تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی عنوان کرد

دو مسئله مهم در حوزه اعتیاد در انتظار تصمیم ستاد مبارزه با مواد مخدر

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بر بازبینی اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: معتقدم نیاز است تا اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی در کشور بازبینی شود و در این بین حتما آسیب‌هایی چون اعتیاد، طلاق و خشونت در رتبه‌های بالاتری نسبت به گذشته قرار خواهند گرفت.
رویداد۲۴معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بر بازبینی اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: معتقدم نیاز است تا اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی در کشور بازبینی شود و در این بین حتما آسیب‌هایی چون اعتیاد، طلاق و خشونت در رتبه‌های بالاتری نسبت به گذشته قرار خواهند گرفت.

محسن روشن‌پژوه با بیان آنکه شبکه تحقیقات سلامت روان در حدود پنج سال گذشته با استفاده از نظر صاحبنظران و گروه‌های مرجع، اولویت‌های آسیب‌های اجتماعی در کشور را استخراج و طبقه‌بندی کرد، گفت: به نظر می‌رسد که آن لیست نیاز به بازبینی دارد؛ هر چند آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، خشونت و ... همواره در اولویت‌های رسیدگی کشور قرار دارند، اما معتقدم رتبه آنها حتما تغییر خواهد کرد و در مرتبه بالاتری از اولویت قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه به برگزاری همایش آسیب‌های روانی اجتماعی و اعتیاد اشاره کرد و افزود: این همایش از روز چهارشنبه آغاز و به مدت دو روز ادامه خواهد یافت که طی آن این بازبینی‌ها صورت خواهد گرفت و بر اساس آنها برای مداخله بهتر برنامه ریزی خواهیم کرد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه علت تغییر اولویت‌بندی‌ها را وضعیت حاکم بر جامعه دانست و تشریح کرد: زمینه‌هایی که باعث بروز آسیبی چون اعتیاد در کشور می‌شوند در جامعه ما وجود داشته و در کنار آن شاهد تغییراتی در الگوهای خانوادگی، فردی، فضاهای فرهنگی و رسانه‌ای، روابط فرزند و خانواده بوده و علاوه بر آن مشکلات، محدودیت‌ها و استرس‌های محیطی نیز همگی زمینه‌های بروز آسیب‌هایی چون اعتیاد و خشونت را بیش از پیش در جامعه فراهم می‌کند.

منوچهر روشن پژوه ادامه داد: چنانچه بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را به شکل یک شبکه علیتی بررسی کنیم، خواهیم دید که تمامی عوامل ذکر شده زمینه‌های مشترک بروز آسیب‌های متعدد در جامعه هستند و باعث گرایش افراد به آسیب‌های متعددی چون اعتیاد، خشونت، رفتارهای انحرافی، طلاق و ... می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای مثال وقتی فضای فرهنگی کشور مدام بر طبل رقابت و مدرک‌گرایی بکوبد و جامعه همواره خواهان نتیجه‌های زودهنگام باشند و این فضا در جامعه تبدیل به جو غالب شود، استرس و اضطراب بر جامعه مستولی و سپس فرد بر مسائلی چون مصرف داروهای محرک و ... گرایش می‌یابند.

به گزارش ایسنا، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در خصوص زمان اعلام نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد نیز اظهار کرد: به عنوان مجری این پیمایش ملی نتایج طرح را به طور تمام و کمال در اسفندماه سال گذشته به ستاد مبارزه با مواد مخدر تحویل دادم و به عنوان مجری پروژه اجازه انتشار نتایج را ندارم و انتشار آن بر عهده بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر است که همچنان در انتظار اعلام نظر این دو نهاد هستیم.

روشن‌پژوه در خصوص وضعیت واگذاری مراکز ماده 16 (کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری) از ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی نیز گفت: مقدمات الگویی چارچوبی و مفهومی معطوف به الگویی شبیه به «دادگاه درمان مدار» را در کشور فراهم کردیم و برای اجرایی کردن آن منتظر انعقاد تفاهم‌نامه و زمینه‌های این تفاهم میان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم که هنوز زمان قطعی آن اعلام نشده است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان