تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌های مدال طلای المپیک جواد فروغی / نیروی نظامی یا نماینده ایران؟

پس از کسب طلای مدال طلای جواد فروغی در المپیک توکیو حاشیه‌های بسیاری ایجاد شد و برخی از این مدال حمایت کردند و برخی نیز علیه آن موضع انتقادی گرفتند و گفتند این مدال افتخاری ندارد. رویداد۲۴ در گزارش خود این حاشیه‌ها را بررسی کرده است.

جواد فروغی

رویداد۲۴ کسب مدال طلا توسط جواد فروغی در رقابت‌های المپیک توکیو باعث خوشحالی جمعی ایرانیان شد. این اولین مدال طلای ایران در رشته تیراندازی در تاریخ المپیک بود و حالا ایران هم به عنوان یکی از کشور‌های صاحب عنوان در رشته تیراندازی در جهان شناخته می‌شود.

ساعتی بعد از مدال طلای جواد فروغی، بین دو گروه از کاربران فضای مجازی در توییتر، بحث‌های زیادی درباره ارزش این مدال المپیک به وجود آمد. جواد فروغی پرستار بیمارستان بقیه‌الله اعظم وابسته به سپاه پاسداران است و مدتی به عنوان پرستار به سوریه سفر کرده و خودش گفته علاقه‌اش به تیراندازی در همین بیمارستان آغاز شده است. همین سابقه، محل مناقشه میان دوگروه در فضای توییتر فارسی است.

حاشیه‌ها پس از کسب مدال طلای المپیک جواد فروغی

کاربران نزدیک به اصولگرایان سعی داشتند با اصرار به این سابقه، برای منتقدان جمهوری اسلامی خط و نشان بکشند. حتی جهانپور در توییتی نوشت «مدافع حریم و حرم و وطن قهرمان مدافع سلامت جواد فروغی» کاربر دیگری هم نوشته است «تنها کاری که پاسداران سپاه برای این مملکت نکرده بودند آوردن طلای المپیک بود که آنهم انجام شد. آقا جواد فروغی جزو کادر پرستاری بیمارستان بقیة الله (وابسته به سپاه) است»

عمده کاربران شبکه‌های اجتماعی از پیروزی جواد فروغی خوشحال بودند؛ بی‌آنکه حاشیه‌ها برایشان اهمیت داشته باشد و آنچه برایشان اهمیت داشت، مدال طلای المپیک بود که نخستین بار در یک رشته برای ایران به دست آمده است. اما از سوی دیگر منتقدان و مخالفانی بودند که می‌گفتند این مدال افتخار ندارد؛ از جمله چهره‌هایی همچون مسیح علینژاد که به شکلی عجیب کمپین پس گرفتن طلای جواد فروغی را آغاز کرده است. برخی کاربران از این کمپین حمایت کردند اما برخی آن را به طنز گرفتند، چنانچه یکی از کاربران نوشته بود حالا که کمپین پس گرفتن مدال طلای جواد فروغی آغاز شده، اگر می‌توانید کمپین پس گرفتن گل خداداد عزیزی به استرالیا هم راه بیندازید.

کاربر دیگری در پاسخ به مسیح علینژاد نوشته است «جواد فروغی عضو سپاه در رقابت با افرادی مثل نیکولاس مورر عضو ارتش آمریکا به مدال طلا دست پیدا کرد. (مورر مقام ۱۳ را کسب کرد) ۱۹ نظامی آمریکایی که در کشور‌هایی نظیر عراق حضور داشتند، از اعضای تیم آمریکا در المپیک توکیو هستند. قبل از پهن‌کردن بساط کاسبی مطالعه بفرمایید.»

یکی دیگر از کاربران هم خطاب به مخالفان جواد فروغی نوشته «براندازان گرامی، مردم دنیا نمی‌گویند جواد فروغی برای سپاه یا جمهوری اسلامی مدال گرفت! آنها می‌گویند مدال المپیک به یک ایرانی رسید. ناراحتی‌تان از چیست؟»


بیشتر بخوانید: جواد فروغی اولین مدال آور المپیک ایران در رشته تیراندازی کیست؟


حضور نیروهای نظامی در المپیک

گزارش رویداد۲۴ سایت خبری وزارت دفاع آمریکا خبر داده که در همین رقابت‌های المپیک توکیو به گزارش ۱۹ سرباز آمریکایی به عنوان ورزشکار در رقابت‌ها شرکت کرده‌اند. سایت وزارت دفاع آمریکا به شاخه‌های ورزشی که سربازان زن و مرد آمریکایی در آن سهمیه المپیک دریافت کرده‌اند نیز اشاره کرده است. از جمله این شاخه‌ها می‌توان به تیراندازی، بوک، تپانچه بادی، ورزشهای پنجگانه، کشتی در وزن‌های مختلف، دو میدانی، تفنگ کوچک، قایقرانی و چندین رشته در پارالمپیک اشاره کرد.

با این که دست اندرکاران مسابقات المپیک به غیر سیاسی بودن مسابقات اصرار دارند و تلاش دارند این مسابقات محملی برای دوستی ملت‌ها باشد، اما بسیاری از دوره‌های المپیک، تحت تاثیر تحولات سیاسی برگزار شده است. مثلا چهارمین المپیک، اولین دوره‎ای بود که مراسم افتتاحیه داشت. در این مراسم از پرچم‎داران خواسته شده بود با رسیدن مقابل جایگاه شاه ادوار هفتم در استادیوم ۶۸ هزار نفری، پرچم را به احترام وی پایین بیاورند، اما رالف روز پرچم‎دار آمریکا پرچم را به‎سمت پادشاه پایین نیاورد.

در المپیک ۶۸ نیز که چند ماه بعد از مرگ مارتین لوتر برگزار شده بود، در مراسم اهدای جوایز دو ۲۰۰ متر، تامی اسمیت و جان کارلوس دوندگان سیاه‎پوست آمریکایی که مدال طلا و برنز را کسب کردند، مشت خود را به شکلی که نماد قدرت سیاهان است، در اعتراض به نژادپرستی در آمریکا بالا بردند. پیتر نورمن برنده مدال نقره از استرالیا نیز که سفید پوست بود، به‎عنوان همبستگی با آنها، آرم «پروژه حقوق بشر المپیک» را روی لباس خود زده بود.

۴ سال بعد، سیاسی‌ترین اتفاق المپیک تا امروز رقم خورد. هشت نفر از شبه‎نظامیان «سپتامبر سیاه» – جنبشی مرتبط با سازمان آزادی‎بخش فلسطین- با حمله به خوابگاه تیم اسراییل و کشتن دو نفر از اعضای تیم و گروگان‎ گرفتن ۹ نفر از آنها، خواستار آزادی ۲۰۰ زندانی فلسطینی شدند. در تلاش برای آزادی گروگان‎ها که البته خوب طراحی نشده بود، بقیه گروگان‎‎ها و ۵ نفر از مهاجمان جان باختند.

یکی دیگر از اتفاقات تاریخی المپیک به المپیک ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس برمی‌گردد. آمریکا و متحدانش المپیک مسکو را تحریم کردند و شوروی و کشور‌های سوسیالیستی المپیک لوس‌آنجلس را تحریم کردند و ایران هم تحت تاثیر شعار نه شرقی نه غربی، تنها کشوری بود که هر دو مسابقات را تحریم کرد!

حالا مدال جواد فروغی تبدیل به مدالی جنجالی برای ورزش ایران شده است. البته مدال‌های دیگری هم در المپیک ایران وجود داشته که جدل‌های سیاسی به همراه داشته است؛ مدال‌های جهان پهلوان تختی، به شهرت او به عنوان یک ورزشکار منتقد سیستم حکومتی کمک کرد.

مدال کیمیا علیزاده در دوره قبل هم بعد از ماجرای پناهندگی او حاشیه‌ساز شده است. آرش میراسماعیلی هم که به خاطر روبرو نشدن با ورزشکار اسرائیلی، انصراف داده بود، تبدیل به سوژه مسابقات المپیک شده است. حالا از روز اول، جواد فروغی هم حاشیه‌های سیاسی را به اردوی ورزشکاران ایران آورده است. آن هم در شرایطی که اعتراضات مردم و برخورد‌های نیرو‌های امنیتی زیر ذره‌بین رسانه‌های خارجی است.

جواد فروغی کیست

جواد فروغی زاده ۲۰ شهریور ۱۳۵۸ در دهلران، عضو تیم ملی تیراندازی مردان ایران است. جواد فروغی در تیراندازی با تپانچه ۱۰ متر مردان المپیک توکیو طلا گرفت و این اولین طلای تاریخ تیراندازی ایران در المپیک است.

جواد فروغی در چهاردهمین دوره مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک از ۱۴ تا ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در دوحه، قطر برگزار شد، توانست ششمین سهمیه المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در رشته تیراندازی (در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان) را برای ایران به دست بیآورد.

وی همچنین در مسابقات جام جهانی تیراندازی ۲۰۲۱ دهلی نو در کشور هند به مقام اول در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان دست یافته بود. فروغی در جام جهانی تیراندازی ۲۰۲۱ اوسییک، کرواسی نیز در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان اول شده بود.

شغل جواد فروغی

جواد فروغی پرستار بیمارستان و جزو کادر درمان است. تیرانداز المپیکی ایران پیش از این گفته بود: «تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به صورت کاملا اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پیگیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربگیری آقای خدابنده لو کارم را شروع کردم.» جواد فروغی همچنین در سوریه به عنوان اعضای کادر درمان در کنار نظامیان ایران حضور داشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
1
1
مردم نان شب ندارند بعد ۱۵۰ملیون برای سریال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
چه ربطی داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
4
6
مسیح پولی نژاد =مزدور وطن فروش امریکا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
1
0
آینده روشن کننده همه چیز هست، صبر میکنیم و اگر مردیم آیندگان متوجه خواهند بود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان