تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

وضعیت پناهجویان افغان پس از ترک کابل

افغانستان سقوط کرد و بسیاری از شهروندان این کشور آواره کشورهای همجوار و یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا شدند. از آنجا که افغانستانی‌ها سالهاست با موضوع مهاجرت به دلیل جنگ در کشورهای مختلف پناهنده می‌شود. اینبار نیز پس از هرج و مرج‌های بسیار در کابل بسیاری از کشورها ورود پناهجویان افغان را نپذیرفتند.

وضعیت پناهجویان افغان

رویداد۲۴ مژده کریمی: وزرای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا خواستار برگزاری نشستی اضطراری در مورد چگونگی رسیدگی به وضع پناهجویان افغان هستند.

به گزارش رویداد ۲۴ روزی که کابل از سوی طالبان اشغال شد هزاران شهروند افغان برای ترک کشور وارد فرودگاه کابل شدند و صد‌ها افغان با هواپیما‌های باربری آمریکایی راهی پایگاه العدید قطر شدند.

امارات متحده عربی نیز در خصوص آوارگان افغان به درخواست آمریکا ۵ هزار پناهجوی افغانستانی را به‌منظور انتقال به یک کشور ثالث، به‌طور موقت پذیرفت. این مهاجران تنها ۱۰ روز می‌توانستند در امارات توقف کنند.

به گزارش رسانه‎‌های خبری بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا درباره پناه دادن به مهاجران افغان سخن گفته‌اند. کشورهایی، چون اتریش، یونان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، کشور‌های اسکاندینانوی، آلمان و کشور‌های همجوار افغانستان.

برخی از کشور‌های همسایه افغانستان مانع ورود مهاجران افغان به کشورشان شدند رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز از ورود مهاجران به خاک کشورش خودداری کرد و برای ممنوعیت ورود آن‌ها دیوار طویلی را میان ایران و کشورش احداث کرده است.

او اظهار کرد اکنون بیش از نیم میلیون مهاجر افغان در کشورش هستند و بیش از این نمی‌تواند پذیرای افغانستانی‌ها باشد.


بیشتر بخوانید: بستن مرزهای ترکیه به روی مهاجران افغان


بر اساس داده‌های کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، در طول سال‌های گذشته، حدود ۹۰ درصد پناهجویان افغان در کشور‌های همجوار اسکان یافتند.

حدود دو میلیون نفر در پاکستان به سر می‌برند؛ و در این میان دولت این کشور خطوط مرزی را با کشیدن حصار بسته است و نمی‌خواهد بیش از این پناهجوی افغان بپذیرد.

کشور‌های اسکاندیناوی نیز از پذیرش پناهجویان افغان خوداری کرده‌اند. کشور هلند اعلام کرده است به افغان‌هایی که در چارچوب مأموریت ناتو و یا سازمان‌های امداد همکاری داشته‌اند، پناه داده شود.

گفته می‌شود که هواپیمای هلند برای خروج از افغانستان به دلیل هرج‌ومرج حاکم در فرودگاه کابل خالی به کشور بازگشته است.

اسپانیا نیز اعلام کرده که تنها کسانی می‌توانند در این کشور پناهنده شوند که برای سازمان‌ها و نهاد‌های اروپایی و غربی کار کرده‌اند و به دلایل بشردوستانه باید از کشورشان خارج شوند. دولت ایتالیا نیز گفته است تنها آن دسته از افغان‌هایی را می‌پذیریم که با غرب همکاری داشته‌اند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور کشور فرانسه نیز با مهاجرت افغان‌ها به فرانسه مخالفت کرد، اما با این حال هواپیمای فرانسوی روز ۱۸ آگوست ۱۸۰ نفر را به دلایل بشردوستانه از کابل خارج کرد.

وزیر امور مهاجرت یونان در این رابطه گفته است که یونان بار دیگر به "دروازه هجوم بی‌قاعده پناهجویان به سوی اروپا بدل نخواهد شد".

کشور اتریش نیز مانع ورود مهاجران افغان به کشورش شده است. در تصاویر روز عکس‌هایی از مهاجران افغان را که در کشور‌های مختلف بطور موقت اسکان داده شده‌اند را ببینید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان