تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

ظهور ابراهیم در سایه خروج لاریجانی‌ها/ چرا علی و صادق لاریجانی در مراسم تحلیف حضور نداشتند؟

علی لاریجانی به همراه برادرش صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی حضور نداشتند. غیبتی آشکار که از عمق اختلاف و شکاف در جریان اصولگرایی حکایت می‌کند. چرا برادران لاریجانی به پارلمان نیامدند؟

علی لاریجانی

رویداد۲۴ میثم سعادت: در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران افراد زیادی حاضر بودند از هیئت‌های خارجی و مقام ارشد اروپا تا مقام‌های مختلف ارشد کشور. حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، وحید حقانیان، ناطق نوری و بسیاری دیگر از مقام‌های کشور در این مراسم حاضر بودند. در ابتدای این مراسم اژه ای رئیس دستگاه قضا سخنرانی کرد و پس از آن ابراهیم رئیسی پس از ادای سوگند نامه سخنرانی کرد. مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران اما بدون حاشیه نبود. غیبت افراد شاخص در این مراسم گمانه‌زنی‌هایی را درباره حذف و کنار رفتن برخی سیاسیون مطرح کرد.

غیبت برادران لاریجانی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در حالی که دوربین‌ها به دنبال حاضرین بودند، چشم‌ها به دنبال فرد یا افراد غایب این مراسم نیز بودند. هرچند احمدی‌نژاد، خاتمی، میرحسین موسوی و کروبی از چهره‌های برجسته و روسای سابق قوا در این مراسم حضور نداشتند اما غیبت آنها قابل پیش بینی بود. 


بیشتر بخوانید:میدان و دیپلماسی در دولت رئیسی یک دست می‌شود/ کابینه رئیسی را افراد مورد اعتماد سپاه و رهبری تشکیل می‌دهند


آنچه قابل پیش بینی نبود غیبت صادق آملی لاریجانی رئیس سابق دستگاه قضا و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نگهبان بود. وی که در مراسم تنفید ریاست جمهوری رئیسی با حضور رهبری حضور داشت اما حاضر نشد به پارلمان بیاید و در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کند. اگرچه این غیبت قابل پیش بینی نبود اما دلایل آن روشن و قابل بررسی است.

پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، اختلاف درون شورای نگهبان به وضوح مشخص شد و صدای آملی لاریجانی عضو این شورا را درآورد. وی در رشته توییتی در توییتر به شدت به مواضع شورای نگهبان علیه برادرش تاخت و آنها را به دلیل ردصلاحیت‌های بی اساس به باد انتقاد گرفت.

سابقه اختلاف در جریان اصولگرا اما به چند سال پیش باز می‌گردد. ابراهیم رئیسی که در دوران ریاست صادق لاریجانی به مرور از قوه قضائیه فاصله گرفته بود و به مشهد رفته بود، در اولین روز‌های کاری به عنوان رئیس قوه قضائیه دو نفر از نزدیکان صادق لاریجانی را به خاطر فساد اقتصادی تحت پیگرد قرار داد.  اکبر طبری معاون اجرایی قوه قضائیه در دوران ریاست آملی لاریجانی بازداشت و در چند فقره به فساد و دریافت رشوه متهم شد.

صادق لاریجانی بعداً در نامه‌نگاری‌هایی با مرحوم محمد یزدی درباره فساد قائم مقام قالیباف و معاون اقتصادی سپاه افشاگری کرد و این افشاگری باعث شد تا نزدیکان قالیباف و چهره‌های سیاسی نظامی هم به اردوگاه ابراهیم رئیسی بپیوندند.

علی لاریجانی برادر صادق و فردی که ۱۲ سال ریاست قوه مقننه را بر عهده داشت هم در این مراسم غایب بود. علی لاریجانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری قصد رقابت با ابراهیم رئیسی را داشت، اما رد صلاحیت شد. وی بارها خواستار اعلام علت ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان شد و در این باره نامه نگاری کرد اما جوابی نگرفت. علی لاریجانی نیز در مراسم تنفیذ حضور داشت اما در مراسم تحلیف خبر از پارلمانیست سابق نبود.

این غیبت های آشکار در میانه مجلس، دولت و قوه قضائیه یک دست، به نظر می‌رسد صادق لاریجانی و علی لاریجانی جدیدترین گزینه‌ها برای خروج از قطار نظام باشند. خروجی که می‌تواند با ظهوری متفاوت در سال های پیش رو همراه شود.

ظهور ابراهیم رئیسی در سایه خروج لاریجانی‌ها

یکی از مشهورترین چهره‌های سایبری اصولگرا در صفحه توییتر درباره غیبت لاریجانی در مراسم تحلیف رئیسی می‌نویسد «آیا او مرده است که در مراسم شرکت نکرده» چنین اهانتی به علی لاریجانی در حالی صورت گرفته که پنج سال پیش اصولگرایان برای آنکه لاریجانی به جای عارف بر صندلی ریاست مجلس بنشیند هزاران ساعت لابی کردند و ریاست لاریجانی بر مجلس را جشن گرفتند.

از جشن ۵ سال پیش تا مراسم ختم روز پنجشنبه، در گفتمان و رفتار سیاسی لاریجانی‌ها، هیچ تغییری به وجود نیامده است. حتی مسائل اقتصادی مطرح شده درباره آن‌ها هم مربوط به چند سال قبل است و پیش از این توسط محمود احمدی‌نژاد هم قسمتی از آن افشا شده بود، اما همان زمان صادق لاریجانی جز خواص نزدیک به شمار می‌رفت و در اوج التهابات سیاسی ۸۸ رئیس دستگاه قضا شده بود.

برخی تحلیلگران می‌گویند آنچه در این ۵ سال تغییر کرده است ظهور (یا رشد ناگهانی) ابراهیم‌ رئیسی در سطح یک سیاست ایران است و به نظر می‌رسد اختلاف رئیسی و لاریجانی در چگونگی اداره دستگاه قضا، بسیار بیشتر از این حرف‌ها بوده و حالا به این شکل خود را نشان داده است.

از سویی دیگر نه تنها صادق لاریجانی در جلسه تحلیف ابراهیم‌ رییسی غایب بود بلکه او تنها عضو شورای نگهبان است که تصویر او در عکس‌های امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان دیده نمی‌شود. در سایت شورای نگهبان تصویر ۱۱ عضو دیگر منتشر شده است.

آیا این غیبت آغاز غیبت‌های مکرر لاریجانی‌ها در سایر مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال باید مدت زیادی صبر کرد، اما بعید است که اصولگرایان از این خطای برادران لاریجانی در عدم بیعت با ابراهیم رئیسی به سادگی بگذرند. غیبت غیر موجه لاریجانی شاید مهم‌ترین خبر سیاسی مردادماه بود حتی مهمتر از معرفی کابینه ابراهیم رئیسی.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
0
2
برای فراز آخر متن مبنی بر عدم گذشت اصولگران از خطای برادران لاریحانی ها در عدم بیعت ؛نیز باید صبر کرد چرا که آن جبهه افراطیون که زمانی احمدی نژاد را به گردن خود گرفته بودند چنان بر زمینش زدند که به عنوان اپوزسیون داخلی تبدیل شد پس کمی صبر نشان خواهد داد بدلیل ساختار ناکارآمد وضربه گیری قوه مجریه بعید نیست با آقای رئیسی نیز همین گونه عمل کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
1
لاریجانی ها جهادی و انقلابی نیستند غیبتشون مفیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
الفرار
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
1
0
چون رئیسی دزدیهاشون را برملا ساخت
مهران
|
Netherlands
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
0
روزگار است آنکه گه عزت دهد که خوار دارد
نظرات شما
پیشخوان