تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

گیاه پاپیروس در دست هنرمندان مصر باستان

روستای القراموس، در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی قاهره، بزرگترین قطب تولید پاپیروس مصر است. مردم این منطقه با وجود کاهش گردشگر بخاطر شیوع کرونا در تلاش هستند که این سنت فرعونی قدیمی را زنده نگه دارند.

گیاه پاپیروس در دست هنرمندان مصر باستانسعید تاراخان کشاورز و نقاش 60 ساله در خانه روستایی خود در القراموس واقع در منطقه دلتای نیل مصر روی پاپیروس نقاشی کرده است. عکس از [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]

رویداد۲۴  به گزارش الجزیره در مزارع سرسبز وحاصلخیز دره دلتا در کشور باستانی مصرکشاورزان و صنعت‌گران در تلاشند با زنده نگه داشتن سنت فرعونی ساخت پاپیروس امرار معاش کنند.

به گزارش رویداد۲۴ در دهه ۱۹۷۰، یک معلم هنر در روستای القراموس به کشاورزان تکنیک‌های هزاره‌ای را برای تبدیل گیاه به کاغذ مورد نیاز تزئین شده با نقاشی‌ها و متن‌های تزئینی آموزش داد.

به گفته پیشکسوتان این حرفه در القراموس، این روستا و همین‌طور نواحی اطراف آن که در ۸۰ کیلومتری شمال شرق قاهره واقع شده است اکنون اکنون بزرگترین قطب تولید پاپیروس مصر را تشکیل می‌دهد.

پاپیروس که زمانی توسط مصریان باستان به عنوان کاغذ نوشتن استفاده می‌شد، امروزه توسط هنرمندان محلی با خط هیروگلیف، خط عربی و نمایش‌هایی از دوران باستان و طبیعت تزئین شده است تا سوغاتی برای بازدیدکنندگان مشتاق باشد.

اما گردشگری در این کشور در شمال آفریقا از زمان انقلاب ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی توسط گروه داعش در سال ۲۰۱۵ دچار مشکل شده است.

شیوع ویروس کرونا به تضعیف این بخش بیشتر دامن زده است: مصر سال گذشته تنها ۴ میلیارد دلار از درآمد گردشگران برخوردار شد، یک چهارم آنچه پیش از بحران بهداشت جهانی پیش بینی می‌کرد.

به گفته یکی از کشاورزان و هنرمندان به نام سعید تارخان، القراموس اکنون ۲۵ مزرعه دارد در حالیکه این تعداد تا قبل از انقلاب حدود ۵۰۰ مزرعه بوده است.

مرد ۶۰ ساله‌ای درحالیکه نقاشی‌های خود از توت عنخ آمون را نشان می‌داد گفت: "من حدود ۸۰ درصد از کل درآمد خود را از دست دادم-قبلاً ماهیانه ۱۰۰۰ دلار درآمد داشتم و اکنون تقریباً صفر است. "

گیاه پاپیروس، با شاخ و برگ‌های فن دار، در آب رشد می‌کند و می‌تواند به چهار متر (۱۳ فوت) ارتفاع برسد. شکل آن الهام بخش تزئین ستون‌های معابد مصر باستان بود.

برای ساخت کاغذ، کارگران با استفاده از سیم، ساقه‌ها را به نوار‌های نازک برش می‌دهند، که در آب غوطه ور شده و سپس روی هم لایه بندی می‌شوند تا ورق ایجاد شود. ورق‌ها را در یک کمپرسور قرار می‌دهند تا فشرده شوند و کاغذ حاصل قبل از استفاده در آفتاب خشک می‌شود.

پاپیروس تنها منبع درآمد ما است. این چیزی است که من و فرزندانم را تغذیه می‌کند. " تاراخان گفت که در تلاش است تا به سایر محصولات پاپیروس مانند دفترچه‌ها و دفتر‌های طراحی برسد. چند ماه پیش، پسرش محمد یک فروشگاه آنلاین برای فروش مجموعه جدید خود راه اندازی کرد.

این ۳۰ ساله می‌گوید: "در ابتدا، ما به صورت محلی به کسانی که به ما مراجعه می‌کردند می‌فروشیم، اما پس از COVID، ما فکر کردیم که می‌توانیم از طریق اینترنت به افراد بیشتری و حتی خارجی‌ها دسترسی پیدا کنیم. "

پیر تارخان، که در سال ۲۰۱۴ یک انجمن محلی برای صنایع دستی پاپیروس تأسیس کرد، گفت: "ما سعی می‌کنیم متفاوت فکر کنیم تا بتوانیم به کار خود ادامه دهیم. " در تصاویر روز عکس‌هایی از فعالیت مردم مصر باستان را برای زنده نگه داشتن سنت زمان‌های قدیم این کشور یعنی ساخت پاپیروس را ببینید.

پاپیروس مصر باستان
عبدالمبدی موسلام ، 48 ساله ، نی های پاپیروس را از مزرعه خود در روستای القراموس در استان شرقیه می برد. [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]
پاپیروس مصر باستان
عبدالمبدی موسلام ، 48 ساله ، نی های پاپیروس را که در زمین خود در روستای القراموس جمع شده است ، با خود به خانه می‌برد. گیاه پاپیروس ، با شاخ و برگ های فن دار ، در آب رشد می کند و می تواند به چهار متر ارتفاع برسد. [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]
پاپیروس مصر باستان
زنی در کارگاه روستای القراموس پاپیروس را به صورت نوارهای نازک برش می دهد. [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]
پاپیروس مصر باستان
برای ساخت کاغذ ، کارگران با استفاده از سیم ، ساقه ها را به نوارهای نازک برش می دهند ، که در آب غوطه ور شده و سپس روی هم لایه بندی می شوند تا ورق ایجاد شود. [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]
پاپیروس مصر باستان
زنی پاپیروس را با سیم در کارگاه روستای القراموس می برد. عبدالمبدی مسلم مالک کارگاه می گوید: "پاپیروس تنها منبع درآمد ما است. این چیزی است که من و خانواده‌ام با آن امرار معاش می‌کنیم." عکس از [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]
پاپیروس مصر باستان
عبدالمبدی موسلام ، 48 ساله، و یک دستیار نوارهای پاپیروس خیس خورده را قبل از فشرده سازی و خشک کردن آماده می کنند. [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]
پاپیروس مصر باستان
زنی قبل از فشرده سازی و خشک شدن در کارگاه روستای القراموس ، نوارهایی از پاپیروس خیس خورده را برای شکل دادن یک ورق دراز می کند. القراموس اکنون بزرگترین قطب تولید پاپیروس درمصر را تشکیل می دهد. [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]
پاپیروس مصر باستان
کشاورز و نقاش سعید تارخان ، 60 ساله ، در منزل خود روی ورق‌های پاپیروس نقاشی می کند. پاپیروس که زمانی توسط مصریان باستان به عنوان کاغذی برای نوشتن استفاده می شد ، امروزه توسط هنرمندان محلی با خط هیروگلیف ، خط عربی و نمایش هایی از دوران باستان و طبیعت تزئین شده است تا سوغاتی برای بازدیدکنندگان و علاقمندان باشد. [خالد دسوکی/خبرگزاری فرانسه]

منبع: ALJAZEERA

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان