تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

ورود سامانه بارشی به ایران/ تهران خنک می‌شود

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی امروز (۶ مرداد)‌ و کاهش دما تا ۱۲ درجه سانتیگراد در شمال کشور خبر داد.

اخبار هواشناسی

رویداد۲۴ صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: امروز (۶ مرداد) با ورود سامانه بارشی از شمال غرب و شمال به کشور روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه (۶، ۷ و ۸ مرداد) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، زنجان، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش باران، وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ می‌دهد.

او افزود: شدت بارش امروز و فردا (۶ و ۷ مرداد) در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود. شنبه و یکشنبه (۹ و ۱۰ مرداد) در برخی مناطق گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان، زنجان و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان وقوع رگبار پراکنده رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیائیان، از امروز تا آخر هفته (۶ تا ۸ مرداد) در شمال شرق، شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد. در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل و شرق خراسان جنوبی با طوفان گرد و خاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا همراه خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: امروز (۶ مرداد) سرعت وزش باد در جنوب غرب کشور افزایش می‌یابد، از این رو خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا در خوزستان و غرب ایلام دور از انتظار نخواهد بود.

او گفت: از امروز تا آخر هفته (۶ تا ۸ مرداد) در شمال غرب، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال شرق کشور دمای هوا بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد و از پنج‌شنبه (۷ مرداد) در سایر نقاط کشور کمی از گرمای هوا کاسته می‌شود.

ضیائیان افزود: طی پنج روز آینده شرق دریای عمان و از امروز تا پنج‌شنبه (۶ تا ۷ مرداد) دریای خزر و پنج‌شنبه شمال خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار کرد: طی امروز و فردا (۶ و ۷ مرداد) اهواز با بیشینه دمای ۵۱ و ۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با بیشترین دمای ۲۱ و ۱۸ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور پیش‌بینی‌ می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بحران آب و هوایی جهان را به چالش کشیده است


وضعیت آب و هوای پایتخت

همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، طی چهار روز آینده این استان آسمانی صاف تا نیمه‌ابری گاهی همراه با وزش باد و در مناطق شمالی استان در بعضی ساعات همراه با افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود. از امروز تا شنبه (۶ تا ۹ مرداد) به‌ویژه بعدازظهر پنج‌شنبه تا جمعه شب گاهی وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ساعات عصر و شب در نیمه جنوبی استان گاهی وزش باد شدید و خیزش موقتی گرد و خاک مورد انتظار است.

پنج‌شنبه (۷ مرداد) در ساعات عصر و شب در استان احتمال بارش وجود دارد همچنین از امروز تا جمعه (۶ تا ۸ مرداد) کاهش دما پیش‌بینی می‌شود به گونه‌ای که چهارشنبه شب ۴ تا ۷ درجه سانتیگراد کاهش دما مورد انتظار است.

هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق تهران

همچنین بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، کیفیت هوا صبح امروز چهارشنبه (۶ مردادماه) در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌ قبول قرار خواهد گرفت که ناشی از شرایط ناپایدار جوی و پراکندگی آلاینده‌ها طی ساعات گذشته است، اگرچه در برخی مناطق پرتردد افزایش غلظت آلاینده‌ها و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس مورد انتظار است.

کاهش تندی باد طی روز تاحدودی پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد همچنین با حضور عوامل کافی جهت تولید آلاینده ازن، در ساعات بعدازظهر افزایش غلظت این آلاینده و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پیش‌بینی می‌شود.

افزایش تدریجی تندی باد تا اواخر وقت چهارشنبه (۶ مرداد) سبب کاهش غلظت ذرات معلق خواهد شد، هرچند با وزش باد نسبتاً شدید در برخی ساعات، گسیل گردوخاک از مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود.

کاهش تندی باد تا صبح روز پنجشنبه (۷ مردادماه) سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد اگرچه با توجه به کاهش تردد خودروها در روز تعطیل از شدت کمتری برخوردار است و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌قبول قرار خواهد گرفت.

حاکمیت جو نسبتاً آرام از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد علاوه براین افزایش غلظت آلاینده ازن در ساعات بعدازظهر کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق را به دنبال خواهد داشت. افزایش نسبی تندی باد و رشد ناپایداری جوی تا شامگاه پنج‌شنبه پیش‌بینی می‌شود که کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌قبول قرار بگیرد.

بنا بر گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۷۷ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۳ و کیفیت هوا در محدوده ‌قابل قبول است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان