تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
رئیسی در صحن علنی مجلس:

بنای دولت عمل به وعده‌هاست/ همه برنامه‌ام چند صفحه‌ای که به مجلس ارائه کردم، نبود

رئیس جمهور گفت: اعتماد باید بازسازی شود و بازگشت این اعتماد در گروی عمل به وعده‌هاست. بنای بنده به عنوان خدمتگزار و دولت، آن است که به وعده‌ها عمل کنم.

بنای دولت عمل به وعده‌هاست/ همه برنامه‌ام چند صفحه‌ای که به مجلس ارائه کردم، نبود

رویداد۲۴ سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: تشکر می‌کنم از همه موافقان و مخالفان چه آنانی که نقطه نظرات خود را مطرح کردند و چه آنانی که در جلسات بعد نظرات خود را مطرح می‌کنند. یکی از مشکلات ما به غیر از مشکلات معیشت و کسب و کار، مسأله مهم اعتماد است. این اعتماد باید بازسازی شود و بازگشت این اعتماد در گروی عمل به وعده‌هاست. بنای بنده به عنوان خدمتگزار و دولت، آن است که به وعده‌ها عمل کنم. شما نیز در مجلس مساعدت کنید که دولت موفق شود به وعده‌هایش عمل کند؛ بنابراین بدانید من هم در دوره انتخابات و هم پس از انتخابات بنا بر عمل کردن به وعده‌ها داشتم. من به آنچه عرض کردم، اعتقاد دارم و از خدا برای عمل به وعده‌ها مدد می‌گیریم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر کسی تصور می‌کند که این وعده‌ها برای هیجان ایجاد کردن در انتخابات بوده است، باید گفت خیر این چنین نبوده است.

وی بیان کرد: نکته دوم درباره نظرات برخی از نمایندگان نسبت به برنامه بود، آنچه که من تقدیم مجلس کردم، عزیزان فرمودند خلاصه باشد بنابراین همه برنامه من این چند صفحه‌ای که به مجلس ارائه کردم، نبود.

رئیسی گفت: برنامه کوتاه‌مدت داریم که حدود ۶۰ تا ۶۵ صفحه است که برنامه آنی و کوتاه‌مدت است با محوریت مسائل پیش روی دولت مانند بازار سرمایه، کرونا و کسری بودجه که در محضر مقام معظم رهبری نیز عرض کردم که آن یک برنامه فوری و کوتاه‌مدت است. برنامه دولت سیزدهم با سی مسأله کشور که برخی از این مسائل بخشی نیست؛ هم مسائل درست روشن شده و هم راهکار‌های برون رفت از این مشکلات احصا شده است؛ بنابراین قرار نبود در این مختصر به آنچه که باید، پرداخته شود. برنامه کامل به زودی ارائه خواهد شد و در جریان قرار خواهید گرفت.

وی افزود: سند تحول در دولت مشروح‌تر و متنوع‌تر است که گستره دولت را در بر می‌گیرد. مسأله بعد مسأله مسئولیت هر کدام از اعضای دولت و تیم اقتصادی است. هرکسی دارای مسئولیتی است و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشد. وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صمت همه مسئولیت دارند، اما این جمع یک همکاری و هماهنگی نیازمندند؛ بنابراین نسبت به سفره مردم همه دولت مسئولیت دارد نه یک فرد خاص.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی ما یک کار هماهنگی کنار کار اقتصادی تعریف کردیم و یک همکاری و هم‌افزایی را رقم خواهیم زد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه درخصوص بانکداری که در صحبت‌های نمایندگان اشاره شد، بیان کرد: مساله بانک‌ها بسیار محوری است و ما باید این مساله را حل کنیم، ما برای موضوع بانک‌ها و مسائل بانکی که چه بانک‌های خصوصی و غیرخصوصی راهکار‌هایی را بررسی کردیم حتما وزیر محترم و رئیس کل بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی با مشورت به راهکاری برسیم که بیاید در عرصه اقدام و عمل اجرایی شود. ما حتما باید نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحب نظران اقتصادی اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از حالت توصیه کننده باید خارج شود و یک جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارت با پیگیری‌های جدی همراه شود و مشخص شود که نظارت فقط توصیه نیست، از جمله کار‌هایی است که باید انجام شود.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: نسبت به صندوق‌های بازنشستگی شما خوب می‌دانید در این حوزه چه خبر است و اگر بودجه‌ای که اختصاص داده می‌شود، تخصیص داده نشود چه وضعیتی خواهند داشت. قرار بود این صندوق‌ها چه جایگاهی داشته باشد و اکنون در چه وضعیتی است این هم ان شاء الله با همکاری دولت و مجلس و همینطور مشورت صاحب نظران برطرف خواهد شد.

وی افزود: نسبت به شاخص‌های اقتصادی بعضاً تردید یا ابهام وجود دارد، شاخص‌های اقتصادی برای اندازه‌گیری حتما نیازمند بازنگری جدی است، شاخص اول باید اصلاح و بعد راستی‌آزمایی شود که مشخص شود این شاخص‌ها می‌تواند مورد بهره‌برداری مجلس و دولت و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور درخصوص حضور بانوان در دولت بیان کرد: مساله حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمندی که وجود دارد حتما دولت این را مورد توجه قرار خواهد داد و استفاده از ظرفیت بانوان که نقش‌آفرینی آن‌ها در دولت می‌تواند برای دولت کارساز باشد، امری است که از آن غفلت نکردیم و نخواهیم کرد. استفاده از حضور بانوان به وزرا یا حضور در کابینه خلاصه نخواهد شد بلکه در جای جای کشور به عنوان زنان نقش‌آفرین نقش خواهند داشت.

وی همچنین گفت: نسبت به عزیزان اقوام در استان‌ها من همین جا عرض می‌کنم که ما باید واقعا از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد در اهل سنت و ما در این حوزه مورد سوال هستیم؛ اگر یک خانواده عزیز و نیازمند وجود داشته باشد تفاوتی ندارد که اهل سنت باشد یا شیعه ما در همه حال نزد خداوند متعال مورد سوال هستیم. اگر یک جوان برومند با تحصیلات و دانش در یک گوشه کشور بیکار باشد چه فرقی دارد از این قوم باشد و این گویش یا از آن قوم و آن گویش. همه مردم ما از همه قومیت‌ها باید مدنظر باشند و ما نسبت به همه آن‌ها مسئول هستیم چه کسانی که به این دولت رأی دادند یا کسانی که رأی ندادند. حتی ایرانیان خارج از کشور دولت نسبت به آن‌ها تکلیف دارد و این‌ها حقوقی دارند که دولت باید تکلیف خود را انجام دهد؛ همچنین برای آن‌ها این اطمینان را ایجاد کند که امن‌ترین جا برای سرمایه‌گذاری ایران است. نسبت به ایرانیان خارج از کشور مساله امنیت و حقوق اساسی آن‌ها مورد توجه است لذا وزارت خارجه و شورای عالی ایرانیان دنبال کند که این‌ها بدانند ارتباط، حضور و سرمایه‌گذاری‌شان در کشور بهتر از خیلی جا‌های دنیا خواهد بود.

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص کابینه پیشنهادی، گفت: نکته دیگری که می‌خواهم عرض کنم، نسبت به اعضای کابینه من عرض کردم که در این سامانه‌ای که ما فعال کردیم خیلی از اسامی را بار‌ها تکرار کردند منتها دو وزارت خانه که شاید مردم کمتر از آن‌ها اطلاع داشته باشند؛ وزارت اطلاعات و وزارت دفاع شرایط غیر از این رقم خورد. اما در موارد دیگر بعضی از اسامی را ما ۵۰ – ۶۰ بار تکرار داشتیم به عنوان مثال درخصوص آقای زلفی‌گل یا آقای عبدالملکی تکرار شده است یا مثلا نسبت به آقای دکتر عین اللهی هم همینطور که بیش از ۵۰ بار اسم ایشان مطرح شده است که ایشان از چهره‌های انقلابی و کارشناس هستند و جامعه پزشکی که با من در ارتباط بود نسبت به شخصیت انقلابی و دلدادگی ایشان نسبت به انقلاب و نظام و دفاع از ارزش‌ها ایستادگی کند مورد نظر بسیاری بود.

وی افزود: در مورد سابقه ایثارگری فرمودید آقایان نمی‌خواهند که ریا شود، ولی آقایان از ایثارگران یا خانواده‌های شهدا هستند.

رئیسی در ادامه ابراز داشت: نسبت به برنامه من جهت اطلاع آقای دکتر بحرینی که ایشان هم صاحب نظر اقتصادی هستند، عرض کنم که برنامه‌ها هم کیفی است هم به صورت کمی قابل پایش و اندازه گیری است یعنی هم برنامه مشخص شده هم مسئول برنامه هم زمان برنامه و ... دلمان می‌خواهد این مطالبه گری از ناحیه نمایندگان محترم دنبال شود به نحوی که ما در این دوره آزمون و خطا نداشته باشیم.

رئیس‌جمهور در رابطه با قانون شفافیت گفت: در رابطه با شفاف‌سازی اموال و دارایی‌ها هنگامی که به قوه قضائیه آمدم این توفیق را پیدا کردم در رابطه با اموال و دارایی‌ها آیین‌نامه‌ای بنویسیم البته گفته شد قانون ابهام دارد که گفتیم رفع اتهام صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه هم تصویب کردیم سامانه را هم تصویب و راه‌اندازی کردیم و بسیاری از مسئولان اموال خودشان را ثبت کردند و انشاالله در مجلس هم آقای قالیباف خواهند گفت این اشکالات برطرف شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: در خصوص دارایی‌هایم عزیزان مطلبی گفتند آقایانی که اینجا چنین مطلبی را مطرح کردند به طور مداوم مکرر در زمان انتخابات از من سوال شد و من آن زمان اعلام کردم.

وی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه باید اموال خودش را به رهبری اعلام می‌کرد که من اولین کسی بودم که این کار را اجرا کرد، اولین کسی بودم این کار را انجام داد و به عنوان اجرای قانون اقدام کردم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت هوشمند و مسئله شفاف‌سازی همان‌طور ملاحظه فرمودید جزء برنامه‌های دولت است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: در تمام حوزه‌ها غیر از امنیت باید شفافیت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید برای نمایندگان شفاف‌سازی صورت گیرد و می‌توان سامانه جامعی را راه‌اندازی کرد بنادر و گمرکات، وزارت اقتصاد و دارایی، مالیات، سیستم بانکی و یک سامانه جامعه‌ای که اگر فعال شود بسیاری اعلام وضعیت کنند که بهترین ناظرین در این زمینه در مجلس شورای اسلامی هستند.

رئیس‌جمهور گفت: نکته دیگری که عزیزان اشاره کردند مسئله منابع طبیعی بود و اراضی که دولت مدعی مالکیت آن‌ها است شما اقدامات بنده حقیر را در دستگاه قضایی شاهد بودید که در مسئله حفظ منابع طبیعی و محیط زیست دنبال کردیم، اما امروز حفظ منافع منابع طبیعی به عنوان ذخیره کشور و حفظ محیط‌زیست در دستور کار دولت با محوریت کار وزارتخانه‌های مربوطه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیسی با اشاره به بیماری کرونا گفت: مسئله بعدی تولید واکسن بود، در این مسئله من در رابطه با مدیریت کرونا هم عنوان کردم مسئله سلامت برای ما بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: تولید واکسن داخلی مسئله ماست، اما همزمان با افزایش تولید واکسن داخلی ما باید ظرف مدت کوتاهی قضیه واکسیناسیون عموم مردم را اجرایی و عملیاتی کنیم این کار امکان‌پذیر است و پیگیری‌های خود بنده از طریق خارج از کشور و دکتر مخبر معاون اول محترم کار دنبال می‌شود وزارت امور خارجه هم آن‌ها را دنبال می‌کند.

رئیسی گفت: واردات واکسن را در دستور کار روزانه قرار می‌دهیم تا ظرف مدت کوتاهی تا موقع رسیدن فصل سرما آن‌ها را عملیات اجرایی کنیم.

رئیسی اظهار کرد: اگر وزیری معرفی شد، مسئولیت آن با گروهی نیست که او را معرفی کرده است؛ شناخت نسبت به شخصیت و توانایی آن فرد دارای اهمیت است. امیدواریم که در عرصه عمل و اجرا احساس مردم این باشد که به آنچه که گفتیم پایبنیدم و بخش‌های مختلف و مردم که به این دولت امید بستند، بدانند که امروز سمت و سوی دولت صادقانه است.

وی با بیان اینکه برخی از اقدمات ممکن است زمان‌بر باشد، گفت: اصلاحیه برنامه سال ۱۴۰۰ بسیار مهم است و در برنامه سال ۱۴۰۱ بسیاری از معضلات ما نباید وجود داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: مسأله بورس و سهام عدالت در دستور کار است. ما با همکاری مجلس این موضوع را دنبال خواهیم کرد. همه مناطق خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان به صورت خاص حتماً مورد توجه دولت است و استاندار ویژه انتخاب خواهیم کرد تا به صورت متناوب در دولت حضور داشته باشند.

وی افزود: یارانه‌ها قانون است و ما باید قانون را اجرا کنیم مگر اینکه پیشنهاداتی برای اصلاح قانون وجود داشته باشد. آقایان و خانم‌های گرامی حق شماست طرح دادن به مجلس، اما من توصیه می‌کنم که بسیاری از این طرح‌ها اگر با همکاری دولت باشد، هم دغدغه شما رفع می‌شود و هم کار با مشکل مواجه نخواهد شد. ما به همه استان‌های کشور و به همه اقوام و گویش‌ها احترام می‌گذاریم و معتقدیم در همه مناطق، نخبگانی هستند که در جای جای مناطق باید از حضور آن‌ها استفاده شود.

رئیسی گفت: رای نمایندگان قطعا پشتوانه بهتری برای انجام وظیفه خواهد بود و پشتوانه ارزشمندی برای قوت دولت است.

وی در پایان گفت: در ضمن در حین صحبت صبح و الان اگر اسم برخی آقایان به زبانم آمد و اسم برخی را نبردم قصدم ابراز ادب به برخی افراد است و من برای همه حضرات احترام قائل هستم و امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم انجام وظیفه کنیم. برخی در نطق‌های خود می‌گفتند که فلانی ناراحت نشوی! من ناراحت نمی‌شوم و وقتی ناراحت می‌شوم که شما مشکلی را ببینید به من نگویید. ما شما را خیرخواه می‌دانیم و مطالبی که شما از سر خیرخواهی مطرح می‌کنید را برای کشور مفید می‌دانیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان