعداد اصناف و خانواده‌های آن‌ها به حدود ۳۵ میلیون نفر می‌رسد لذا هرگونه اقدام برای اعمال محدودیت‌های کرونایی باید با بررسی‌های لازم انجام شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان