تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰

توصیه‌های لازم به خریداران و فروشندگان خانه

خرید و معامله ملک و زمین کار ساده‌ای نیست و خیلی از افراد نمی‌دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید به چه نکات و موارد مهمی توجه کنند. در این مطلب از به موضوع توصیه‌ به خریداران و فروشندگان خانه می‌پردازیم.

توصیه‌های لازم به خریداران و فروشندگان خانه

رویداد۲۴ خرید و معامله ملک و زمین کار ساده‌ای نیست و خیلی از خریداران و فروشندگان خانه نمی‌دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید به چه نکات و موارد مهمی توجه کنند.

توصیه لازم به خریدار

خریدار باید در خصوص احراز هویت، اهلیت، ممنوع‌المعامله نبودن، سمت، مالکیت فروشنده بر ملک دقت لازم را داشته باشد.

به‌‎علاوه در مورد ملک تحقیق کند که در رهن یا بازداشت نباشد یا دولتی و ملی مثل متعلق به منابع طبیعی یا وقف و … نباشد؛ لذا ضرورت دارد ضمانت اجراهای مناسب برای اجرای تعهدات در قرارداد ذکر شود.

هم چنین مواردی مانند آب، برق، گاز، تلفن، پارکینگ و انباری به‌طور روشن در سند توصیف شده باشد.

کسی که قرارداد را امضا می‌کند، چنان‌چه خودش مالک نباشد باید وکیل، ولی یا قیم مالک باشد و دلایل سمت خود را ارائه دهد.

اگر مورد معامله از طریق ارث به فروشنده رسیده، باید گواهی انحصار وراثت را ببیند و فتوکپی برابر اصل آن را نیز از فروشنده بخواهد و ضمن این‌که باید دقت شود که ملک مورد معامله مشکل ثبتی یا مدعی دیگری ندارد، تصفیه حساب مالیات بر ارث را نیز دریافت کند.

تا زمانی‌که ملک را تحویل نگرفته  یا با سند رسمی به وی منتقل نشده است، از پرداخت کل قیمت مورد معامله خودداری کند.

تلاش شود تمام پرداختی‌ها به وسیله‌ای مانند فیش رسید بانکی و یا چک‌های تضمینی انجام شود تا در صورتی‌که فروشنده منکر دریافت وجه شود، دلیلی بر پرداخت آن‌ها داشته باشد.

نکات قابل توجه برای فروشنده

 از توان مالی خریدار برای پرداخت قیمت معامله اطمینان حاصل شده و شروطی در قرارداد آورده شود که در صورت عدم پرداخت قیمت یا ناتوانی از پرداخت قیمت معامله، برای فروشنده حق بر هم زدن معامله وجود داشته باشد.

 مورد معامله را قبل از دریافت تمام قیمت به خریدار تحویل ندهد و در خصوص پرداخت مابقی قیمت از طرف خریدار، زمان تعیین شود و این نکته که در صورت عدم پرداخت در تاریخ مقرر، فروشنده می‌تواند فسخ معامله را اعلام کند و معامله را برهم زند باید در قرارداد ذکر شود.

 اگر مالکان متعدد باشند و یکی از آن‌ها عهده‌دار مذاکره با خریدار باشد، حتما باید ذیل قرارداد را همه مالکان امضا کنند، مگر این‌که به یک نفر وکالت در فروش بدهند که در این‌صورت وکیل از طرف همه مالکان آن‌ را امضا می‌کند.

اگر فروشنده قیمت معامله را از طریق چک دریافت می‌کند، باید توجه داشته باشد که در صورت برگشت خوردن چک، وی تنها می‌تواند وجه چک را مطالبه کند و نمی‌تواند معامله را بر هم زند، مگر این‌که چنین شرطی را در قرارداد گنجانده باشند.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان