تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
عبدالله ناصری، در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

تندور‌ها انگیزه بالایی دارند تا نامزدی مقابل «روحانی» قد علم کند

عضو بنیاد باران با اشاره به کاندیدای اصولگرایان تندرو در انتخابات سال آینده گفت: احتمال دارد اصولگرایان تندرو از جلیلی حمایت کنند به دلیل اینکه، جریان رادیکال و جریان افراطی که در مجلس شکست خورده‌اند انگیزه بیشتری دارند تا نامزدی مقابل روحانی قدعلم کند و پیروز میدان شود.
رویداد۲۴-عضو بنیاد باران با اشاره به کاندیدای اصولگرایان تندرو در انتخابات سال آینده گفت: احتمال دارد اصولگرایان تندرو از جلیلی حمایت کنند به دلیل اینکه، جریان رادیکال و جریان افراطی که در مجلس شکست خورده‌اند انگیزه بیشتری دارند تا نامزدی مقابل روحانی قدعلم کند و پیروز میدان شود. 

این روز‌ها در اردوگاه اصولگرایان فضای ائتلاف به چشم نمی‌آید، اصولگرایان با توجه به مدیریتی که احمدی‎نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری خود داشت خیلی از اصولگرایان را از هم دور کرد و دو قطبی تندرو‌ها و میانه‎رو‌ها در این اردوگاه ایجاد کرد. 

همین موضوع آسیب جدی به اصولگرایان وارد کرد که در انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی شاهد این انشقاق بودیم. این همه داستان نیست، انشقاق همچنان ادامه دارد به ویژه در انتخابات سال آینده که تندرو‌ها یا‌‌ همان جبهه پایداری در تلاش‎اند تا نامزدی خود را معرفی کنند و میانه‎رو‌ها هم همین طور. اما با توجه به توصیه رهبری بر نیامدن احمدی‌نژاد می‌‎توان گقت معادله بازی تندرو‌ها کاملا تغییر کرد. 

در همین باره عبدالله ناصری عضو بنیاد باران، در گفت‎وگو با رویداد۲۴، در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم ورود احمدی‎نژاد به انتخابات سال آینده شاهد دو قطبی شدن در انتخابات نخواهیم بود گفت: به نظر من، خیلی ارتباط ندارد. توصیه و تاکید رهبری نیز پیشگیری از دو قطبی شدن بود. 

وی ادامه داد: به نظر من، تحلیل ایشان متمرکز بر شخص احمدی‎نژاد بود. احمدی‌نژاد یکبار سال ۸۸ با مناظره‎های تلویزیونی‎اش فضای دو قطبی را که رهبری هم همیشه پرهیز کردند و پرهیز داشتند در جامعه ایجاد کرد. بنابراین ممکن است کسان دیگری در صحنه رقابت سیاسی برای رقابت با آقای روحانی حاضر و ظاهر بشوند که حتی تا حدودی‌‌ همان گفتمان را هم دنبال کنند آن هم گفتمانی شبیه احمدی‎نژاد. 

عضو بنیاد باران، در پاسخ به این پرسش که خیلی از اصولگرایان بر این باور هستند، با نیامدن احمدی‌نژاد در انتخابات اقدامات اصولگرایان راحت است گفت: حتما این شرایط حاکم خواهد شد و من این موضوع را انکار نمی‌‎کنم. حتی معتقد هستم این اتفاق به نفع شخص احمدی‎نژاد شد به دلیل اینکه شورای نگهبان حتما ایشان را رد می‌‎کرد. شورای نگهبان از هاشمی نگذشت، هاشمی که پیر سیاست است شاهد بودیم در انتخابات ۹۲ رد صلاحیت شد. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه احمدی‎نژاد منشاء اصلی انشقاق و شکاف بین اصولگرایان بود مخصوصا در دوره دوم ریاست جمهوری به نظر می‌‎رسد برای اینکه اصولگرایان برای اینکه بخواهند نامزدی را در برابر آقای روحانی علم کنند راحت‌تر می‌‎توانند به جمع‎بندی برسند اما من پیش‎بینی‎ام این است که با توجه به شرایط حساس کشور لااقل بخشی از اصولگرایان عاقل و معتدل به این سمت نخواهند رفت و نکته دیگری هم که باید به آن توجه کرد به نظر می‌‎رسد در جمهوری اسلامی رئیس جمهور تک دوره‎ای قرار نیست در تاریخ جمهوری اسلامی شکل بگیرد مگر اینکه اتفاق دور از پیش‎بینی و غیر منتظره‎ای رخ بدهد. 

ناصری در پاسخ به این سوال که این امکان وجود دارد اصولگرایان به ویژه طیف میانه‎رو در انتخابات سال آینده از روحانی حمایت کند تصریح کرد: حتما این اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه چاره‎ای جز این کار ندارند. 

ناصری با اشاره به کاندیدای اصولگرایان تندرو در انتخابات سال آینده گفت: احتمال دارد اصولگرایان تندرو از جلیلی حمایت کنند به دلیل اینکه، جریان رادیکال و جریان افراطی که در مجلس شکست خورده‎اند انگیزه بیشتری دارند تا نامزدی جلوی روحانی قدعلم کند. نه تنها در ریاست‎جمهوری کاندیدا معرفی می‌‎کنند بلکه در انتخابات شورای شهر نیز لیست بیرون می‌‎دهند تا هر طوری شده است قدرت را در دست بگیرند. طبیعا این گروه‎‌ها با توصیه رهبری سراغ احمدی‎نژاد نمی‌‎روند و در برابر این توصیه هم تمکین می‌‎کنند و دیگر سراغ احمدی‎نژاد به طور طبیعی نخواهند رفت اما مشابه احمدی‎نژاد و مشابه آن گفتمان کسانی هستند که بتوانند هواداران احمدی‎نژاد را در واقع پوشش بدهند ولی فکر می‌‎کنم با این اتفاق جریانات مشابه احمدی‎نژاد هم از صحنه رقابت سیاسی به دور خواهند ماند لااقل در این دوره مگر برای سال ۱۴۰۰ بخواهند گفتمان احمدی‎نژاد مجددا روی کار بیاوردند.
نظرات شما
پیشخوان