تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
رییس قوه قضاییه تاکید کرد:

پرهیز از بی‌اخلاقی‌های سیاسی در مسیر انتخابات

رییس قوه قضاییه برگزاری انتخابات پرشور همراه با مشارکت حداکثری قشرهای مختلف مردم را موجب عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران و سرمایه اجتماعی عظیم برای ادامه روند توسعه و پیشرفت نظام مردم سالاری دینی و مقابله با توطئه های دشمنان و زیاده خواهان دانست.
رویداد۲۴- صادق آملی‌لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با اشاره به اهمیت، نقش و جایگاه انتخابات در روند تشکیل و استقرار ساختارهای قانونی و اجرایی کشور از جمله مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و انتخاب رئیس‌جمهور، به اهمیت و نقش اساسی برگزاری انتخابات از زاویه­‌ای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات برای کشور نعمت بزرگی است که برگزاری آن علاوه بر عمل به وظیفه ­ای مذکور در قانون اساسی در نفس خود دارای نتایج و آثار عمده و ماندگاری برای یک نظام مردم سالار دینی است.

انتخابات سرمایه عظیم اجتماعی

رئیس قوه قضاییه افزود: انتخابات سرمایه اجتماعی عظیمی خلق می‌ کند و اگر بر روال صحیح و قانونی خود برگزار شود اقتدار، صلابت و همبستگی خاصی ایجاد می­ کند که موجب یاس و ناامیدی دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «رای مردم اصل اساسی حاکمیت در مردم سالاری دینی است و در آن بر اساس آرای مردم انتخاب رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی صورت می­ گیرد» تصریح کرد: بدون حضور مردم نهادهای مردم سالاری دینی تجلی نمی یابد و از این رو با برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران همواره شاهد تحرک خاصی در میان مردم هستیم که ثمره آن علاوه بر تشکیل نهادهای قانونی به رخ کشیدن اقتدار و صلابت مردم و پشتیبانی آنها و حضورشان در صحنه و حمایت از این نظام دینی و معنوی است.

رئیس دستگاه قضا به تلاش­‌های مستمر و همیشگی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در خدشه وارد کردن به روند برگزاری انتخابات و القای بی اعتمادی مردم به این نظام و مشارکت نکردن آنان در انتخابات اشاره کرد و گفت: در مقابل تمام این تلاش ­های ناکام، شاهد مشارکت همیشگی و حداکثری مردم در انتخابات بوده­ایم و حتی در انتخابات سال 88 نیز نفس حضور 40 میلیونی مردم در آن انتخابات نقش بسیار مهم و موثری در رفع توطئه­ های دشمنان داشت.

انتخابات در مسیر توسعه و پیشرفت کشور

آملی لاریجانی افزود: حضور در انتخابات در واقع اهمیت دادن به سرنوشت کشور است و برگزاری قانونی و سالم چنانکه رویه چند دهه گذشته بوده است، همراه با مشارکت همه مردم موجب اعتماد به نفس در مردم و مسئولان برای حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه خواهان توجه جدی همه دست اندرکاران اجرایی، نظارتی و مشارکت کنندگان در انتخابات به اخلاق و معنویت و پرهیز از بی اخلاقی­‌ها در مسیر انتخابات شد و تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران معنویت و اخلاق، اصلی اساسی است و اعتقاد به سنت­ های الهی، رکن آن است و بر اساس این اعتقاد باید دانست که در نهایت حق پیروز است و با همین اعتقاد باید در انتخابات حضور یافت و مشارکت فعال کرد. خداوند متعال عمل خالصانه را ارتقاء می‌بخشد و همچون درخت مثمری، هر لحظه ثمره خویش را به اذن پروردگارش ارزانی می‌دارد.

آملی لاریجانی افزود: امیدواریم در پرتو عمل به وظایف قانونی، اخلاق و ارزشهای الهی و توجه به اهمیت آثار و نتایج مشارکت مردمی در انتخابات، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور، سالم و معنادار در کشور باشیم.

رفتارهای غیرعاقلانه سعودی‌ها

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به رفتارهای غیرعاقلانه سعودی­‌ها و تحرکات آنان در مخدوش کردن چهره جهان اسلام و از جمله حملات غیرانسانی آنها به مردم بی دفاع یمن اشاره و اظهار کرد: حملات سعودی ها به یمن غیر انسانی، غیر منطقی و بر خلاف تمام موازین بین المللی است و با این حال شاهد ادامه این حملات از سوی حکام سعودی هستیم.

آملی لاریجانی واکنش های عربستان سعودی به حادثه رخ داده در خصوص سفارت این کشور در ایران را بهانه تراشی ­های حکام این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی توصیف کرد و گفت: مسئولان کشور وقوع چنین حادثه­ ای را تقبیح کردند اما سعودی ها آن را بهانه­ ای برای حمله به جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند؛ آن هم در حالیکه چنین حوادثی در بسیاری از کشورها رخ می دهد و معمولا برای واکنش نشان دادن به چنین رخدادهایی به موضع­گیری رسمی مسئولان و مراجع رسمی در قبال وقوع این حوادث توجه می شود.

رییس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه در مواردی سفارتخانه­‌های جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها آماج چنین رخدادهایی بوده است و مسئولان جمهوری اسلامی ایران همواره موضع گیری­ های مدبرانه و مستند به واکنش رسمی دولت­ های آن کشورها داشته­ اند، گفت: در حال حاضر رفتار سعودی‌ها در مقابل این حادثه به هیج وجه متناسب با موازین و عرف بین المللی نیست و واکنش‌هایی غیرعاقلانه و خارج از تدبیر است.

حادثه منا فراموش نشود

آملی‌لاریجانی به وقوع حادثه منا و ربط دادن آن به قضا و قدر الهی از سوی حکام سعودی و تاکید بر لزوم پیگیری این حادثه از سوی مقامات اجرایی و قضایی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی به سایر اقدامات و تحرکات این کشور از جمله حمایت سعودی ها از تروریست ­ها و جنایاتشان در یمن اشاره کرد و افزود: حاکمان سعودی به گونه ­ای سخن می گویند که گویی تمام امور کشورهای اسلامی در دست آنها است در حالیکه این تصور در واقع توهمی بیش نیست و آنان باید بدانند که گرچه ثروتی باد آورده نصیبشان شده است، اما عقلانیت و تدبیر در امور، مساله دیگری است که باید به آن دست یافت.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مردم جهان اسلام و بسیاری از دولتمردان کشورهای مسلمان فریب تحرکات و اظهارات سعودی ­ها را نخواهند خورد تصریح کرد: حاصل اقدامات غیرمنطقی و غیرعقلانی حاکمان سعودی جز تضعیف جهان اسلام و خدمت به استکبار و تقویت جریان تروریستی نیست و باید گفت متاسفانه حاکمان سعودی به عنوان عمله­‌ای در خدمت صهیونیست­ ها و آمریکایی­ ها در آمده ­اند.

آملی لاریجانی تاکید کرد: سعودی­ ها باید بدانند رفتار جمهوری اسلامی ایران در مقابل آنان توام با متانت و تدبیر است اما این متانت، تدبیر و سکوت به معنای این نیست که آنها می­ توانند هر کاری انجام دهند و به هر حال صبر جمهوری اسلامی ایران هم حدی دارد.

تجدیدنظر در برجام

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود به اقدامات اخیر آمریکایی­ ها در تصویب مجموعه­ ای از قوانین علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: گرچه این مصوبات نهایی نیست اما نشان می­‌دهد که آمریکایی­‌ها در مقام عمل به وعده­ ها و قول­ های خود پایبند نیستند و چنین رفتارهایی نشان از اختلافات درونی آنها است.

آملی‌لاریجانی با اذعان به این نکته که «بر اساس توافق برجام تحریم­‌ها باید برداشته شود و موضوعی به نام تحریم­‌های حیثی با روح برجام مخالف است» افزود: اینکه بگویند تحریم ها را از حیث غنی‌سازی برداشته­‌ایم، اما از حیث فعالیت‌های موشکی و موضوع حقوق بشر می‌توانیم تحریم­‌های جدید تصویب کنیم عاقلانه و پذیرفتنی نیست و ادامه چنین روندی جمهوری اسلامی ایران را به نقطه­ ای خواهند رساند که در مورد توافق برجام تجدیدنظر کند.

رئیس قوه قضاییه در پایان اظهار کرد: از مسئولان اجرایی کشور می­‌خواهیم با این مسئله آگاهانه برخورد کنند و راه را بر فریبکاری دولت­‌های سلطه گر ببندند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره پیش نویس طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی ادامه یافت و موادی از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان