تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

علیرضا زاکانی و آرای ناپایدار/ مدیران قالیبافی شورای شهر با شهردار هسته‌ای چه می‌کنند؟

علیرضا زاکانی با ۱۸ رای از ۲۱ رای اصولگرایان شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. این انتخاب، اما یکی از پر حاشیه‌ترین انتخاب‌های اصولگرایان بود که واکنش خود آن‌ها را در پی داشت. در این گزارش به حاشیه‌هایی که به شهردار شدن زاکانی ختم شد، پرداخته شده است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران

رویداد۲۴ میثم سعادت: علیرضا زاکانی با ۱۸رای اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد. این انتخاب در حالی بود که بر اساس آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، مصوب ۹۷/۹/۲۵ هیات وزیران، او شرایط شهردار تهران شدن را نداشت. در قانون آمده که «رشته‌های عمران، سازه، راه و ترابری، حمل و نقل، مدیریت ساخت، محیط زیست، ساختمان‌های هوشمند، شهرسازی، ساخت و تولید، نقشه برداری، طراحی محیط زیست از گروه فنی و مهندسی و رشته‌های فضای سبز، بهداشت محیط، علوم و مهندسی محیط زیست، ارزیابی و آمایش سرزمین و آلودگی‌های محیط زیست، مدیریت مالی، بازرگانی، دولتی، طراحی سازمان‌های دولتی، بودجه و مالیه عمومی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت پیشرفته و توسعه شهری و روستایی، مدیریت سازمان‌های دولتی، مالی و اقتصادی، برنامه ریزی و نظارت، برنامه‌ریزی محیط زیست، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت شهری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، آمایش شهری، محیط زیست شهری، برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری، کاربری اراضی و ممیزی املاک، برنامه‌ریزی آمایش سرزمین، علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، اقتصاد شهری، جامعه شناسی، برنامه‌ریزی اجتماعی، مدیریت خدمات اجتماعی، برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای، توسعه محلی (شهری)، حقوق عمومی، حقوق محیط زیست، حقوق اقتصادی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق حمل و نقل، مدیریت نظارت و بازرسی، حقوق مالی، اقتصادی، مدیریت ثبت اسناد و املاک، علوم سیاسی، حسابداری، حسابداری مدیریت، مدیریت بازرگانی، طراحی شهری، معماری (مسکن، پایداری، فناوری) و معماری برای احراز مدرک تحصیلی سمت شهردار تعیین شده‌اند.

رشته تحصیلی زاکانی پزشکی هسته‌ای بود که هیچ ارتباطی با رشته‌های ذکر شده در قانون نیست. البته زیاد هم اهمیتی نداشت که مدرک تحصیلی زاکانی مرتبط با کار شهرداری نیست؛ چه آنکه نه تنها زاکانی، بلکه سایر کاندیداهای  انتخابات ریاست جمهوری که پیروز رقابت نمی‌شوند هم معمولا عاقبت خوشی دارند؛ زمانی لاریجانی به شورای عالی امنیت ملی و سپس ریاست مجلس رسید. محمدباقر قالیباف به شهرداری تهران رسید. در دوره قبل ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه رسید. این دوره هم طبیعی بود کاندیداهای شکست‌خورده به جایگاهی بهتر برسند؛ آنهم در شرایطی که از همان ابتدا معلوم بود زاکانی کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری است.

در جریان اولین مناظره انتخاباتی، همتی خطاب به زاکانی گفته بود: «آقای زاکانی از پوششی بودن دربیایید! یعنی چه که این همه متهم می‌کنید؟ شما دو کلاس اقتصاد خوانده‌اید؟ اقتصاد نمی‌دانید! هسته‌ای پزشکی‌تان هم که مشخص است چطور مدرک گرفتید. دهن من را باز نکنید. من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.»

اشاره همتی به مشروطی‌های مکرر زاکانی بوده که خودش گفته «حضور در جبهه باعث شد نتوانم تحصیلات دانشگاهی را به اتمام برساند و تا آستانه اخراج از دانشگاه پیش رفتم. با این حال با استفاده از تبصره‌هایی که شرایط تحصیل را برای رزمندگان و جانبازان، ساده‌تر می‌کرد، دو باره به دانشگاه بازگشتم و تنها یک ترم (نخست سال ۷۰-۷۱) مشروط شدم و علت اعلام این مشروطی‌ها (سه ترم)، تاخیر در اعلام نمره توسط اساتید یا گروه‌های آموزشی -امری رایج در دانشگاه‌ها - بوده است که بعداً اعلام و تصحیح شده است»


بیشتر بخوانید: پشت پرده انتخاب زاکانی/ داریوش قنبری: با لابی گری نمی‌توان شهر را اداره کرد


به گزارش رویداد۲۴ پرویز سروری که نقش او در شهردار شدن زاکانی غیر قابل انکار است درباره مدرک تحصیلی زاکانی گفته «در بحث قانون وزارت کشور مدارک مرتبط شهردار یک اشتباهی رخ داده و مدرکی با موضوع سلامت در این قانون فراموش شده که امیدواریم به زودی این مشکل هم رفع شود.»

به این ترتیب اصولگرایان که حضور ناهید خداکرمی را به خاطر مدرک مامایی مسخره می‌کردند، حالا به اهمیت بهداشت پی برده‌اند و یک پزشک هسته‌ای را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده‌اند!

هماهنگ با آیت الله و حوزه‌های علمیه

علیرضا زاکانی گفته در صحبت با رییس مجلس و رئیس جمهور، پیشنهاد، وزارت رفاه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ریاست دفتر ریاست جمهوری را مطرح کردند. بین حضور در شهرداری تهران و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتی‌های مردم از شهرداری تهران و نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران حاضر شوم.

دایره وسیع مسئولیت‌هایی که به زاکانی پیشنهاد شده است، سوژه شوخی در فضای مجازی شده است که این چهره سیاسی را متخصص همه امور می‌خوانند. البته زاکانی معتقد است برای قرار گرفتن در این مسئولیت، با اهل فن مشورت کرده است.

او گفته «در خصوص شهرداری تهران با آیت الله اعرافی، آیت الله بوشهری جریان‌های انقلابی، اصولگرایان قم، و نیرو‌های جهادی نشست‌هایی داشتم و قرار است بیانیه جمع‌بندی صادر شود و دفتر قم نیز فعال باشد و مرکزی نیز با محوریت حوزه ایجادشود تا پشتوانه فکری تحول فرهنگی، اجتماعی و کالبد شهری باشد.»

علیرضا زاکانی شهردار تهران

انتخاب زاکانی خیلی هم بدون حاشیه نبود. چمران که خبر نداشت رسانه‌ها جلسات شورا را پخش زنده روی آپ‌های مختلف به اشتراک می گذارند، خطاب به نرجس سلیمانی عضو دیگر شورای شهر تهران گفته بود : «دیشب تا صبح نخوابیدم و یکی از بدترین شب‌ها بود حتی از زمان جنگ هم بدتر بود از این که اسامی رفته است غلط و غلوط، آخه یعنی چی، این همه ما گفتیم. نمی‌شود یک عده فشار می‌آورند. البته قانون نوشته انتخاب شهردار  باید با رای مخفی باشد  آن هم دلایلی دارد. چون یک عده ای را می ترسانند و تهدید شون می کنند، حتی همین حال با اینکه رای مخفی بوده گفته اگر رای ندید چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم آمدند گفتند و من تذکر دادم.»

مهدی چمران به دنبال شهردار کردن مازیار حسینی بود اما از ائتلاف سروری شکست خورد. البته سه نفر از مخالفان زاکانی در همین ابتدای کار حاضر به رای دادن به او نشدند تا زاکانی با ۱۸ رای شهردار تهران شود. وقتی اصلاح طلبان از میان عباس آخوندی و پیروز حناچی یکنفر را انتخاب می‌کردند، تک‌رای علی اعطا شرایط را به نفع حناچی تغییر داد و او شهردار شد. آن زمان رسانه‌های اصولگرا نوشته بودند اصلاح طلبان نتوانستند در شورایی کاملا یکدست به توافق برسند با رای کامل شهردار انتخاب کنند. حالا همین اتفاق برای بار دیگر تکرار شده است و با تمام فشارها و تهدیدهایی که از بیرون شده و با تمام توصیه‌ها، باز هم شهردار جدید اجماع تمام اعضا را به دست نیاورده و از همین ابتدا سه مخالف در مقابل خود دارد.

بخشی از اعضای شورای شهر تهران از مدیران قدیمی شهرداری تهران هستند و کاملا به مناسبات اجرایی شهرداری مسلط هستند؛ از این جهت زاکانی تا همین الان ۳ رای مخالف را فعلا ذخیره کرده و احتمال دارد به خاطر ناآشنایی او با شهرداری تهران و امور اجرایی، تعداد مخالفانش همچنان افزایش یابد؛ کما آنکه او خود بهتر می‌داند که نه به خاطر تجربه و تخصص بلکه به خاطر نسبت‌های سیاسی به این مقام دست پیدا کرده است.

البته احتساب ۳ رای مخالف در خوشینانه‌ترین حالت است چراکه در همان رای‌گیری نهایی مازیار حسینی ۹ رای کسب کرده بود و این یعنی دست‌کم زاکانی ۹ مخالف در شورای شهر تهران دارد. اگر تهدیدهای بیرونی مورد اشاره چمران را هم محاسبه کنیم، احتمالا این عدد بیشتر خواهد شد.

اصلاح طلبان که با چهره‌هایی مثل نجفی، افشانی و حناچی که مدرک تحصیلی معتبر و سابقه اجرایی طولانی داشتند، نتوانستند در تهران تحول ایجاد کنند. باید دید این پزشک هسته‌ای که تخصصش حضور مداوم در صداوسیما و سایر رسانه‌های جریان اصولگرا بوده، آیا می‌تواند در تهران تغییری ایجاد کند یا این مسئولیت هم برای زاکانی، گذری برای رسیدن به مسئولیت‌های بالاتر است؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
1
انتخاب غیر رسمی یعنی ضدانقلابی عمل کردن و اظهار از عــجــز در یک امر ضروری و آشکار و سلب صلاحیت از خود و رأیی که گرفتن و بی حیائی و خیانت آشکار در مقابل حق الناس و حق الله و ساقط کردن پیمان
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
1
0
حداقل قاتل زنش نیست!
چه فرقی میکند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
1
0
فکر کنم پررویی امثال شماها تمامی ندارد
پررویی نجومی
اگ مردین نظرمو منتشر کنیم پرروهای نجومی
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
1
0
یه خورده تحلیل عاقلانه تر و بدون تعصب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
1
ما که نفهمیدیم ایشان چکاره است؟
به نظر تخصص ایشان ابن الوقت است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان