تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟

به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد یک اقدام «بازدارنده» در مقابل ایران انجام دهد بدون اینکه تنش‌ها را به نحوی افزایش دهد که امید‌ها برای احیای برجام را نابود کند. این در حالی است که اسرائیل نگران است وارد سلسله‌ای از کنش و واکنش شود؛ روندی که در هر صورت دست برتر را در آن نخواهد داشت.

اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟

رویداد۲۴ جنگ لفظی میان ایران و اسرائیل بالا گرفته؛ اسرائیل برای حمله به ایران ابراز آمادگی کرده است و در مقابل ایران از تلاویو خواسته تا تهران را آزمایش نکند چرا که هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.

وزیر دفاع اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که زمان تحرک نظامی علیه ایران فرارسیده است و رژیم صهیونیستی آماده حمله به ایران است. اسرائیل در ادامه ادعا کرده که ایران فقط چالشی برای اسرائیل نیست بلکه مشکلی منطقه‌ای و جهانی است.


بیشتر بخوانید:سناریوسازی علیه ایران در دریای عمان/ ماجرای ربایش کشتی به دست افراد مسلح چیست؟


تهدید به حمله نظامی اسرائیل علیه ایران، اما با واکنش خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران مواجه شد، خطیب زاده در واکنش به تهدید وزیر دفاع اسرائیل گفت که رژیم اسراییل در مورد تازه‌ای از نقض فاحش قوانین بین‌المللی، حالا بی‌شرمانه ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند. خطیب زاده گفت این رفتار شرارت‌بار از حمایت کور غرب نشأت می‌گیرد. ما به روشنی اعلام می‌کنیم هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. ما را آزمایش نکنید.

از سناریو سازی تا جنگ لفظی

هفته گذشته چند مورد اتفاق باعث شد تا جنگ لفظی میان ایران و اسرائیل بالا بگیرد. یک کشتی تجاری-نفتی متعلق به اسرائیل در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفت و دو خدمه آن یکی شهروند انگلیس و دیگری رومانی کشته شدند. اسرائیل، آمریکا و انگلیس ایران را مسئول حمله به این کشتی معرفی کردند و اسرائیل خواستار صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شد. تهران قویا اتهامات وارده را رد کرد.

یک هفته پس از این حادثه، به یک باره رسانه‌های عربی و غربی از ناپدید شدن ۶ کشتی در خلیج عمان خبر دادند و ادعا کردند که نیرو‌های ایران اقدام به ربایش این کشتی‌ها کرده‌اند. در خبر‌های تکمیلی ادعا شد که چند فرد مسلح ناشناس وارد این کشتی‌ها شده و از آن‌ها خواسته تا به سمت ایران حرکت کنند. افراد مسلح سپس این کشتی‌ها را در میانه راه رها کرده‌اند. ایران بار دیگر اتهام ربایش کشتی را رد کرد و نسبت به سناریو سازی خطرناک علیه تهران هشدار داد.

تحلیلگران سلسله حوادث آبی اخیر را تلاش اسرائیل و آمریکا برای کشاندن ایران پای میز مذاکره می‌دانند. مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ به دلیل انتقال قدرت در ایران متوقف شده است. قرار است دور هفتم مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی برگزار شود. برخلاف آنچه تصور می‌شد رئیس جمهور جدید ایران در سخنان خود در مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری خواستار برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه ایران شد و تاکید کرد که از هرگونه راه حل دیپلماتیک برای این موضوع استقبال می‌کند.

آمریکا به دنبال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

توقف مذاکرات هسته‌ای به چالشی برای غرب تبدیل شده است چرا که از دیدگاه غرب کاهش گریز هسته‌ای در برنامه هسته‌ای ایران رخ می‌دهد و به همین خاطر فشار آمریکا برای کشاندن ایران پای میز مذاکرات افزایش پیدا کرده است.

بر همین اساس قرار است امروز جلسه شورای امنیت ملی سازمان ملل برای بررسی حمله به چند کشتی در دریای عمان برگزار شود. تحلیلگران معتقدند که سناریو حمله به چند کشتی در خلیج فارس و دریای عمان بخشی از یک برنامه مشترک غرب و اسرائیل برای تشدید فشار‌ها بر ایران است. تحلیلگران معتقدند که این فشار‌ها همزمان با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت نزدیک به حزب الله لبنان در تحلیلی درباره ماجرای حمله به چند کشتی در دریای عمان و اتهام زنی غرب و اسرائیل علیه ایران، نوشت: واکنشتی که واشنگتن و تل آویو به دنبال آن هستند در مواجه با «جسارت» روز افزون ایرانی‌ها در صحنه نیروی دریایی، آسان به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد یک اقدام «بازدارنده» در مقابل ایران انجام دهد بدون اینکه تنش‌ها را به نحوی افزایش ندهد که امید‌ها برای احیای برجام را نابود کند. این در حالی است که اسرائیل نگران است که وارد سلسله‌ای از کنش و واکنش شود؛ سلسله‌ای که در هر صورت دست برتر را در آن نخواهد داشت. به هر حال با توجه به تحولات سریع این روزها، به نظر می‌رسد منطقه به سمت تشدید تنش‌های امنیتی حرکت می‌کند. تنش‌هایی که اکنون نمی‌توان سناریو‌های احتمالی آن را بررسی کرد.

به نوشته الاخبار، خاورمیانه در انتظار تشدید شرایط امنیتی است که سطح و میزان آن قابل تعیین نیست. اما تاکنون واضح است که اسرائیل و کسانی که با آن همراه هستند مصمم هستند تا از استفاده ایران از عرصه دریایی برای پاسخ به حملات اسرائیل در سایر عرصه‌ها جلوگیری کنند. اظهارات مقام‌های اسرائیلی بیانگر افراط در حوزه تهدیدات علیه ایران است که نشان می‌دهد نه تنها پاسخ محلی به ایران در حال آماده سازی است بلکه به مرحله پس از پاسخ نیز مربوط می‌شود؛ که بیانگر ایجاد مسیر معادلات جدید در منطقه است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
2
0
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ و مرگ بر انگلیس روباه پیر ومرگ بر اسرائیل موش کوچک
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
این شعارها فقط به نفع اسرائیل و عربستان است. بجای شعار دادن در عمل اثبات کنید. ارزش ریال را آنقدر بالا ببرید که دنیا حاضر نباشد دلار و یورو و یوان بخرد. اتومبیلی تولید کنید که در هر صد کیلومتر یک لیتر بنزین بسوزد. دارویی تولید کنید که تمام دنیا مجبور باشد پیش شما بیاید نه اینکه دستگاه کرونا یاب تحویل بدهید.
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
2
بعد از سالها انواع تخاصمات نظامی غیرمستقیم که اکنون دیگر بتدریج علنی می شود و با انهمه تهدیدات و نشستهای امنیتی و هشدارهای آمادگی به ایران خیلی بعید است که اسرائیلیها دست به حمله ای جدی نزنند.. چون که این کشمکش ها در بین نماینده های کنست و مقامات لشکری و کشوری انها هم شدیدا" جریان دارد که اگر در روزهای آینده به مواضع ایران و لبنان حمله ای اساسی نکنند در بین همه کشورها و ملت های جهان، بعنوان کشوری ضعیف و لاف زن و رو به متلاشی شناخته خواهندشد ..
٪
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
اسرائیل همیشه تلاش کرده که در دنیا به عنوان یک کشور ضعیف شناخته شود و به همین خاطر هم حمایت جهان را دارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان