تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
انجمن ویروس‌شناسی:

نگرانی از احتمال ترکیب دو ویروس دلتا و لاندا/ شاهد تلفیق ویروس‌های تنفسی پاییز و گونه‌های کرونا خواهیم بود

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران با ابراز ابراز نگرانی از خطر ترکیب دو واریانت لاندا و دلتا گفت: طبق بررسی‌ها، هنوز گزارشی از ویروس لاندا در کشور نشده، اما نگرانی که وجود دارد این است که جهش‌های مختلف با هم ترکیب شوند و قدرت انتقال بالایی پیدا کنند که می‌تواند خیلی خطرناک باشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

رویداد۲۴ دکتر علیجان تبرایی رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران با اشاره به ویروس جهش‌یافته‌ لاندا بیان کرد: ویروس لاندای کرونا طی حدود ۸ ماه اخیر در کشور پرو و آمریکای لاتین شایع شده که به تدریج توسعه یافته و به کشورهای دیگر رسیده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌های رسیده، ویژگی اصلی این ویروس مقاومت در برابر واکسن است که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل این واریانت مهم‌تر شده است و قدرت انتقال بیشتری دارد.

تبرایی افزود: طبق بررسی‌ها، هنوز گزارشی از این ویروس در کشور نشده، اما نگرانی که وجود دارد این است که جهش‌های مختلف با هم ترکیب شوند و قدرت انتقال بالایی پیدا کنند که می‌تواند خیلی خطرناک باشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند.

وی با اشاره به خطر سهل انگاری مردم و عدم رعایت پروتکل‌ها گفت: اگر روند واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا نکند، ممکن است با توجه به عفونت‌های تنفسی فصل پاییز و تلفیق آن با واریانت‌ها تحریک کنندگی بیشتری ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: کدام تست‌های کرونا قابل اعتمادتر است؟/ کیت داخلی و خارجی تفاوتی ندارد؟


تبرایی افزود: امیدوارم، اول انجام واکسیناسیون و ایجاد ایمنی ۸۰ درصد اتفاق بیفتد. چون درباره ویروس آلفا با ۷۰ درصد هم ایمنی ایجاد می‌شود اما واکسیناسیون در واریانت دلتا باید به ۸۰ درصد برسد، که همین هم به زمان بیشتر نیاز دارد، بنابراین امیدوارم سرعت تولید و واردات به سمتی برود که نیازهای متنوع را تامین کند.  

وی در رابطه با ویروس لاندا و تاثیر واکسیناسیون ادامه داد: ویژگی لاندا این است که در برابر سیستم ایمنی ما مقاومت می‌کند و شرایط را به سمتی برده که همه چیز کمی سخت شده، در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده ایمنی در برابر این واریانت نسبت به واریانت‌های قبلی کم‌تر است.

تبرایی درباره بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید هم اظهار کرد: دو نکته وجود دارد؛ یکی اثر روانی، آموزشی و فیزیکی دانش‌آموزان است که دچار آسیب شده اند. از طرف دیگر طبق مطالعات انجام شده کودکان کمتر از بزرگسالان در کرونا آسیب دیدند و مشکلی که در رابطه با کودکان وجود داشت امکان انتقال به بزرگسالان است و میزان مرگ و میر کودکان به شدت پایین است و عمده کودکانی که مبتلا شدند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلاتی از این دست بودند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان