تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

بازگشایی مدارس؛ دولت جدید، تصمیم جدید؟

تا شروع سال تحصیلی جدید ۴۰ روز باقی مانده است، اما همچنان تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس روشن نیست.

بازگشایی مدارس؛ دولت جدید، تصمیم جدید؟

رویداد۲۴ البته اگر بازگشایی مدارس را براساس تصمیم وزارتخانه آموزش و پرورش دولت دوازدهم در نظر بگیریم، قرار بر بازگشایی حتمی مدارس است.

موضوعی که در صحبت‌های محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم افتتاحیه پایگاه تجمیعی واکسیناسیون معلمان تاکید شد: «امروز ارزیابی بین المللی این است که از هر طریقی که می‌شود برای بازگشایی مدارس اقدام شود و این ضرورتی بود که خوشبختانه در ستاد ملی مقابله با کرونا منجر به واکسینه شدن معلمان شد و آن‌ها به عنوان سرباز سپاه پیشرفت، آماده می‌شوند که از مهر امسال بار دیگر طنین مهر و محبت را در مدارس آشکار کنند.»

هرچند این صبحت‌ها از سوی خیلی از والدین با واکنش‌های منفی روبه رو شد، برخی از والدین با توجه به اینکه دست کم در همین مورد دلتای ویروس کرونا ابتلای کودکان و نوجوانان نیز بالا بوده خواستار تعطیلی مدارس و آموزش آنلاین هستند.

حالا، اما دولت دوازدهم و طبعا وزارتخانه آموزش و پرورش آن رو به پایان است و کسی نمی‌داند که در دولت جدید تصمیم‌ها چگونه خواهد بود.

حسین باغ گلی، استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشکده فردوسی مشهد و مدیر مجموعه مدارس امام رضا علیه السلام در مشهد گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم است، باغ گلی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و از فعالان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی است، با این حال اظهار نظری از او درباره این مساله جایی منتشر نشده و هنوز کسی نمی‌داند حسین باغ گلی چه نظری درباره آینده بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو دارد.

وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

علاوه بر وزیر آموزش و پرورش، از جمله وزرایی که قطعا رای تاثیرگذاری در خصوص بازگشایی مدارس دارد، وزیر بهداشت و درمان است. در دولت دوازدهم سعید نمکی، سکاندار وزارت بهداشت نیز از موافقان بازگشایی و آموزش حضوری بود.

وزیر بهداشت در همین خصوص درباره نگرانی خانواده‌ها به دنبال بازگشایی مدارس و واکسینه نشدن دانش آموزان گفت که در هیچ جای دنیا واکسیناسیون دانش‌آموزان را نداریم و به عنوان گروه‌های هدف در نظر گرفته نشده اند، اما تنها واکسنی که برای گروه سنی ۵ تا ١٨ سال جواب داده، پاستور است که اگر پاسخ مناسب از آن بگیریم می‌توان از این واکسن استقاده کنیم.


بیشتر بخوانید: دانش آموزان در آموزش مجازی فقط ۶۰ درصد مطالب را یاد می‌گیرند/ ترک تحصیلی‌های فراوان در دوران پساکرونا


مهم‌ترین سوالی که این میان وجود دارد، میزان و شدت خطر ابتلای دانش‌آموزان است. معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره این موضوع می‌گوید: مطالعات نشان داده انتقال ویروس در بین کودکان خیلی کمتر است، اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسال و بر عکس بیشتر است.

به گفته علیرضا رئیسی بچه‌ها وقتی درگیر ویروس می‌شوند بی علامت هستند. این اتفاق دو علت دارد اول اینکه انباشت ویروس در بدن بچه‌ها کم است، زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها بسیار بالاست و مرتبا بدن آن‌ها در حال ساخت آنتی بادی است. بنا براین ایمنی بدن کودکان همیشه از بدن بزرگسالان بیشتر است.

او می‌گوید: باید به محض بروز علائم در بدن یک دانش آموز بلافاصله باید به مراکز بهداشت و سلامت اطلاع رسانی شود و به جز دانش آموز، والدین او نیز مورد تست قرار بگیرند. اتفاقا کسانی که در خطرند بزرگسالان و معلمان هستند. چون سیستم ایمنی پایینی دارند.

اظهارنظری جدید از کمیسیون بهداشت و درمان

این میان، اما عصر دیروز خبر قابل تاملی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان منتشر شد. سید جلیل میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با فارس، با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان برای جمع‌بندی و ارائه نظرات کارشناسی به ستاد ملی مدیریت کرونا برای مهار موج پنجم بیماری کرونا، گفت: در جلسه‌ای که در پی دستور رئیس مجلس تشکیل شد، با حضور میهمانانی از وزارت بهداشت، هلال احمر، دستگاه‌های امنیتی، دانشگاه‌های علم پزشکی و نیرو‌های مسلح، نقطه نظرات کارشناسی در خصوص راهکار‌های مقابله با موج پنجم کرونا و مهار این بیماری دریافت شد و در جلسه دیروز با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، این راهکار‌ها و نقطه نظرات جمع‌بندی شد.

او تاکید کرد: اعضای کمیسیون در خصوص بازگشایی مدارس معتقدند که باید تجدیدنظر صورت گیرد و بهتر است تا زمان پوشش صد درصدی واکسیناسیون این اقدام به تاخیر بیفتد.

با این تفاسیر باید منتظر ماند تا روزی که وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم سکان وزارتخانه آموزش و پرورش را در دست بگیرد و مشخص شود که آیا تصمیم بر بازگشایی مدارس بر مدار قبلی و تاکید بر آموزش حضور می‌چرخد یا اینکه در دولت جدید زنگ مدارس همچنان آنلاین زده می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آموزش و پرورش ، مدارس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان