تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵

۳۰درصد غذای مصرفی مردم ایران، اضافی است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:۳۰ درصد غذای مصرفی مردم ایران اضافه است.
رویداد۲۴-معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:۳۰ درصد غذای مصرفی مردم ایران اضافه است.
رضا ملک‌زاده در نشست خبری با بیان اینکه ۳۰ درصد غذای مصرفی مردم ایران بالاخص نان و برنج اضافه است، گفت: مهم‌ترین علت بیماری‌های مزمن در رأس آن‌ها سکته قلبی و مغزی رژیم غذایی است و رژیم غذایی در ایران به گونه‌ای است که مردم بیش از نیاز بدن‌شان مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر رژیم غذایی٬ تحرک بدنی کم و عدم انجام ورزش موجب چاقی در افراد می‌شود که طبق آمار حدود ۶۷ درصد ایرانی‌ها دچار اضافه وزن هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه میزان دیابت در ایرانیان رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: طبق آمار به دست آمده حدود ۱۰ درصد مردم ایران دیابت دارند و ۲۵ درصد نیز در ۱۰ سال آینده دچار دیابت می‌شوند.

ملک‌زاده با اشاره به این موضوع که فشارخون نیز در جمعیت ایرانی‌های بالاتر از ۵۵ سال سن، بالا است، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت بالای ۵۵ سال ایرانی‌ها دارای فشارخون هستند و در حدود ۴۰ درصد ایرانی‌ها نیز دچار چربی خون هستند.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از بیماری سکته‌های قلبی و مغزی در تغذیه نامناسب است، افزود: طبق آمار مصرف نمک در ایرانی‌ها بالا است و در حالی که باید میزان مصرف مجاز نمک برای هر فرد 2.5 گرم در روز باشد، ۹ گرم نمک مصرف می‌کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید شیوه صحیح زندگی را ترویج دهیم، گفت: ۳۵ درصد سرطان‌ها به خاطر چاقی و پرخوری است و در این زمینه نیاز به کار داریم که شیوه صحیح زندگی را ترویج دهیم که بخشی از این مسئولیت بر عهده رسانه‌ها است.

وی با بیان اینکه طبق آمار، در خصوص سرطان از متوسط جهانی پایین‌تر هستیم، ادامه داد: عددی که در دنیا است به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در جهان ۱۸۵ مورد سرطان وجود دارد که در ایران این میزان ۱۴۰ نفر است و با توجه به اینکه جامعه ما رو به سمت پیری در حال حرکت است و توجه به این موضوع که با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد، باید در این زمینه آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، گفت: ۳۵ درصد سرطان‌ها با چاقی رابطه دارد و برخی از سرطان‌ها نیز با واکسن بهبود می‌یابد. همچنین یکی از دلایل اصلی و موثر در سرطان‌ها مصرف تریاک و موادمخدر است، به خصوص در افرادی که دارای ۴۰ سال هستند و همین امر باعث می‌شود که میزان شیوع سرطان در این افراد افزایش یابد، به طوری که طبق آمار سرطان مری در افرادی که تریاک مصرف می‌کنند تا 2.5 برابر افزایش می‌یابد. همچنین سرطان معده در این افراد تا سه برابر و به ترتیب لوزالمعده و مثانه 3.5 و ۴ برابر افزایش می‌یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزود: بر اساس آمار میزان ابتلای مردان به سرطان معده و در زنان سرطان سینه بالا است و این آمار بر اساس آمار نشان می‌دهد که سرطان معده در شمال‌غرب کشور بیشتر از مناطق جنوب کشور است، به طوری که در شمال‌غرب و در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌غربی و شرقی در هر صدهزار نفر ۵۰ نفر به سرطان معده مبتلا هستند، در حالی که در بوشهر این میزان به پنج نفر در صدهزار نفر می‌رسد.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه بودجه پژوهشی کم است، خاطرنشان کرد: بودجه پژوهشی در برنامه پنجم قرار بود تا ۳ درصد درآمد ناخالص ملی باشد و آنچه که عملا تحقق یافته زیر نیم درصد درآمد ناخالص ملی بود و این بودجه عملا کافی نیست و نمی‌تواند نیازهای ۵۵ هزار دانشجوی PHD و نزدیک به ۵۰ هزار دکترای تخصصی را که هر کدام پایان‌نامه دارند برآورده کند و امید است در برنامه ششم این بودجه افزایش یابد.

وی در خصوص مقالات علمی و وضعیت آن‌ها در جهان گفت: طبق آمار سایت‌های معتبر، ایران با انتشار ۴۱ هزار مقاله ملی در دنیا مقام ۱۶ و در منطقه و کشورهای اسلامی رتبه اول را در تولید مقالات علمی دارد که از نظر کیفی هم می‌توان گفت ایران با ۱۰۰ هزار ارجاع با یک اختلاف بالا از کشورهایی نظیر ترکیه و رژیم اشغالگر هم جلوتر است. البته در مورد کاربردی بودن مقالات می‌توان اشاره کرد که در همه جهان تنها مقدار محدودی از مقالات مثلا در حدود ۲۰ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این تعداد مقاله، مقاله‌هایی که به محصول تبدیل شوند هم باز کاهش می‌یابد.

این مسئول افزود: ما در خصوص سلامت بانوان عملکرد خوبی داشته‌ایم، به طوری که میزان مرگ و میر در مادران ما از کشور آمریکا کمتر بوده است ولی در بیماری غیرواگیر و سوانح و حوادث عملکرد خوبی نداشته‌ایم که امیدواریم با همکاری نیروی انتظامی و وزارت راه بتوانیم در راستای کاهش میزان مرگ و میر اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۲ درصد مرگ و میر در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و معلولیت‌ها است، اظهار کرد: از این بین تقریبا 50 درصد بیماری‌های غیرواگیر مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی است که این مهم تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است.

ملک‌زاده افزود: آمار سنی بروز سکته‌های قلبی و مغزی در ایران پایین است و در حدود ۱۰ سال پایین‌تر از معیار جهانی است و از مهم‌ترین عوامل در این حوزه می‌توان به چاقی، دیابت و عدم تحرک فیزیکی اشاره کرد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان