تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رییس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با رویداد۲۴؛

شرکت های داخلی توان تولید واکسن کرونا را ندارند/ مجازات محتکران سِرُم اعدام است!

یک نماینده مجلس در واکنش به کمبود سرم برای بیماران کرونایی می‌گوید اگر ثابت شود عده‌ای سرم‌ها را احتکار کرده‌اند، این افراد مفسد فی‌الارض هستند و حداقل مجازات آن‌ها، اعدام است.

شهریاری

رویداد۲۴ حدود ۱۸ ماه از ورود ویروس کووید۱۹ به کشورمان می‌گذرد و در این مدت شاهد پیک‌های متعدد این بیماری بوده‌ایم که صدها قربانی برجای گذاشت. طی این ماه‌ها و روز‌های سخت درگیری با کرونا، بار‌ها پروتکل‌هایی از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شد که کم و بیش اجرا شدند، اما در این بین، مردم ضرر‌های اقتصادی بسیاری را نیز متحمل شدند و خواستار تسهیلات ویژه‌ای از سوی دولت هستند که متاسفانه از سوی مسئولان نادیده گرفته شد.


بیشتر بخوانید:ورود ویروس کرونا به مرحله جدید/ آیا دلتا محاسبات جهان را بهم زده است؟


در حالی به سوی پیک پنجم پیش رفتیم که مردم خسته و ناراضی از این همه عدم‌هماهنگی در اجرای پروتکل‌ها بودند و مسئولان نیز فقط به صدور این پروتکل‌ها بدون اجرای آن، بسنده کردند. کار به جایی رسید که طبق خبر‌ها به سیاه‌ترین روز‌های همه‌گیری کرونا رسیده‌ایم و بیمارستان‌ها شرایط جنگی پیدا کردند تا جایی که طبق گزارش‌های مردمی، سرم یکی از اصلی‌ترین و البته ابتدایی‌ترین دارو‌های مورد استفاده در کرونا نایاب شده و مردم برای خرید یک سرم ساده روانه داروخانه‌های سطح شهر شده‌اند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: تامین سرم بیمارستان‌ها بایستی در اولویت قرار گیرد، چراکه این موضوع اکنون به مشکل اول بیمارستان‌ها تبدیل شده و اگر مازاد وجود داشت می‌باید به داروخانه‌ها تحویل داده شود که آن‌ها نیز بتوانند در اختیار سایر بیمارانی که در منزل بستری هستند، قرار دهند.

حسینعلی شهریاری به رویداد۲۴ گفت: وقتی تقریباً تمام ظرفیت بیمارستان‌های سطح کشور را بیماران کرونایی تشکیل می‌دهند، طبیعی است که همه آن‌ها نیاز به سرم و تزریقات دارو داشته باشند؛ این اتفاق تا به حال در کشور ما نیفتاده بود که تقریباً ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها در تهران و شهرستان‌ها را بیماران کرونایی تشکیل دهند و متاسفانه این بیماران طولانی‌مدت هم بستری می‌شوند، لذا کمبود سرم و تجهیزات بیمارستانی به شدت احساس می‌شود.

نقش مافیای دارو در کمبود سرم برای بیماران کرونایی

وی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت پیگیر این مسئله است، تصریح کرد: برخی داروخانه‌های خصوصی نسبت به کمبود سرم اعتراض کرده بودند که پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و سهیمه برایشان فرستاده شد. به هر حال همه تلاش می‌کنند که ان شاالله این مشکل به طور کامل برطرف شود.

نماینده زاهدان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است مافیای دارو در این جریان دخیل باشند، اظهار کرد: بعید می‌دانم که مافیایی برای سرم وجود داشته باشد، اما اگر ثابت شود که واقعاً همچین مسئله‌ای بوده و سرم‌ها را احتکار کرده‌اند باید گفت این افراد مفسد فی‌الارض هستند و حداقل جرم آن‌ها اعدام است. اما بعید می‌دانم که عده‌ای تا این حد از اخلاق فاصله گرفته باشند که بخواهند سرم مورد نیاز بیمارستان‌ها را احتکار کنند، به هر روی ما در حال پیگیری رفع مشکل هستیم.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پیک پنجم کرونا، گفت: علت به وجود آمدن پیک پنجم کرونا با این شدت، به این دلیل بود که پروتکل‌های اعلامی از سوی ستاد مبارزه با کرونا، ضمانت اجرایی لازم را نداشت؛ شاهد بودیم که در ایام تعطیلات عید قربان و عید غدیر، فقط حدود ۵۰۰ هزار خودرو از تهران به استان‌های مازندران، گیلان و گلستان سفر کردند و شهر‌های این استان‌ها نیز قرمز شد؛ در حالی که طبق پروتکل‌های اعلامی، سفر از تهران ممنوع بود و باید از این سفر‌ها جلوگیری می‌شد.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت طی نامه‌ای که به رهبر انقلاب نوشته بودند خواستار ضمانت اجرایی کامل پروتکل‌ها شدند. وقتی رستوران‌ها و پاساژ‌ها باز و مملو از جمعیت هستند، قابل پیش‌بینی بود که حجم گسترده‌ای از افراد مبتلا شوند. البته مردم حق دارند خسته شده باشند چرا که ۱۸ ماه است درگیر این بیماری هستیم و هرچند وقت یک بار نیز شاهد تعطیلی کسب و کار‌ها هستیم که مردم متضرر می‌شوند. دولت باید در این ایام، تسهیلات لازم را در اختیار مردم و کسبه قرار می‌داد تا کمتر ضرر می‌کردند.

شهریاری افزود: دولت می‌توانست مالیات مشاغل را مورد توجه قرار دهد و تسهیلات بلاعوض یا کم‌بهره به مشاغلی بدهد که روزانه کسب درآمد می‌کنند؛ به عنوان نمونه کارگری که روزمزد است اگر یک روز سر کار نرود، نمی‌تواند خرجی خانواده‌اش را تامین کند لذا باید توجه کافی به صاحبان مشاغل خرد و دست فروش‌ها داشت که متاسفانه دولت کمکی نکرد؛ بنابراین وقتی دولت کاری انجام نمی‌دهد و فقط دستور می‌دهد مردم اجرا نمی‌کنند، چراکه از این اوضاع خسته شده‌اند، لذا همه این‌ها عواملی بود که متاسفانه مشکل ما را بیشتر کرد و اگر اتفاق جدیدی در روند کنترل نیفتد، باید منتظر پیک‌های بعدی هم باشیم.

بین ۱۲۰ الی ۱۵۰ میلیون دز واکسن کرونا نیاز داریم

وی در خصوص واکسینه‌کردن هرچه سریع‌تر مردم در مقابل ویروس کرونا، اظهار کرد: تا زمانی که حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشور واکسینه نشوند خطر ابتلای گسترده همیشه وجود دارد؛ بنابراین به هر قیمتی که شده باید یا تولید داخل را افزایش داد یا اگر نمی‌توان باید از خارج نسبت به واردات واکسن اقدام کرد چراکه تنها راه حل مشکل، واکسیناسیون است که زنجیره بیماری قطع شود. در بازدیدی که از چند شرکت تولیدکننده واکسن طی هفته گذشته داشتیم، اینطور به نظر می‌رسد که بعید است این شرکت‌ها بتوانند تا مهرماه تولید قابل توجهی داشته باشند.

شهریاری در پایان خاطر نشان کرد: واردات واکسن در حال حاضر قابل قبول نیست و برای اینکه بتوان ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کرد بین ۱۲۰ الی ۱۵۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم، در حالی که آمار‌ها خبر از واردات تنها ۱۲ الی ۱۴ میلیون دز واکسن می‌دهند. بنابراین این تعداد در حدی نیست که بتواند نیاز جدی ما را برطرف کند. امیدوار هستیم که رئیس جمهور بتواند با دستور یک ضرب‌الاجل، کاری انجام دهد که هم واردات واکسن بیشتر شود و هم اینکه از شرکت‌های داخلی تولید واکسن، واکسن پیش‌خرید شود چراکه این شرکت‌ها توان مالی برای تولید بیشتر را ندارند و با پیش‌خرید واکسن می‌توان به سرعت تولید واکسن داخلی کمک کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
0
0
اینجا چه خبره؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان