تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
ساکتان دیروز پا به توپ شدند

انصار حزب‌الله هم عليه فوتبال به ميدان آمد

«اعلام انزجار از برگزاري مسابقه فوتبال ايران و کره‌جنوبي»، بهانه‌اي بود تا حسين الله‌کرم، دوباره به ميدان بيايد و همراه با اعلام انزجارش، مسئولان سه قوه را به برکناري تهديد کند.
رویداد۲۴- «اعلام انزجار از برگزاري مسابقه فوتبال ايران و کره‌جنوبي»، بهانه‌اي بود تا حسين الله‌کرم، دوباره به ميدان بيايد و همراه با اعلام انزجارش، مسئولان سه قوه را به برکناري تهديد کند. 

حسين ‌الله‌کرم که اوايل دهه هفتاد با ديگر هم‌مسلکانش، تشکلي به نام «انصار حزب‌الله» را بنيان نهاد، بعد از حضور «هميشه در صحنه» و« فعال» در دوران رياست‌جمهوري خاتمي و چالش‌هايي که به راه مي‌انداخت، با روي کار آمدن احمدي‌نژاد، آرامش يافت و به بالکان اعزام شد تا براي مدتي خبري از جنجال‌هاي او نباشد. در سال‌هاي اخير هم ترجيح مي‌داد بيشتر در کسوت يک استاد دانشگاه در سخنراني‌ها و مناظره‌ها حضور يابد اما وابستگي‌اش به انصار حزب‌الله و خاطرات فعاليت‌هاي جنجالي‌اش در دهه هفتاد، گاهي او را از رداي دانشگاهي بيرون مي‌آورد تا به خاستگاه اصلي خويش بازگردد؛ اين بار چالش فوتبال ايران و کره‌جنوبي، پر سيمرغ الله‌کرم بود که فراخواني براي تجمع بدهد. 

اين عضو انصار حزب‌الله، دو روز قبل در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام، اعلام کرده بود: «راهپيمايي و اعلام انزجار از برگزاري مسابقه فوتبال ايران و کره‌جنوبي، زمان: بعد از نماز جمعه 16 مهر، مکان: از در شرقي تا ميدان فلسطين.» هرچند، پيش از تجمع آنها، پاي فوتبال به تريبون نماز جمعه تهران هم باز شد تا محمدعلي موحدي‌کرماني، دبيرکل جامعه روحانيت مبارز و خطيب جمعه تهران، موضع واقع‌بينانه‌اي در اين روزها بگيرد، چون پيش از او، بازوي ديگر جامعتين، يعني جامعه مدرسين حوزه علميه قم، بيانيه‌اي تند عليه برگزاري برنامه همخواني داده بود و شيخ محمد يزدي، رئيس جامعه مدرسين، هم اين بيانيه را تکميل کرد و گريزي به فوتبال زد و خواستار لغو بازي ايران و کره شد؛ يزدي گفته بود بايد با تمام هزينه‌هاي تحميلي، اين بازي لغو شود چرا که به گمان او: «بعد از گل ايران به کره، آيا مي‌توان جلوي خوشحالي مردم را گرفت؟» با اين حال، موحدي‌کرماني، خطيب جمعه اين هفته تهران، در کسوت دبيرکلي قطب ديگر جامعتين، سعي کرد نگاه مرضي‌الطرفيني داشته باشد. او با اشاره به مسابقه مقدماتي جام‌جهاني ميان دو تيم ايران و کره، گفت: «مسئله مسابقات فوتبال، مسئله عجيبي شده. از طرفي، تذکرات داده شده و بنده هم در اين رابطه تذکر مي‌دهم. از طرفي، اظهار مي‌کنند که اگر آن را در ايران تعطيل کنيم، توالي فاسد زيادي خواهد داشت.»

خطيب نماز جمعه تهران، راهکارهايي براي کم شدن حاشيه‌ها ارائه داد و گفت: «حالا که اجبار براي برگزاري بازي وجود دارد و مي‌تواند براي کشور خسارت‌هايي ايجاد شود، بهتر است بازي در فضايي، کاملا حسيني برگزار شود.»  او با رويکردي واقع‌بينانه، از اظهارنظرهاي متفاوت اين روزها خودداري کرد و گفت: « من در ‌اين‌زمينه، وارد نمي‌شوم اما بايد بگويم که اگر قرار است شب عاشورا، مسابقات فوتبال انجام بگيرد، دقت کنيد که فضاي مسابقه بايد صددرصد عاشورايي و کربلايي باشد، در و ديوار آنجا بايد سياه‌پوش شود، تمام فضا سياه‌پوش شود و فرياد «ياحسين» از ميان جمعيت، پيوسته بلند شود. عوض کفي که در اين مسابقات زده مي‌شود، بايد همه فرياد بزنند، ياحسين.»

نماز جمعه که تمام شد، وعده ديدار ياران الله‌کرم در «اعلام انزجار از برگزاري مسابقه فوتبال ايران وکره» بود. بنابر گزارش ايلنا، حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در اين تجمع شرکت کردند و الله‌کرم هم در پايان اين تجمع، بيانيه‌اي قرائت کرد تا ضمن «اعلام انزجار» اين مسابقه را بسترساز حرمت‌شکنيِ عاشورا بخواند و پيشنهادهايي ارائه کند. مطالبه اوليه الله‌کرم و جمع 40 نفره‌شان، لغو بازي بود که البته خودشان هم مي‌دانستند ميسر نمي‌شود، اما پيشنهاد دوم او، برگزاري بدون تماشاگر اين بازي بود؛ پيشنهادي که در بيانيه فوتبالي حزب مؤتلفه اسلامي هم ديده مي‌شد. هر چند، مؤتلفه‌اي‌ها پيشنهادهاي گسترده‌تري روي ميز گذاشتند تا نام خود را در بيانيه دادن در چالش فوتبال ايران و کره، ثبت کرده باشند. 

بيانيه حزب مؤتلفه هم با اين پيش‌فرض که برگزاري مسابقه فوتبال ايران و کره‌جنوبي، حرمت‌شکني ايام عزاداري است، چند راهکار ارائه مي‌دهد؛ راهکار اول آنها در راستاي راهکارهاي محمد يزدي و الله‌کرم است که مي‌گويند اصلا بازي انجام نشود تا با وجود از دست دادن سه امتياز بازي و محروميت‌هاي احتمالي، فلسفه عاشورا در جهان تبليغ شود. راهکار دوم آنها که الله‌کرم هم از آن کپي‌برداري مي‌کند، برگزاري بازي بدون تماشاگر است، اما راهکار سوم که بخشي از آن مورد توجه موحدي‌کرماني است، برگزاري با تماشاگران حسيني است؛ البته درخواست‌هايي هم براي کم‌کردن صداي ورزشگاه و نحوه پوشش تلويزيوني و گزارش فوتبال ارائه مي‌دهند. مؤتلفه در تمام راهکارهاي پيشنهادي، يک بند هم براي تنبيه مقصر چنين وضعيتي در نظر مي‌گيرد. 

اما بيانيه جمع 40 نفره حسين الله‌کرم و دوستانش، پس از عبور از راهکارهاي پيشنهادي، مسئولان سه قوه را تهديد مي‌کند و مي‌گويد: «در صورت حرمت‌شکني، مسئولان سه قوه بايد پاسخگو باشند و به‌دليل پيشگيري‌نکردن و بي‌توجهي به طرح‌هاي حزب‌الله، بايد استعفا دهند يا از کار برکنار شوند.» 

بازگشت الله‌کرم، در چالش فوتبال ايران و کره و فراخوان براي تجمع و صدور بيانيه درحالي صورت مي‌گيرد که با وجود رسانه‌اي‌شدنِ تخلفات مالي گسترده در دولت سابق، محکوميت 12 هزار ميليارد توماني شخص احمدي‌نژاد براساس گزارش‌های موجود از ديوان محاسبات، تخلف 48 هزار ميليارد توماني دولت احمدي‌نژاد بر‌اساس همان گزارشِ ديوان محاسبات، ماجراي واگذاري املاک ميلياردي شهرداري و بسياري از ناهنجاري‌هاي اقتصادي ديگر، حسين الله‌کرم و يارانش در انصار حزب‌الله هيچ بيانيه، تجمع و موضع‌گيري جدي در محکوميت چنين تخلفات گسترده‌اي در دستور کار قرار  ندادند و درست در بزنگاه‌هايي وارد صحنه مي‌شوند که چالشي کردن موضوعاتي نظير مسابقه فوتبال، مي‌تواند دغدغه‌هاي اصلي مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ در غير ‌اين‌صورت اعتقادات مردم فارغ از دلواپسي‌هاي عده‌اي، همچنان بر قوت خود باقي است و تجربه هم نشان داده است، مردم مي‌توانند حرمت‌ها را خودشان حفظ کنند چون چند سال پيش، تيم فوتبال استقلال تهران و داليان چين، در روزهاي عزاداري محرم در ورزشگاه آزادي با هم بازي کردند و اتفاق هنجارشکنانه‌اي هم رخ نداد. 

از‌سوي‌ديگر، علي مطهري نيز موضع منطقي و واقع‌بينانه‌اي در رابطه با اين مسئله گرفت و در نامه‌اي به شيخ محمد يزدي، موضع او را مورد انتقاد قرار داد. مطهري در بخشي از نامه‌اش نوشته بود: «اگر کسي بعد از سال‌ها پدر يا مادر يا فرزندش را در شب عاشورا ملاقات کند، آيا نبايد خوشحال شود و بخندد چون حرمت آن امام عزيز را شکسته است؟!» فرزند شهيد مطهري، با چنين رويکردي، خطاب به يزدي، ادامه داده بود: «اينجانب جنابعالي را در مجموع، يک روحاني عالم و روشنفکر مي‌دانم ولي رويکردي مانند آنچه درباره مسابقه فوتبال ايران و کره‌جنوبي ابراز کرديد، برايم قابل‌هضم نيست و معتقد هستم عده‌اي را از دين گريزان مي‌کند و انسان را به ياد اقدامات کليساي کاتوليک در قرون وسطي مي‌اندازد که منجر به گريز مردم اروپا از دين شد.» 

هر چند، مواضع مطهري باعث شد حاج منصور ارضي هم به آن واکنش نشان دهد و هفته گذشته در شب‌هاي عزاداري، فوتبال را به اين مراسم وارد کند و بگويد: «بميرند آنهايي‌که هر غلطي که بخواهند، بر زبان جاري مي‌کنند. از بس که حرام خوردند، اين حرف‌ها را مي‌زنند.» اين مداح هم بازي فوتبال را بهانه‌اي کرد تا دست به تهديد بزند و بگويد: «مي‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بکشانند، ميدان کربلا را ول کنيد، بياييد ميدان بازي.» حاج‌منصور، سپس خطاب به مريدانش گفت: «شما هرکدام اعتراض کنيد، يواش‌يواش مي‌فهمند. دنبال درگيري هستند، اگر حزب‌الله خشمش بگيرد، همه آنها را نابود مي‌کند». فارغ از اين رويکرد اما روز گذشته، انصار حزب‌الله با جمعيتي حدود 40 نفر آمدند و بيانيه خواندند و به‌وضوح مسئولان سه قوه را تهديد به برکناري کردند. 

منبع: وقایع اتفاقیه

 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان