تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

با ماسک‌های مختلف و عملکردشان در برابر کرونا آشنا شوید

ماسک های پزشکی تنوع بسیار زیادی دارند. هر ماسک ساختار مختص خود را دارد و در شرایط به خصوصی کارایی خودش را خواهد داشت. با شیوع کرونا استفاده از ماسک در بین مردم بیشتر شده است.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

رویداد۲۴ به دلیل این که ویروس کرونا در دسته ویروس های تنفسی است ماسک مهم ترین وسیله و ابزار کاربردی برای پیشگیری از ابتلا به آن است. پس بهتر است در این روزها اطلاعات بیشتری از ماسک ها داشته باشیم. شناخت بهتر ماسک ها و دانستن این که هر ماسکی برای چه کاری مناسب است باعث می شود انتخاب بهتری داشته باشیم. در ادامه متداول ترین ماسک ها را و عملکردشان را شرح خواهیم داد.

ماسکهای تنفسی سه لایه ای

این ماسک ها ساده ترین ماسک ها و در عین حال کاربردی ترین هستند. از این ماسک ها پزشکان برای جلوگیری از انتقال ویروس ها و آلودگی های تنفسی استفاده می کنند. ماسک هایی که به دلیل کارایی فوق العاده شان به عنوان ماسک استاندارد از طرف سازمان بهداشت جهانی معرفی شده اند. ساختار این ماسک ها همان طور که از نامشان نیز معلوم است متشکل از سه لایه که دو لایه اش اسپان باند و یک لایه اش ملت بلون است می شود.

    اسپان باند ها و ملت بلون ها با کنار هم آمدن بدنه ماسک را تشکیل می دهند. دو لایه اسپان باند برای رو و زیر بدنه و یک لایه ملت بلون برای لایه وسطی بدنه ماسک به کار می رود. ملت بلون لایه فیلتر کننده ماسک است و وجود این لایه است که باعث می شود این ماسک های به ظاهر ساده با این دقت بتوانند از ورود و خروج ویروس جلوگیری کنند.

    این ماسک ها در دو مدل بند دار و کش دار عرضه می شوند. مدل بنددار بیشتر توسط جراحان و تیم بیمارستان استفاده می شود. اما نوع کش دار به دلیل راحتی بیشتر توسط عموم مردم برای پیشگیری از کرونا راحت تر است. اما این دو مدل از ماسکهای سه لایه هیچ تفاوت دیگری به غیر از نوع اتصالشان با هم ندارند. پس به یک اندازه می توانند جلوی ابتلا و انتقال کرونا را بگیرند.

    این ماسک ها رنگ بندی بسیار منتنوعی هم دارند. دقت کنید که تنها ساختار ماسک مهم است و رنگ آن تاثیری در میزان فیلتراسیون آن نخواهد باشد. اگر ماسک شما ساختار و لایه های استانداردی داشته باشد می توانید از آن برای پیشگیری از کرونا استفاده کنید.

    Fast Face Mask

    این ماسک ها یکی از ماسکهای حرفه ای هستند. در این ماسک ها نیز لایه ها اسپان باند و ملت بلون هستند. این ماسک ها در حین قرار گیری بر روی صورت یک حالت برجسته یا سه بعدی به خود می گیرند. به همین خاطر با نام ماسک سه بعدی نیز رایج شده اند. در این ماسک ها لایه های ملت بلون بیشتر است. فست ماسک ها معمولا بیش از سه لایه دارند. در همه این ماسک ها لایه های رویی و زیرین اسپان باند و لایه های وسطی ملت بلون هستند.

    مدل های چهار لایه و پنج لایه و شش لایه در این ماسک ها بیشتر است. به طور مثال در پنج لایه ها که بیشتر هم متداولند از دو لایه اسپان باند و سه لایه ملت بلون استفاده شده است. این ماسک ها ملت بلون یا همان لایه فیلتر کننده بیشتری دارند. پس مشخص است که باید میزان فیلتراسیون بسیار بیشتری هم داشته باشند. این ماسک ها به دلیل این ویژگی یعنی فیلتر کنندگی بسیار قوی که دارند در روزهای سخت کرونایی رایج تر شده اند و بسیار هم مورد استقبال مردم واقع شده اند.

    این ماسک ها به غیر از این که فیلتراسیون بیشتری دارند راحت تر هم هستند. چرا که ماسک به صورت برجسته روی صورت قرار می گیرد. این باعث می شود که پوست صورت کمترین برخورد را با لایه های داخلی ماسک داشته باشد. پس صحبت کردن با ماسک و تحمل آن راحت تر می شود.


    بیشتر بخوانید: آیا کرونا در ۱۴۰۰ از نفس می‌افتد؟/ شرط برداشتن ماسک ها


    ماسکهای پارچه ای

    این ماسک ها از یک یا چند لایه پارچه ساخته می شوند. استفاده از این ماسک ها به دلیل این که لایه ملت بلون یا فیلتر کننده ای ندارند اصلا برای پیش گیری از کرونا توصیه نمی شود. دلیلش هم بسیار واضح و روشن است. پارچه متشکل از نخ های عمودی به نام تار و نخ های افقی به نام پود است. تار و پود با قرار گرفتن در کنار هم ساختار پارچه را به وجود می آورند. در بین تار و پود یک سری منافذ مربعی شکل وجود دارد.

    این منافذ در پارچه هایی با تراکم بالاتر ریز تر است اما باز هم وجود دارد. این منافذ هر چند ریز باعث عبور ویروس می شود. پس این ماسک ها را اصلا نباید در این روزهای کرونایی استفاده کنید. دقت کنید که فروشنده ای ممکن است این ماسک ها را با تبلیغاتی مثل راحتی بیشتر و یا این که بیشتر می توانید آن را بشویید و استفاده کنید به شما بفروشد. فریب این افراد را نخورید و ماسک های استاندارد استفاده کنید.

    فیلتردارها

    این ماسک ها دارای سوپاپی برای فیلتر کردن هوایی که به ماسک وارد می شود دارند. این سوپاپ یک قسمت پلاستیکی است که روی بدنه ماسک تعبیه می شود. این ماسک ها را در روزهای آلوده هوا زیاد می بینیم. چرا که باعث می شوند هوایی که شما نفس می کشید پاکیزه تر باشد. دقت کنید که این ماسک ها تنها هوای ورودی را فیلتر می کنند. اما نمی توانند هوای خروجی را فیلتر کنند. پس اگر شخص استفاده کننده از این ماسک ها به ویروس کرونا دچار باشد برای دیگران خطرآفرین خواهد بود. چرا که هوای آلوده به ویروس از بازدم او خارج می شود و ماسک نمی تواند آن را فیلتر کند. اما اگر دیگران به ویروس آلوده باشد و شخصی ماسک فیلتر دار بزند در امان خواهد بود.

    ماسکهای اولتراسونیک

    دقت کنید که این اصطلاح را ممکن است در این روزها بشنوید. این یک اصطلاح است. اولتراسونیک یک ماسک نیست. بلکه یکی از روش های تولید ماسک است. ماسکهای اولتراسونیک بدون دخالت دست و به کمک دستگاه های مخصوص تولید ماسک ساخته می شوند. این روش به عنوان روش بهداشتی تولید ماسک در همه جای دنیا شناخته شده است. ماسک سه لایه ای و یا سه بعدی و... در صورتی استاندارد خواهد بود که به این روش ساخته شده باشد.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: ویروس کرونا ، ماسک
    نظرات شما
    نظرسنجی
    بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
    پیشخوان