تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

رکنا: ارتش طی چند سال اخیر با مطالبه شهروندان از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سود در قرارداد پادگان ۰۶ عقب نشینی کرد و به سود ۳۶ هزار میلیارد تومانی بسنده کرد.

ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

رویداد۲۴ پادگان 06 ارتش در خیابان پاسداران تهران واقع شده است. پادگان 06 ارتش 35 هکتار وسعت دارد. سال هاست که موضوع تبدیل پادگان 06 ارتش به بوستان به جنجالی در مدیریت شهری تهران تبدیل شده است. اما حالا به نظر می رسد شهرداری تهران در واپسین روزهای مدیریت حناچی به قراردادی پنهانی با پادگان 06 ارتش رسیده است. قراردادی که بر اساس آن قرار است ساخت و سازهای زیادی در پادگان 06 ارتش انجام شود، اما در صورت به نتیجه رسیدن آن، شهر تهران 56 هزار میلیارد تومان ضرر خواهد کرد.

تا کنون چند پادگان با تهاتر‌های شهرداری و ارتش به فضای سبزی برای شهر تبدیل شدند. از جمله آن پادگان جی و بوستان ولایت است که به سرانه فضای سبز شهر تهران اضافه شد. ارتش در تهاتر بوستان ولایت اعلام کرد که با ساخت و ساز بخشی از پادگان اجازه تصرف آن را به شهرداری می‌دهد. اما با دستور مقام معظم رهبری ارتش از موضع خود کوتاه آمد و تمام وسعت این پادگان به بوستان ولایت تبدیل شد.

ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

پادگان ۰۶ ارتش و قصه حواشی آن

برای اولین بار در شورای شهر دوره چهارم درباره تغییر کاربری پادگان ۰۶ به یک بوستان عمومی بحث شد. این پادگان یکی از بکرترین مناطق شهر تهران از لحاظ گونه‌های گیاهی و حیوانی است و موقعیت جغرافیایی آن در تهران و دسترسی‌های آسانش به بزرگراه‌ها باعث شد که این بار ارتش از موضع خود کوتاه نیاید و با شورای دوره چهارم پایتخت بر سر یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر ساخت و ساز به توافق اولیه، اما غیر قطعی برسد.

گویا اعضای شورای دوره چهارم شهر تهران می‌دانستند که اگر کلنگ این پروژه به زمین بخورد، عواقب و تبعات بسیاری گریبان ایشان و شهروندان را می‌گیرد. به همین دلیل آثار و عواقب این کلنگ زنی را برای مدیریت شهری پنجم به ارث گذاشتند.

پیروز حناچی، شهردار سوم منتخب شورای پنجم، اما برخلاف نجفی و افشانی به این موضوع علاقه نشان داد و با ۶۴۰ هزار متر مربع ساخت و ساز در این پادگان اعلام موافقت کرد و رئیس و دو تن از اعضای شورای شهر تهران همراه پیروز حناچی، شهردار تهران کلنگ این تغییر کاربری را با هیاهوی زیاد بدون گرفتن مجوز از شورای اسلامی شهر تهران به زمین کوبیدند؟!

ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

از آنجا که بخش مهم و بزرگی از پادگان تاریخی است و به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، اجازه ساخت و ساز در حریم این بنا‌های تاریخی مربوط به دوره قاجار را ندارد.

اما طبق آنچه که به توافق شهرداری و مقامات ارتش منجر شده است، برج‌های بلند مرتبه ۳۰-۴۰ طبقه و به صورت U در سه ضلع این پادگان سر به فلک می‌کشند. در حقیقت منطقه بکر، سبز و بی نظیری که قرار بود در اختیار مردم شهر قرار بگیرد و بیش از یک و نیم قرن از احداث آن می‌گذرد، به حیاط خلوت این برج‌های لاکچری که هر کدام دستکم متری ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد، تبدیل می‌شود؟!


بیشتر بخوانید: انتخاب شهردار تهران به کجا رسید؟


ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

اعتراض‌ها به ساخت ۶۴۰ هزار متر مربعی درست همان روز‌ها برخی از اعضای شورای شهر تهران مانند محمدجواد حق شناس، احمد مسجد جامعی، علی اعطا، حجت نظری، حسن خلیل آبادی و الهام فخاری طی یک تذکر شدید اللحن به شهرداری و مقامات امضاکننده توافق با این نوع واگذاری مخالفت کردند. آن‌ها معتقد بوده و هستند که ارتش باید تمام پادگان را در اختیار شهر بگذارد، چراکه کمترین ضرر این ساخت و ساز‌ها افزایش بار ترافیکی و تراکم جمعیتی است که به آن منطقه تحمیل می‌شود.

قرار نیست آپارتمان‌هایی که در این مجموعه ساخته می‌شود، کمتر از ۲۰۰ و ۲۵۰ متری باشد و طبق نقشه ۷ برج دور این پادگان به شکل U ساخته شود. در حال حاضر قیمت آپارتمان‌های مسکونی در این منطقه ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان است و سوال این است که چه کسی می‌خواهد این آپارتمان‌ها را بخرد؟ آیا کادر ارتش هزینه خرید این آپارتمان‌ها را دارند؟ هر متر مربع مجتمع‌های اداری و تجاری این مجموعه نیز چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد؟! قیمت هر متر فضای هتل نیز دست کم ۵۰۰ ملیون تومان ارزیابی می‌شود.

ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

سکوت یا توافق پنهانی

این اعتراض‌ها باعث شد که موضوع واگذاری و تغییر کابری پادگان ۰۶ تا مدتی مسکوت بماند. اما به نظر می‌رسد شهردار سوم منتخب دوره پنجم و همکارانش تصمیم دارند به هر طریق حیاط خلوت برج‌هایی که به نام ارتش رقم می‌خورد، اما معلوم نیست که کام چه کسانی را با عنوان «افزایش فضای سبز» قرار است شیرین کند به کارنامه خود منگنه کنند.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز اعلام کرده است که با ارتش توافق جدیدی کرده اند و ارتش ۱۰۰ هزار متر دیگر از ۶۴۰ هزار متر مورد ادعایش برای ساخت و ساز این ملک پنجاه هکتاری و میراثی عقب نشینی کرده است و بالاخره در این دوره پادگان ۰۶ به سرانه فضای سبز شهر اضافه خواهد شد!

ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

نفس تهران ۵۶ هزار میلیارد تومان فروخته شد

اگر شهرداری در زمان خود (دور گذشته مدیریت شهری) اقدام به خرید این پادگان می‌کرد، شهر ۳ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کرد. اما حالا نفس شهر به ۵۶ هزار میلیارد تومان فروخته می‌شود.

محمد جواد حق شناس پادگان ۰۶ ارتش

این نکته‌ای است که محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار کرد: در گفتگو‌هایی که با مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در دوره جدید داشتم به ایشان پیشنهاد کردم موضوع را با توجه به اهمیتی که دارد طی یک گردش کار یا تنظیم نامه به مقام معظم رهبری منعکس نمایند تا ایشان با دستور لغو ساخت و ساز در پادگان ۰۶ نجات ابن مجموعه با ارزش فرهنگی و زیست محیطی را امر به ابلاغ فرمایند.

وی افزود: این توافق باید به اطلاع و تایید شورای شهر تهران برسد در غیراینصورت محل اشکال قانونی خواهد بود و متخلفان در پیشگاه قانون و ملت و تاریخ باید پاسخگو باشند.

در پایان گفتنی است؛ با وجود این که شورای پنجم از ابتدای کارش در پایتخت پرچم «شفافیت» و مقابله با شهر فروشی را بلند کرده است، اما در صورتی که این قرارداد منعقد شود، تلاش‌های ۴ ساله مدیریت شهری برای شهرنفروشی به باد خواهد رفت و مردم شهر از ضرری که با یک قرارداد کرده اند، با خبر می‌شوند.

ماجرای پنهان‌کاری در قرارداد پادگان ۰۶ ارتش چیست؟ + صوت

منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارتش ، شهرداری تهران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
غدیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
0
از سال ۹۲ ارتش سهام ۰۶ را به پرسنل ارتش فروخته تکلیف سهامداران چی میشه
محمدسلیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
0
من هم تعداد ۵۲ سهم خریدم نکلیفش چی میشه
با سلام من یک بازنشسته نظامی هستم که در زمان خدمتم در سال ۹۲ طلای دست همسرم را فروختم وسهام ۰۶ را خریدم که اگر همان زمان یک قطعه زمینی با این پول خریده بودم حال صاحب یک خانه بودم ولی الان بعد چند سال خدمت هنوز یک سرپناهی برای خانواده ام ندارم کجایند مسئو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
0
سلام من یک ارتشی باز نشسته هستم که در سال ۹۲ با فروش طلای همسرم سهام ۰۶ را گرفتم که اگر در آن زمان یک قطعه زمین میخریدم حالا یک سرپناهی برای خانواده ام داشتم مگر ما ارتشیها با سپاهی چه فرقی داریم که آنها بدون آنکه در شهرهای دور از وطن خود آواره باشند در بهترین جاهای شهر خود زمین وخانه گرفته اند ولی منی که قبل از استخدام در ارتش برای دفاع از وطن وناموس از سر کلاس درس به جبهه میرفتیم در چندین مرحله بدون هیچ چشم داشتی حال خانه ای برای زندگی نداریم وهرساله آواره این خانه به آن خانه باشیم آن هم در این ستن خوشا به غیرت مسئولین ارتش از مسئولین سپاه یاد بگیرید که برای خانه دار شدن پرسنلش چه تلاش‌هایی می‌کنند ولی مسئولین ارتش چون خودشان در بهترین جاها خانه دارند به فکر ما پرسنل نیستند من ارتشی که حقوقم کفاف کرایه خانه وخرج خوردخوراک وسط وامام را نمی کند پول تهیه یک قلم دارویی را برای درمان همسرم را نداشتم همسرم را از دست دادم این درد را باید به کدام مسئول دلسوز باید گفت ۰۹۱۵۳۰۱۳۷۱۰ ساکن مشهد
عل انجیدنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
0
لطفا اینقدر فضای سبز فضای سبز نکنید شمال تهران منحصر به پادگان ۰۶ ارتش که سهامش رو فروختند به پرسنل مظلوم ارتش و پولش رو هم معلوم نیست چیکار کردن .نمیشه اون برجهای لاکچری رو شورای محترم شهر نمیبینه که گیر به همین تیکه زمین ارتش و امید سهامدارانش داده . این رسم قدر شناسی از زحمات ارتشیان و ایجاد امنیتشان نیست .
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
0
یادش به خیر با شروع جنگه و ندارن با گرفتن دیپلم از رشت به این پادگان اعزام و بعد از دو ماه فکر کنم به جبهه اعزام شدیم ....قدر ارتش را به خدا ندارند.
نظرات شما
پیشخوان