تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰

گزارش تازه بلینکن از آخرین وضعیت روند خروج از افغانستان

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، معتقد است کمتر از ۱۰۰۰ تبعه آمریکایی همچنان در افغانستان هستند و برای خروج از این کشور جنگ‌زده تلاش می‌کنند.

گزارش تازه بلینکن از آخرین وضعیت روند خروج از افغانستان

رویداد۲۴ به گزارش یاهونیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفت: اولویت اولیه و اصلی ما تخلیه اتباع آمریکایی است. هنگامی که عملیات تخلیه ما آغاز شد، جمعیتی حدود شش هزار آمریکایی در افغانستان وجود داشت که خواستار خروج از این کشور بودند.

آمریکا نخستین عملیات تخلیه خود را در تاریخ ۱۴ اوت آغار کرد و تا به امروز به خروج دست‌کم ۴۵۰۰ تن کمک کرده است.

بلینکن اشاره کرد که خروج بیش از ۵۰۰ تن از این افراد تنها در روز سه‌شنبه صورت گرفته است.

وی افزود: وزارت امورخارجه آمریکا مطلع است که تقریبا یک هزار شهروند آمریکایی دیگر همچنان در افغانستان هستند و در طول روز از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف، تلفن، ایمیل یا پیامک چندین بار با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند تا متوجه شود که ایا آن‌ها همچنان خواستار خروج از افغانستان هستند یا خیر.

به دلایل بسیار، مقامات معتقدند که تعداد آمریکایی‌هایی که امیدوارد از افغانستان خارج شوند احمالا کمتر از یک هزار تن است.

بلینکن تصریح کرد: ممکن از برخی ادعا کنند که آمریکایی هستند در صورتی که آمریکایی نیستند. برخی شهروندان آمریکایی ممکن است تصمیم بگیرند که نمی‌خواهند از افغانستان خارج شوند و برخی دیگر دو تابعیتی هستند و می‌خواهند در افغانستان بمانند.

بلینکن با لحنی متفاوت نسبت به روز سه‌شنبه گفت: واشنگتن به کمک به تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که خواستار خروج از افغانستان هستند، ادامه خواهد داد حتی اگر این تلاش‌ها تا بعد از ضرب‌الاجل ۳۱ اوت نیز ادامه پیدا کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که خود ۳۱ اوت را به عنوان ضرب‌الاجلی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تعیین کرد، گفته است که دولتش همچنان در حال بررسی برنامه‌های احتمالی در صورت لازم شدن تمدید این ضرب‌الاجل است.

بلینکن گفت: باید صریحا بگویم که در کار ما برای کمک به تخلیه اتباع آمریکایی باقیمانده که خواستار خروج از افغانستان هستند و همچنین تخلیه افغان‌هایی که در این سال‌ها کنار ما ایستادند و اکنون خواستار خروج از افغانستان هستند، هیچ ضرب‌الاجلی وجود ندارد. این تلاش هر روز حتی پس از ۳۱ اوت نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: آمریکا گزینه‌های جدی در رابطه با ادامه مشارکت دیپلماتیم در افغانستان پس از ۳۱ اوت را بررسی می‌کند و جزئیات بیشتر طی روز‌های آتی اعلام خواهند شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما شدیدا بر آنچه باید برای تسهیل خروج بیشتر افرادی که خواستار ترک افغانستان انجام شود، متمرکز هستیم. این در درجه اول یک تلاش دیپلماتیک، یک تلاش کنسولی و یک تلاش بین‌المللی است. دیگر کشور‌ها نیز درست همین احساس را دارند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان