تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

باورهای نادرست درباره قانون مهریه

مبحث مهریه همیشه یکی از پرچالش‌ترین مباحث در حوزه‌های حقوقی بوده و هست. به همین خاطر با گسترش مشکلات مختلف در مباحث مهریه تفکرات اشتباه رایج در مورد پرداخت مهریه بر اثر ناآگاهی در ذهنیت افراد به وجود می‌آید.

قانون پرداخت مهریه

رویداد۲۴ پرونده‌های مربوط به پرداخت و یا عدم‌پرداخت مهریه بخش زیادی از پرونده‌های دادگستری را به خود اختصاص داده‌اند.

  • محرومیت از مهریه در صورت خیانت زن به مرد

اولین و مهم‌ترین اشتباه رایج در خصوص پرداخت مهریه در این است که گاهی افراد با خود فکر می‌کنند و به دیگران نیز انتقال می‌دهند که اگر زن به مرد خود خیانت کند دیگر استحقاق دریافت مهریه ندارد و از دریافت مهریه محروم می‌شود. در حالی‌که در هر شرایطی مهریه به زن تعلق می‌گیرد حتی اگر زن به شوهر خیانت کند و این خیانت به اثبات برسد.

  • زن باکره مستحق دریافت مهریه نیست

زن به محض عقد، مالک کل مهریه می‌شود و اگر زن باکره باشد نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. در‌صورتی‌که در دوران عقد نزدیکی صورت گرفته باشد زن مالک کل مهریه می‌‌شود.

قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰

این‌طور نیست که مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه قابل وصول باشد؛ چرا که اگر شوهر مالی برای توقیف داشته باشد یا هر زمان متمکن شود باید مازاد بر ۱۱۰ سکه را نیز پرداخت کند.

مهریه از پدر‌شوهر قابل مطالبه نیست مگر این‌که خود پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه شده باشد.

مهریه زن متوفی به وراث ایشان به ارث می‌رسد. از آن‌جایی که ماهیت مهریه، طلب است، بنابراین پس از فوت زن هم، این حق به وراث ایشان مثل پدر و مادر زن می‌رسد و آن‌ها می‌توانند مهریه دخترشان را از داماد مطالبه کنند.

مهریه نامتعارف مثل هزار شاخه گل رز قابل تبدیل به پول‌نقد نیست. طبق قانون شوهر باید همان مال یعنی گل رز را بدهد، مگر این‌که طرفین به گونه‌ای دیگر تراضی کنند. بدین صورت شوهر می‌تواند از پرداخت وجه‌نقد بابت مهریه خودداری کند و این حق قانونی اوست. درحالی که بسیاری از خانم‌ها به اشتباه گمان می‌کنند می‌شود شوهر را به پرداخت قیمت روز گل‌ها محکوم کنند.

طبق قانون جدید مهریه اگر بعد از عقد مهریه افزایش پیدا کند قابل استناد نیست و اگرچه بعد از عقد طرفین به این توافق برسند که مهریه را بیش‌تر یا کم‌تر کنند و حتی برای این مورد سندی را هم تنظیم کنند، باز هم به عنوان مهریه اصلی قلمداد نمی‌شود و ارزش و اعتبار مهریه اولیه را ندارد.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان