تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
نماینده مجلس در گفتگو با رویداد۲۴؛

اشاره رهبر انقلاب باعث شد طرح صیانت از فضای مجازی جدی شود

محبی گفت: همه صاحبان پلتفرم در فضای مجازی باید پاسخگوی کار خود باشند وگرنه ما چطور می‌توانیم حق مردم را بگیریم؟ کشور ترکیه و روسیه هم به این موضوع ورود پیدا کردند و برای دفاع از حقوق کاربران خود از همه پلتفرم‌های خارجی خواستند در کشور آن‌ها نمایندگی تاسیس کنند.

بهروز محبی

رویداد۲۴ محمد آیتی: پیش از ورود نیرو‌های انقلاب به مجلس یازدهم، بار‌ها و بار‌ها از سوی آن‌ها شنیدیم که اگر به مجلس راه پیدا کنند در مقابل گرانی مسکن، خودرو و ارز خواهند ایستاد. آن‌ها در ادامه پا را فراتر گذاشتند و گفتند ما طرح بنزین دولت را هم لغو خواهیم کرد، اما گذشت بیش از ۱۴ ماه از عمر مجلس یازدهم، عملکرد آنها نشان می‌دهد نه تنها این وعده‌ها بر زمین مانده که نمایندگان، دغدغه‌هایی بزرگ‌تر مثل طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» دارند.

به هر تقدیر در جلسه علنی روز گذشته مجلس طرح صیانت از فضای مجازی تصویب شد که این طرح در قالب اصل ۸۵ آماده و به شورای نگهبان ارجاع شود؛ یعنی کمیته‌ای با حضور برخی نمایندگان تشکیل خواهد شد و تصمیمات آن‌ها پس از نهایی شدن بدون ورود به صحن مجلس در اختیار اعضای شورای نگهبان برای بررسی قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید:روز سیاه مجلس/ مخالفان و موافقان طرح صیانت از فضای مجازی چه گفتند؟


در کمتر از ۲۴ ساعت از این تصمیم مجلس، انتقادات مخصوصاً در فضای مجازی بالا گرفته است و به نظر می‌رسد مجلس یازدهم برای تصویب نهایی طرح و اقناع جامعه کاری سخت را در پیش داشته باشد.

بهروز محبی نماینده سبزوار و یکی از افراد مخالف با اصل ۸۵ شدن این طرح و از جمله موافقان طرح صیانت از فضای مجازی معتقد است ما ۲۹۰ نماینده داریم که این افراد حق دارند به واسطه رای مردم، نظر دهند و در تصویب طرح مشارکت کنند.

وی به رویداد۲۴ گفت: این طرح، هم بُعد حقوقی دارد و هم بُعد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی. پس بهتر بود همه نمایندگان به عنوان صدای همه مردم ایران در این موضوع تصمیم‌گیری می‌کردند تا همه ملت، شفاف صدای مخالف و موافق را می‌شنیدند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به هر تقدیر، طرح به صورت اصل ۸۵ درآمد و باید منتظر آینده بود. حقیقتاً طرح پر سر و صدایی است و موافقان و مخالفان جدی دارد و فضای جامعه هم تا حدی ملتهب شده است و این حساسیت بررسی را حتماً بالا خواهد برد.

اشاره رهبر انقلاب باعث شد طرح صیانت از فضای مجازی جدی شود

محبی اظهار داشت: اینکه فضای مجازی نباید رها باشد و اگر افرادی به واسطه آن آسیب دیدند باید بشود از حقوقشان دفاع کرد، شکی نیست. متاسفانه چند سالی است که در پلیس فتا و دادگاه‌ها پرونده‌های زیادی برای این موضوعات شکل گرفته و در برخی مواقع به دلیل کمبود قانون، جرم‌انگاری نشده و همین باعث شده نتوان حکم‌های مشخص و دقیقی صادر کرد.

این نماینده استان خراسان رضوی یادآور شد: همه صاحبان پلتفرم در فضای مجازی باید پاسخگوی کار خود باشند وگرنه ما چطور می‌توانیم حق مردم را بگیریم؟ کشور ترکیه و روسیه هم به این موضوع ورود پیدا کردند و برای دفاع از حقوق کاربران خود از همه پلتفرم‌های خارجی خواستند نمایندگی در کشور آن‌ها تاسیس کنند.

وی افزود: مجلس باید دقیق و شفاف روشن کند که آیا ما توانمندی ایجاد زیرساخت‌ها و جایگزینی برخی از این پلتفرم‌ها را داریم یا نه؟ همچنین باید نحوه مواجهه با شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی مشخص شود. اینکه مدل حقوقی برخورد ما با آن‌ها باید چطور باشد یا آینده کسب و کار‌های مبتنی بر این شبکه‌ها چه می‌شود، از دیگر موضوعات با اهمیت هستند. مردم باید اقناع شوند که مجلس خواهان دفاع از آنان و مخصوصاً امن کردن این فضا‌ها است. همه هنر ما باید این باشد که آسیب‌ها را بشناسیم و دقیق به مردم بگویم و سپس با حذف تهدیدها، فرصت‌ها را در اختیار کاربران بگذاریم.

محبی در پاسخ به این سوال که منشا ظهور این طرح از کجا بوده، گفت: اشارات رهبر انقلاب و همچنین برخی دلسوزان نظام و از طرفی، مراجعات مردم آسیب‌دیده از این فضا باعث شد نسبت به این موضوع جدی‌تر شویم.

با وجود VPN‌ها ما با فیلترینگ خاصی مواجه نیستیم

نماینده سبزوار با اشاره به رانت‌های احتمالی در پشت پرده این طرح افزود: رانت هر جایی می‌تواند ظهور و بروز داشته باشد. شاید برخی پس از این قانون بروند و پشت پیام‌رسان‌های داخلی قایم شوند، اما کاری که ما باید بکنیم این است که تاریکخانه‌هایی که قابلیت رانت و فساد دارند را پیدا و رسوا کنیم. هنر مجلس و دیگر دستگاه‌های دولتی این است که پس از اجرای طرح، با نظارت، شفاف‌سازی و برخورد قاطع با فساد حاصل از آن، خود را به جامعه اثبات کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم حق دارند هم نگران باشند و هم نارضایتی و گله خود را بیان کنند. ولی همه بدانند طرح نیاز به کار کارشناسی قابل توجهی دارد و مجلس موظف است رضایت حداکثری را در جامعه به وجود آورد. متاسفانه محدودیت‌های گذشته به ظهور و بروز عجیب و غریب فیلترشکن‌ها منجر شد و عملاً با وجود VPN‌ها ما با فیلترینگ خاصی مواجه نیستم، فقط این VPN‌ها می‌توانند ابزار جاسوسی برای دشمنان ما باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
0
1
آخه مردمو چی فرض کردین؟
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
0
0
جهان هستی تا اکنون دروغ گوهایی به وقاحت شما ندیده. شما نگران مردمید؟؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
0
1
دوستان من ازروسیه شهربندری استاراخان می نویسم درروسیه دوروع می گوینددراینجاماواتساپ اینستا وبقیه رابدون فیلترداریم استفاده می کنیم درروسیه اینترنت ملی وجودندارد ومسولین ایران این حرفهارادارند می زنند دوروع می گویند
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
0
1
اینکه این ۲۹۰ نفر نماینده ی مردم ایرانند سخنی نادرست است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان