تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

هک شدن کلاب هاوس چقدر جدی است؟

اخباری مبنی بر هک شدن کلاب‌هاوس منتشر شده و میلاد نوری کارشناس آی‌تی معتقد است که صحت این اطلاعات مشخص نیست و منتشر شدن شماره‌ها هیچ آسیبی به کاربران وارد نمی‌کند.

هک شدن کلاب هاوس جدی است؟

رویداد۲۴  شب گذشته(شنبه ۲ مرداد) خبری مبنی بر هک شدن اپلیکیشن کلاب هاوس و افشا شدن شماره تماس‌ چهار میلیارد کاربر منتشر شد اما این پیام‌رسان تاکنون این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده است.

هک شدن کلاب‌هاوس صحت دارد؟

میلاد نوری، برنامه نویس و کارشناس آی تی درباره صحت هک شدن اطلاعات کلاب‌هاوس به تجارت نیوز گفت: «تا دیشب که کلاب هاوس این موضوع را تایید نکرده بود و چون تایید نکرده است مشخص نیست که این اطلاعات واقعی هستند یا خیر. اما چون اعداد به تعداد کاربران کلاب‌هاوس نزدیک است این موضوع مطرح شده.»

او درباره مخاطبان این اپلیکیشن گفت: «شما وقتی عضوکلاب هاوس می‌شوید می‌توانید دعوت نامه ازسال کنید و اگر به طو میانگین هر شخصی ۳۰۰ مخاطب تلفنی داشته باشد این اعداد با هم همخوانی دارند و اگر هم چیزی منتشر شده است صرفا شماره تلفن همراه آن‌ها است.»

نوری درباره میزان صحت سنجی این اتفاق ادامه داد: «با توجه به عدم واکنش کلاب هاوس، صحت سنجی این موضوع واقعا سخت است که آیا این دیتا واقعا متعلق به کلاب هاوس است یا یک پایگاه داده از منابع مختلف اس که به یک عددی نزدیک به کلاب هاوس رساندند که طبیعی جلوه کند.»


بیشتر بخوانید: رقیب جدیدی برای کلاب هاوس پیدا شد


خطرات درز شدن اطلاعات کاربران چیست؟

نگرانی‌هایی درباره درز اطلاعات وجود داشت. این کارشناس درباره این موضوع گفت: «شناسه کاربری و اطلاعات شخصی کاربرها داخل این پایگاه داده اطلاعات نیست. اول باید بدانیم که آیا واقعا این اطلاعات متعلق به کلاب هاوس است؟ اگر متعلق به کلاب هاوس است، آن فردی که این اطلاعات را به دست آورده به اطلاعات اصلی داشته یا صرف شماره موبایل را به دستت آورده است؟»

نوری درباره انتشار شماره کاربران ادامه داد: «اگر فقط شماره‌ها منتشر شده باشد که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، صرفا یک پایگاه داده اطلاعات با ۳٫۸ میلیارد است که تقریبا شماره نصف جمعیت کره زمین است.»

او درباره افشای هویت کاربران کلاب‌هاوس گفت:«اگر شناسه کاربری و اسم و فامیل هم به دست آمده باشد، افرادی که به هر دلیلی به صورت ناشناس در این اپلیکیشن فعالیت دارند هویتشان مشخص می‌شود به طور مثال یک سازمان حقوقی کلاب هاوس دارد اطلاعات شخص حقیقی سازنده آن منتشر می‌شود.»

او درباره امکان جدید این اپلیکیشن گفت: «کلاب هاوس اخیرا مانند توییتر و اینستاگرام قابلیت امکان پیام را به پیام‌رسان خود اضافه کرده است و چون این قابلیت هنوز خیلی جا نیفتاده، کسی از آن استفاده نمی‌کند به همین دلیل جای نگرانی چندانی وجود ندارد.»

امنیت کلاب‌هاوس ضعیف است

نوری درباره عدم صحت سنجی این اطلاعات توضیح می‌دهد: «این اطلاعاتی که در دسترس قرار می‌دهند گاهی اوقات فیک است و گاهی اوقات این نمونه‌ها صحت سنجی می‌شود و برای این کار چند شماره منتشر می‌شود، اما حالا که این اتفاق نیفتاده و صحت سنجی نشده، اطلاعات ارزشی ندارند.»

به اعتقاد او تنها انگیزه از انجام این کار و به دست‌آوردن شماره‌ها می‌تواند صرفا ضربه زدن به کلاب هاوس باشد. وقتی اطلاعات تلگرام هک می‌شود، چت‌های کاربران است که اهمیت دارد، اما درباره کلاب هاوس موضوع متفاوت و حائز اهمیتی وجود ندارد.

این برنامه نویس درباره میزان امنیت این برنامه می‌گوید: «این موضوع چه تایید بشود، چه تایید نشود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد چون پیش از این هم یک‌بار تمام اطلاعات کلاب هاوس منتشر شده بود. این اپلیکیشن از لحاظ امنیت خیلی ضعیف است و کاربران باید روی این موضوع دقت کنند.»

اپلیکیشن کلاب‌هاوس یک برنامه بر پایه گفت‌وگوی صوتی است که به تازگی از نسخه رسمی آن رونمایی شده است و برای ورود به این برنامه نیازی به دعوت نامه نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان