تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

واشنگتن پست: احتمال سقوط کابل بین ۱ تا ۳ ماه دیگر وجود دارد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز چهارشنبه در گزارشی نوشت:امریکا نگران سقوط کامل کابل بین یک تا سه ماه و زودتر از زمانی که سرویس‌های اطلاعاتی امریکا پیش بینی کرده بودند، وجود دارد.

سقوط کابل

رویداد۲۴ در ادامه گزارش واشنگتن پست اضافه شده است شرایط افغانستان از ماه ژوئن و پس از خروج نیرو‌های آمریکایی که سرویس اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده بود ممکن است کابل در ۶ تا ۱۲ ماه آینده بدست نیرو‌های طالبان بیفتد، بحرانی‌تر است.

یک منبع آگاه نزدیک به سرویس اطلاعاتی آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد همه چیز در مسیر اشتباه پیش می‌رود.
بیشتر بخوانید: نهمین ولایت افغانستان هم سقوط کرد/ سفر غنی به مزارشریف همزمان با شدت‌یافتن حملات طالبان
برپایه این گزارش از زمان خروج نیرو‌های خارجی از این کشور خصومت میان نیرو‌های دولت و طالبان تشدید شده است. ابتدا طالبان مناطق روستایی را تحت کنترل حود در آورد سپس به شهر‌های مهم حمله کرد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا همچنان معتقد است برای طالبان غیرقابل اجتناب نیست اگر کابل و یا تمام کشور را به کنترل خود درآورد.

پیشتر رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده بود که تصمیمش مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان قابل مباحثه نیست و با وجود اقداماتِ بی اثر دولت افغانستان از تصمیمی که گرفته متاسف نیست.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: «ما میلیارد‌ها دلار طی ۲۰ سال در افغانستان هزینه کردیم؛ و بیش از ۳۰۰ هزار سربازان افغان را آموزش دادیم و تجهیز کردیم. حالا زمان آن است تا رهبران افغانستان با هم کنار بیایند.»

در این میان «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان اخیرا به «مزار شریف» مرکز ولایت شمالی «بلخ» سفر کرده بود و در جلسه‌ای با مقامات محلی و «عبدالرشید دوستم» معاون پیشین ریاست جمهوری و «عطامحمد نور» فرماندار پیشین بلخ بر روی مراحل تامین امنیت شهر مذاکره کرده بود.

این جلسه یک روز بعد از آنکه طالبان اعلام کرد کنترل «پلخمری» مرکز ولایت «بغلان» که در منطقه استراتژیک راه مزار شریف و کابل واقع شده است را بدست گرفته برگزار شد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، طالبان ادعا می‌کند که هشت مرکز استان را در پنج روز گذشته به کنترل خود درآورده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کابل ، افغانستان
نظرات شما
پیشخوان