تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

علت توقیف حساب بانکی و روش های رفع آن

استفاده از حساب بانکی و واریز پول به بانک و استفاده از حساب در کنار تمام مزایای استفاده از آن، ممکن است دردسرهایی نیز داشته باشد. مسدود شدن حساب بانکی یکی از مشکلاتی است که افراد در این زمینه با آن سر و کار دارند.

مسدودی حساب بانکی و چگونگی رفع آن

رویداد۲۴ در عصر حاضر با گسترش روزافزون فناوری‌هایی نظیر اینترنت استفاده از حساب‌های بانکی بسیار متداول شده است و دیگر کم‌تر کسی را مشاهده می‌کنید که، پول‌نقد همراه خود داشته باشد در این مطلب به موضوع نحوه رفع مسدودی حساب بانکی می‌پردازیم.

موارد متداول مسدودی حساب بانکی چیست؟

از جمله مواردی که موجب مسدود شدن حساب‌بانکی می‌شود عبارت‌اند از:

  • مسدودی حساب‌بانکی به‌خاطر ضمانت وام: افرادی که ضامن وام شده‌اند، در‌صورتی‌که فرد وام‌گیرنده نتواند اقساط خود را پرداخت نماید، حساب ضامن مسدود خواهد شد.
  • مسدودی حساب‌بانکی به خاطر چک‌بلامحل: حساب افرادی که چک بلامحل کشیده‌اند، به مدت ۷ سال از تاریخ آخرین چک برگشتی مسدود خواهد شد.

به‌طور‌کلی می‌توان گفت که مسدودی حساب‌های اشخاص صرفا منوط به دستور صریح مراجع‌قضایی است.

رفع مسدودی حساب بانکی توسط چه مراجع قضایی امکان پذیر است و چه قدر به طول می انجامد؟

مراجع قضایی هم‌چون مراجع دادسرای عمومی و انقلاب، قضات دادگاه‌های حقوقی و کیفری و نیز قضات شعب اجرای احکام دادگاه‌‌های حقوقی، هم‌چنین دادسرا‌های عمومی و انقلاب می‌توانند نسبت به مسدودی حساب‌بانکی اقدام کنند.

اما پس از این‌که علت مسدودشدن حساب را از مراجع‌قضایی برطرف کردید، از سمت همان مرجع بایستی دستور رفع مسدودی حساب را دریافت کنید. سپس بر‌حسب مورد به اداره‌ی حقوقی بانک مربوطه مراجعه کرده و انسداد حساب خود را برطرف کنید.

نکته‌ی قابل ذکر این است که رفع مسدودی حساب به دو‌صورت دستی و سیستمی انجام می‌گردد. رفع مسدودی به صورت سیستمی معمولا حدود یک‌ماه زمان می‌برد.

در شکایت‌های کیفری در صورت مسدودی حساب، بعد از تحقیق از بانک مربوطه درخصوص مرجع صادر‌کننده دستور مسدودی، حضور سریع و موثر در دادسرا و شعبه مسدود‌کننده بسیار مهم است.

چه اشخاص و مراجعی صلاحیت مسدودکردن یا کسب اطلاع از حساب‌جاری مشتریان را دارند؟

  • دستوری که توسط مراجع‌قضایی صادر شده است.
  • دستوری که به‌صورت مستقیم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.
  • اگر مشتری تقاضا کند.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان