تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

ظریف: دولت روحانی تمام شد، اما برجام را به راحتی از دست ندهید

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه به نتیجه رسیدن برجام بهترین خاطره‌ام در دوره مسوولیتم در وزارت امور خارجه است، گفت برجام دستاورد مقاومت مردم در مقابل تحریم‌های اوباما و ترامپ بود. باید این دستاورد را قدر بدانیم و به راحتی آن را از دست ندهیم.

برجام

رویداد۲۴ وزیر امور خارجه با بیان اینکه طرفی که در برجام به اهداف خود نرسید طرف مقابل بود، گفت برجام دستاورد مقاومت مردم در مقابل تحریم‌های اوباما و ترامپ بود. باید این دستاورد را قدر بدانیم و به راحتی آن را از دست ندهیم.

محمد جواد ظریف با بیان اینکه برای دشوار کردن اعمال تحریم باید کار‌های مهمی مانند جذب سرمایه بیشتر به کشور انجام می‌شد، گفت: ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده بود که به دلایل مختلف از جمله سخت‌گیری‌های داخلی و وسواس برای وابسته نکردن کشور که موجه هم بود و دلایل خارجی، انجام نشد. اگر این سرمایه گذاری‌ها انجام می‌شد، تحریم ایران دشوارتر بود.

وزیر امور خارجه یکی از راه‌های کاستن وابستگی کشور به خارج و افزودن وابستگی خارج به ایران را جذب سرمایه خارجی عنوان و تصریح کرد: اگر پول‌شان در ایران گیر باشد حتما تحریم دشوارتر خواهد شد و فکر می‌کنم این یکی از کاستی‌ها بود.

وی ادامه داد: کاستی دیگر این بود که مردم احساس کردند سر کشور کلاه رفته است درحالی که چنین نبود. شاید می‌بایست در زمان مذاکرات برجام بیشتر با مردم صحبت می‌کردم و جزییات را بیشتر می‌گفتم.

وزیر امور خارجه گفت: کتابی که در سه جلد درباره مذاکرات برجام در روز‌های آینده توسط موسسه اطلاعات خلاف ادعا‌های برخی، پس از طی کردن همه مراحل قانونی منتشر می‌شود و این کتاب تنها گوشه‌ای از مذاکرات برجام را نشان می‌دهد.

وی افزود: یک نکته را می‌خواهم به مردم بگویم که اگر برجام بد بود، این ما بودیم که باید می‌گفتیم باید برجام را تغییر دهید نه اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها بگویند موضوع منطقه و موشک به برجام اضافه شود. این نشان می‌دهد طرفی طرکه در برجام موفق شد، ما بودیم و کسی که به اهداف خود نرسید طرف مقابل بود.

ظریف تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم تمام شد و بنده هم به دانشگاه می‌روم، اما این دستاورد مقاومت مردم در دوره تحریم‌های دولت اوباما و مقاومت در برابر تحریم‌های دولت ترامپ است. این مقاومت را باید قدر بدانیم و به راحتی از دست ندهیم.

وزیر امور خارجه همچنین درباره بهترین و بدترین خاطره خود در هشت سال وزارت امور خارجه گفت: به نتیجه رسیدن برجام همچنان بهترین خاطره‌ام در دوره مسوولیتم در وزارت امور خارجه است و بدترین خاطره‌ام هم با شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و با سقوط هواپیما خاتمه پیدا کرد. شهادت حاج قاسم و سقوط هواپیمایی که به اشتباه آن را زدند واقعا مرا متاثر کرد و به بدترین خاطره‌ام تبدیل شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
جاسوس شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
1
0
ای رفیق ۳۰ ساله ی بایدن قاتل
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
1
0
عجب توجیهی می اورید شما چون امریکا از برجام خارج شد بد بود اصلا علت این هم که برخی ها در داخل کشور مخالف برجام بودن همین بود که امریکا و غربی ها قابل اعتماد نیستن و زیر توافقاتشون میزنن وقتی تاسیسات هسته ای سالها زمان و هزینه صرف شده نابود کنیم به دلیل لغو تحریم خب برای امریکا که کاری نداره امروز میگوید تحریم لغو و روز بعد میگوید تحریم برای ابر قدرت دنیا کاری نداره میتونستیم در این ۸ سال دولت جنابعالی کاری کنیم خود کفا بشیم اما هسته ای را نابود کردیم تا ۲ سال تحریم نباشیم خود اقای روحانی هم در برنامه تلویزیونی گفتن برجام برای کوتاه مدت خوب هست در دراز مدت اگر مردم تحمل کنند شاید ۴ سال دیگر خود کفا بشیم خوب جناب اقای روحانی وقتی کشورهایی هستن که بد عهد هستن و سابقه بد عهدی شون بر ما ثابت شده چرا ما تو این هشت سال برنامه ریزی نکردیم برای خود کفا شدن چون شما وابسته به خارج هستید شما میخواستید با برجام و رونق اقتصادی برای خودتان قهرمان بسازید
نظرات شما
پیشخوان