تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۰

اثبات جرم از طریق پیامک ممکن است؟

اثبات یک جرم در فضای مجازی، با اثبات همان جرم در فضای حقیقی متفاوت است.

 اثبات جرم از طریق پیامک

رویداد۲۴ با تغییر فضای ارتکاب جرم، دلایلی که برای اثبات وقوع جرم مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز تغییر می‌کنند.

آیا پیامک در دادگاه دلیل محسوب می‌شود؟

پاسخ به این پرسش منفی است. متن اس‌ام‌اس و پیامک، دلیل محکمه‌‌پسند و مدرک محسوب نمی‌شود. مدرک به‌عنوان چیزی است که دادگاه می‌تواند برمبنای آن حکم صادر کند.

این پیامک‌ها تنها می‌توانند به علم قاضی کمک کنند. در واقع پیامک یک اماره است. منظور از اماره، اوضاع و احوالی است که در نظر قاضی دلیل بر امری شناخته می‌شود.

در واقع امارات، ذهن قاضی را هدایت می‌کنند و نوعی نشانه بر وقوع جرم تلقی می‌شوند. کاربرد پیامک هم همین است. قاضی نمی‌تواند به استناد متن چند پیامک، فردی را محکوم کند. اما این پیامک‌ها در کنار سایر دلایل، می‌توانند نقش مهمی را در سرنوشت دعوا ایفا کنند.

نحوه اثبات جرم از طریق پیامک

پیامک‌ها برای قاضی نشانه‌ای بر صحت گفتار شاکی تلقی می‌شوند. اما پیامک به تنهایی برای اثبات جرم یا حق کفایت نمی‌کند. حتما باید پیامک‌ها ضمیمه دلایل دیگری قرار گیرند تا بتوانند در اثبات موضوع کمک کنند.

علاوه‌بر پیامک‌ها مستندات دیگری مانند شهادت شهود، اقرار مرتکب، اسناد، تحقیقات محلی، سوگند، کارشناسی و … باید به‌عنوان دلیل ارائه شوند.

اصولا قضات، پیامک را دلیل نمی‌دانند و به استناد آن حکم صادر نمی‌کنند. چنان‌چه قاضی بدون این‌که در کنار پیامک‌ها ادله‌ محکمه‌پسندی وجود داشته باشد رای صادر کند، امکان نقض این رای در مراحل بالاتر تجدیدنظر‌خواهی و فرجام‌خواهی، وجود دارد.

اثبات توهین پیامکی به چه صورت است؟

یکی از جرایم پیامکی که به وفور انجام می‌شود، توهین است. در حال حاضر افراد به راحتی برای یک‌دیگر الفاظ رکیک را نوشته و با یک کلیک برای دیگری ارسال می‌کنند.

بعضا افراد احساس می‌کنند که در بستر فضای مجازی، امکان شناسایی آن‌ها وجود ندارد. در حالی‌که چنین نیست. توهین پیامکی قابلیت پیگیری دارد و مجرم بسته به نوع جرم خود، به مجازات تعیین شده در قانون محکوم می‌شود.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان