تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

علوم پزشکی گیلان: واکسن کرونا میزان مرگ را ۴۰۰ درصد کاهش می‌دهد

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: واکسن کرونا ۴۰۰ درصد میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس را کاهش می‌دهد که نیاز است رسانه‌ها و گروه‌های دارای نفوذ در جامعه مردم را به واکسیناسیون ترغیب کنند.

واکسن کرونا

رویداد۲۴ دکتر حسن رخ شاد روز چهارشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان آستارا اظهار کرد: به میزان هر ۱۰۰ هزار نفر که واکسن نزنند، هزار و ۶۰۰ نفر مبتلا می‌شوند، اما اگر همان تعداد واکسن بزنند، ۱۰۰ نفر آن‌ها مبتلا خواهند شد و به میزان هر ۱۰۰ هزار نفر که واکسن دریافت نکنند، ۴۱۷ نفر فوت می‌کنند در حالی که اگر واکسن دریافت کنند، فقط یک نفر قربانی خواهد شد.

وی ادامه داد: میانگین استقبال از واکسن در گیلان ۷۶ درصد و در ۱۴ شهرستان این استان بالای آن رقم است، اما آستارا رقم پایین استقبال از واکسن را به خود اختصاص داده است.
بیشتر بخوانید: واکسن اسپوتنیک ایرانی در مرحله تست نهایی / رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: این واکسن به زودی وارد چرخه واکسیناسیون کشور می‌شود
مدیرگروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در استان کمبود واکسن وجود ندارد افزود: تعداد فوتی‌ها به علت افزایش واکسیناسیون، رو به کاهش است.

رخ شاد ویژگی مهم ویروس جهش یافته را ابتلای خانوادگی اعلام کرد و گفت: تعداد بستری‌های روزانه کرونا در گیلان از اسفندماه ۹۸ بیشتر شده و بهترین راهکار برای مقابله با ویروس، استفاده از ماسک است.

وی روند مبتلایان را صعودی توصیف کرد و افزود: کارشناسان معتقد هستند تا ۲ هفته دیگر روند بستری و فوت ادامه خواهد داشت.

ورود مسافران به آستارا ممنوع شد

سرپرست فرمانداری آستارا نیز در این جلسه وضعیت کرونایی شهرستان را قرمز حاد توصیف کرد و از نامه نگاری و پیگیری برای انسداد ورود مسافر و گردشگر از تونل حیران به گیلان خبر داد.

سعید میرقربانی گفت: متاسفانه تعطیلی تالار‌ها سبب سوق یافتن مردم به باغ‌ها و زیرزمین‌ها شده است و باید مطابق قانون، مهمانسرا‌های ادارات و تفریحگاه‌ها همچنان تعطیل و بسته باشند.

او کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۴۰ درصد را خطری جدی دانست و از مردم خواست با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع کرونا همکاری کنند.

۱۰ مرکز واکسیناسیون کرونا در آستارا فعال شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا هم در این جلسه از فعال بودن ۱۰ مرکز و مسجد برای واکسیناسیون علیه ویروس کرونا خبر داد و مردم را به نام‌نویسی در سامانه برای دریافت واکسن توصیه کرد.

فرید بصیری مقدم گفت: در تست‌های کرونا موارد منفی کاذب نیز مشاهده می‌شود و دوران تست سپری شده است و مردم برای مقابله با ویروس، در سامانه http://SALAMAT.GOV.IR نام نویسی و واکسن دریافت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت کرونایی شهرستان مرزی بندر آستارا از اسفند ۹۸ بدتر و وخیم‌تر بوده و غربالگری کرونا بار دیگر با همکاری سپاه در شهرستان آغاز شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا افزود: از زمان آغاز طرح ملی واکسیناسیون، طبق دستورالعمل‌ها گروه‌های در معرض خطر را واکسینه کرده ایم، اما میزان مشارکت و تمایل مردم آستارا برای دریافت واکسن، پایین‌تر از سایر شهرستان‌های گیلان است.

بصیری با تاسف از حاشیه سازی برای واکسن کرونا در شبکه‌های اجتماعی جهت دلسرد کردن مردم، از مسئولان قضایی و انتظامی خواست عوامل این کار را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.

شیوع ویروس کرونا همه کشور‌ها را به مخاطره انداخته و بهترین راهکار مقابله با آن، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: کرونا ، واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان